Általános iskolai tudással is meg lehetett oldani a matekérettségi több feladatát Érettségi-felvételi
Eduline

Általános iskolai tudással is meg lehetett oldani a matekérettségi több feladatát

A középszintű érettségi követelményeinek megfelelő feladatsort kaptak a diákok a matekérettségin, néhány feladat azonban meglephette őket - mondták az eduline által megkérdezett matektanárok. Több olyan példa is volt, amelyet általános iskolai tudással is meg lehetett oldani.

„A középszintű matekérettségi első feladatsora könnyű volt, a második rész viszont kifejezetten nehéz, valószínűleg sok diáknak okozott problémát” – mondta az eduline-nak Baloghné Békési Beáta, a matekmindenkinek.hu szakmai vezetője, aki szerint a középszintű vizsga első három példáját, valamint a 12. feladatot általános iskolai tudással is meg lehetett oldani.

Folyamatosan frissülő tudósításunkat a matekérettségiről itt találjátok.

A középszintű matekérettségi hivatalos megoldását itt nézhetitek meg.

Itt van az emelt szintű matekérettségi hivatalos megoldása.

A középszintű matekérettségi első részének nem hivatalos megoldását itt találjátok, a második rész javítókulcsát pedig itt nézhetitek meg.

Halmazelmélet, statisztika, függvény, síkgeometria, koordinátageometria, térgeometria, kombinatorika és valószínűségszámítás – többek között ilyen témakörök szerepeltek az első feladatsorban, amelyet a diákoknak 45 perc alatt kellett megoldaniuk.  A szaktanár szerint a tizenkét rövid feladat közül a 6., a 7. és a 8. volt a legnehezebb, a másodfokú függvények inkább a középszintű érettségi második felében szoktak szerepelni.

Mongyi Zsolt, a Studium Generale, a Budapesti Corvinus Egyetem hivatalos előkészítőjének matekszekció-vezetője szerint is meglephette a diákokat a két függvényes feladat, de az is szokatlan, hogy az első rész négy feladatában is előkerült a statisztika, aki ezt a témakört nem gyakorolta be, az értékes pontokat veszíthetett. Hozzátette: a diákok jelentős részének valószínűleg épphogy elég volt a 45 perc.

Jobbágy Erika, az érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium szaktanára szerint is egyoldalú volt a feladatsor, sok volt a statisztika és a valószínűségszámítás, "miközben sok olyan témakör kimaradt, amely jól mérte volt a diákok tudását. A saját tanítványaim sokat gyakoroltak, így nem tartották nehéznek a tesztet".

Nehéz volt

„A feladatsor második része elég nehéz volt, a számtani és mértani sorozattal kapcsolatos 13. feladatot például a diákok egy része valószínűleg hiányosan oldotta meg” – mondta Baloghné Békési Beáta, aki szerint a teszt ennek ellenére a középszintű érettségi követelményeinek felelt meg. „A 15. elég hosszú szöveges feladat, ennél azok bukhattak el, akik nem értelmezték megfelelően a szöveget” – tette hozzá.

Egyetért ezzel a Studium Generale matek szekciójának vezetője is, Mongyi Zsolt szerint a szöveges feladat aktuális témával foglalkozott, jól felépített példa volt, a kérdés valóban az volt, sikerült-e megfelelően értelmezni. Szerinte a három választható feladat – a 16., a 17. és a 18. – közül a legtöbben valószínűleg a 16-ost hagyták ki, a gráf ugyanis sokakat elijeszthetett. „Ha a vizsgázók úgy oldották meg a feladatsort, ahogy mi a tanítványainknak javasoljuk, hogy először azokat a példákat csinálják meg, amelyekkel nincs problémájuk, aztán gondolkozzanak a nehezebb feladatokon, akkor elég volt az idő” – mondta.

Baloghné Békési Beáta szerint sok diák valószínűleg olyan feladatba is belekezdett a három választható közül, amelyet nem tudott befejezni. „Az utolsó feladat egy szabályos, négyoldalú gúlához kapcsolódott, ami már harmadjára kerül elő az érettségin, úgyhogy azoknak a vizsgázóknak, akik megoldották az előző évek feladatsorait, valószínűleg nem jelentett nehézséget” – mondta.

Jobbágy Erika szerint is nehezen tudtak választani a három utolsó feladat közül a diákok, "valószínűleg sokat töprengtek azon, melyiket hagyják ki, és ezzel is ment az idő". Hozzátette: a kettest az idén sem nehéz megszerezni, de a jó jegyért már meg kellett dolgozni".

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely

Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.