Így lehet diplomát szerezni ingyen, otthonról: az online oktatásé a jövő? Felnőttképzés
Campus Plusz

Így lehet diplomát szerezni ingyen, otthonról: az online oktatásé a jövő?

Világszerte egyre többen szereznek diplomát, nyelvvizsgát vagy új szakmát otthon, a laptop előtt ülve. Választék van bőven, számtalan virtuális egyetem, e-továbbképzés és online nyelvtanfolyam között lehet válogatni. Van, amelyikért fizetni sem kell.

Meglepetés érte a BBC2 nézőit 1971. január 3-án, késő este. A szokásos adásszünet helyett a csatorna egy matematikai oktatófilmet vetített – ez volt a két évvel korábban alapított, távoktatásra szakosodott Open University első kurzusa. A hetvenes években teljesen újszerű, a többi brit egyetemnél nem csupán a nevében nyitottabb, felvételi vizsgát például nem szervező intézményben már az első tanév több mint 25 ezer hallgatóval indult – miközben akkor egész Nagy-Britanniában összesen 130 ezer egyetemista volt. A diákok postán kapták meg a tananyagot és a teszteket, az oktatókkal telefonon és személyesen tartották a kapcsolatot, és a hallgatók egy része államilag elismert végzettséget szerzett.

Negyven év alatt az Open University lekörözte az Oxfordot és a Cambridge-t, legalábbis méretben. 250 ezer hallgatójával ma ez Nagy-Britannia legnagyobb egyeteme, a beiratkozókat nyolcezer tanár oktatja – igaz, ma már teljesen más eszközökkel, mint 1971-ben. A kétezres évek elején több tízmillió fontból hozták létre az e-learning-centrumot, így a diákok ma már e-mailben, Skype-on és a közösségi oldalakon kommunikálnak egymással és tanáraikkal, a tesztek nagy részét online töltik ki, és az előadásokat is bármikor megnézhetik. Persze nem ingyen: 2500–5000 font éves tandíj fejében.

Nagy üzlet

Nem az Open University az egyetlen online oktatási centrum, amely egyre több hallgatót vonz fizetős kurzusaival. A virtuális egyetemek és az e-learninges módszereket használó képzőcégek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az oktatási piacból: az Egyesült Államokban például ma már több mint hatmillióan tanulnak otthon, többségük azonban nem BA- vagy BSc-, hanem mesterszakot, szakirányú továbbképzést vagy céges kurzust választ. A legnépszerűbbek az MBA- és egyéb gazdasági képzések – ezeket kifejezetten olyan menedzserekre szabják, akik munkájuk miatt nem tudnának beülni a hagyományos egyetemi képzésre –, de több tízezren jelentkeznek egészségügyi és informatikai kurzusokra is. Jól jelzi a műfaj erősödését, hogy a „hagyományos” felsőoktatási rangsorokra szakosodott U.S. News 2012-ben már elkészítette az online egyetemek rangsorát is.

Az e-learning ugyanis az elmúlt években 56 milliárd dolláros üzletté nőtte ki magát, és a szakemberek arra számítanak, hogy ez az összeg 2015-re megduplázódik. Az egyesült államokbeli vállalatok több mint kétharmada szervez online tréningeket munkavállalóinak, ezzel csökkentve oktatási kiadásait. Így aztán nem meglepő, hogy a legtöbb bevételt az Észak-Amerikában működő e-learning-centrumok könyvelhetik el, és míg Kelet- és Közép-Európában ez az oktatási forma még mindig eltörpül a hagyományos mellett, Ázsiában egyre többen tanulnak ilyen módon.

A Coursera és az edX

Korai lenne megjósolni, hogy lesz-e üzlet abból a globális oktatási programból, amelyet 2012 áprilisában indított az Egyesült Államok négy patinás egyeteme: a Princeton, a Stanford, a University of Pennsylvania és a University of Michigan. A Coursera több száz, elsősorban matematikai, irodalmi, informatikai, statisztikai, természettudományi, gazdasági és dizájntémájú kurzust kínál azoknak, akik regisztrálnak a program oldalára.

Ezzel egy időben a Harvard és a Massachusetts Institute of Technology is létrehozta edX nevű online felületét, amely a Courserához hasonló modell alapján működik, vagyis a jelentkezőknek egyszerűen regisztrálniuk kell, a videoórákhoz online laboratóriumot és e-tankönyveket kapnak, teljesítményüket pedig automatizált rendszer értékeli. Az edX-hez és a Courserához egyre több egyetem csatlakozik a világ minden részéről. Úgy tűnik, nemsokára a brit felsőoktatás is előrukkol hasonló kezdeményezéssel: az ígéretek szerint még 2013-ban elindul a Futurelearn, amelyet tizenkét brit intézmény, köztük az Open University, a King’s College London, a Bristoli Egyetem és a St. Andrews hoz létre.

A kurzusokért a hallgatóknak nem kell fizetniük, így aztán kérdés, hosszú távon miből finanszírozzák majd a programokat. Egyelőre maguk a felsőoktatási intézmények sem tudják, üzletileg is megtérül-e majd a befektetett pénz – az edX-et például 60 millió dollárból indították el –, de ahogy Setényi János oktatáskutató fogalmaz az OktpolCafe blogon, „egyszerűen félnek kimaradni a változásokból”. És persze gyorsan ráébredtek arra, hogy az ehhez hasonló programoknak jelentős marketingértékük van. Jonathan Kydd, a Courserához fél éve csatlakozott University of London dékánja egy interjúban óvatlanul kikotyogta: azt reméli, hogy az online kurzusokra regisztráló hallgatók egy része előbb-utóbb kedvet kap az intézmény hagyományos, fizetős képzéseihez is.

Elkezdik. Elvégzik?

Az ingyenes online kurzusokon mindenesetre csak „tudásdarabokat” szedhetnek össze a hallgatók, teljes szakokat még nem lehet ingyen elvégezni, és államilag elismert bizonyítványra sem számíthatnak a távtanulók. Igaz, próbálkozások már vannak. A Google például az Udacity nevű virtuális oktatási program végzőseinek olyan záróvizsgás projektmunkát biztosít, amelynek alapján – ha megfelelő színvonalú a végeredmény – a munkaerőpiacon értékes Google-tanúsítványt ad. Ehhez persze először el kell végezni a kurzusokat, ez pedig – úgy tűnik – nem is olyan könnyű. A lemorzsolódási adatok egyelőre siralmasak: a Massachusetts Instiutute of Technology első, fizetős online képzésén a beiratkozók kevesebb mint négy százaléka, 155 ezer hallgatóból 5800 ment át a vizsgán, és a Courserán regisztrálóknak is csupán a tíz százaléka szerez tanúsítványt.

Szakemberek egy része attól tart, hogy „tantermi inger” nélkül a hallgatók könnyen elvesztik a motivációjukat. Különösen nagy ez a veszély azoknál a képzéseknél, amelyek ingyenesek, és amelyeket önszorgalomból, nem pedig munkahelyi elvárások miatt kezdenek el. Ennek ellenére abban mindenki egyetért, hogy az e-learning térhódítása változásra kényszeríti a felnőtt- és felsőoktatást, így megvalósulhat az igazi „blended learning”, azaz a „kevert oktatás”. Az edX-en és a Courserán közzétett online kurzusokat már most számos egyetem felhasználja saját hallgatói oktatására. Néhány éven belül aligha fog meglepődni bárki azon, ha a budapesti Corvinus hallgatói is a Harvard közgazdászprofesszorainak előadását hallgatják, a kurzus végén pedig ugyanúgy kreditet kapnak, mintha valamelyik „sima” tanegységet vették volna fel. Az új trendre lassan a magyar oktatáspolitika is reagál. Maruzsa Zoltán felsőoktatási helyettes államtitkár egy áprilisi előadásán azt mondta: kérdés, hogy a modern eszközök használata mellett mind a négy magyarországi orvosi egyetemen kell-e anatómia-előadást tartani, hiszen a hallgatók online is bekapcsolódhatnak a másik intézmény óráiba.

Cikkünk a Campus Plusz 2013 című kiadványban jelent meg. Rendeld meg a www.hvgplusz.hu oldalon.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.