Így szerezhettek ötöst a szóbeli érettségin: öt tipp vizsgázóknak Érettségi-felvételi
Eduline

Így szerezhettek ötöst a szóbeli érettségin: öt tipp vizsgázóknak

Június 16-án kezdődnek a középszintű érettségi szóbeli vizsgái – a Nemzedékek Tudása Akadémia Foki Tamás, a budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium vezetőtanára segítségével olyan tippeket ad a vizsgázóknak, amelyek segítségével jobban sikerülhet a szóbeli.

1. Csak a tanárotokra koncentráljatok

A teremben, ahol a vizsgáztatás folyik, bent ül az egész vizsgabizottság. Ha nem szoktatok hozzá, hogy közönség előtt beszéltek, zavarba jöhettek. Ezért az első mondatoknál csak a saját tanárotokra koncentráljatok. Ha tartjátok a szemkontaktust, könnyebben kizárhatjátok a külvilágot, ráadásul a tanár is megbizonyosodhat a magabiztosságotokról. Ha már úgy érzitek, nyugodtak vagytok és tudjátok kezelni a helyzetet, másokra is rápillanthattok, így természetesebbnek tűnik a viselkedésetek.

2. Ne olvassátok fel a feleletet!

A felkészülés 30 perce alatt bőven van lehetőség átgondolni és felvázolni azt a 4-5 összeszedett mondatot, amit a tétel összefüggéseiről el szeretnétek mondani. Sokat segíthetnek a tételhez kapcsolódó, feldolgozandó források – például szöveggyűjtemény vagy történelmi atlasz –, amelyek újabb adatokkal gazdagíthatják a feleletet. Ezeket is érdemes felírni a vázlatlapra. Arra azonban ügyeljetek, hogy amikor feleltek, ne a papírról próbáljátok kisilabizálni ezeket az információkat, felolvasni a korábban leírt mondatokat, mert az rossz benyomást kelthet. Természetesen néha rá lehet pillantani a vázlatra.

3. Logikusan építsétek fel a feleletet!

Ha a tanár érzékeli, hogy a felelet gondolatmenete logikus, kevésbé fogja úgy érezni, hogy pluszkérdéseket kell feltennie, sőt lehet, hogy az előírt 15 percet sem kell végigbeszélni. Ha értelmeztétek a feladatot és megvizsgáltátok a forrásokat, rá fogtok jönni, milyen logikai fonalra érdemes felfűzni a gondolatokat. „Ez a történelem esetében lehet időrendi felsorolás, tematikus felsorolás, amely inkább a témához kapcsolódó fontosabb tények összeszedése, de lehet összehasonlítás is, amelyhez a szempontokat is érdemes jól megválasztani” – mondja Foki Tamás vezetőtanár. A gondolatmenet ne legyen megkérdőjelezhető, különben belezavarodhattok a feleletbe néhány keresztkérdés után.

4. Ügyeljetek a sok pontot érő kompetenciákra

A felelet értékelésekor a legtöbbet az nyomja a latban, hogy mennyire értettétek meg a feladatot, jól használtátok-e a forrásokat, és mennyire tártátok fel a tételben megfogalmazott kérdés problémakörét (20-20-30 százalék). A nyelvhelyesség és a szaknyelv használata kevésbé számít (10 százalék), így ha nem jut eszetekbe a megfelelő szó, próbáljátok inkább körülírni a kifejezést. Az sem nagy baj, ha a vázlatban nem írtok helyesen vagy szépen, mert ebben a helyzetben nem ezt veszik legnagyobb súllyal figyelembe (10 százalék).

5. Használjátok ki az időt!

Akik a rendszeres tanulás hívei, már csak pihenéssel töltsék a vizsgáig fennmaradó napokat, hogy minden bekerüljön a hosszú távú memóriába. A halogató típusok viszont próbálják a számukra leghatékonyabb módon áttekinteni a tételeket – például a Nemzedékek Tudása Akadémia videóival.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.