Itt a középszintű magyarérettségi megoldása: műelemzés Érettségi-felvételi
Eduline

Itt a középszintű magyarérettségi megoldása: műelemzés

Pár perce közzétettük a középszintű magyarérettségi szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldását - itt pedig megtaláljátok az esszéfeladatok szaktanár által kidolgozott vázlatos megoldási javaslatát.

Itt találjátok a középszintű és az emelt szintű magyarérettségi hivatalos megoldását.

A megoldások első részéért katt ide!

A szövegalkotást és érvelést itt találjátok.

Középszintű irodalom szóbeli érettségi felkészítő - online képzés és tanfolyam - eduline.hu

Online képzés célja: Az online érettségi felkészítő tanfolyamot kifejezetten a 2016-os középszintű irodalom szóbeli vizsgájára készített...

A megoldások:

- Téma: A boldogság megfoghatatlansága, kiismerhetetlensége, rendkívülisége, szenvedéshez kötöttsége. A boldogság több szempontból való értelmezése.

- Cím: egyfajta pozitív lelkiállapotot jelöl, a teljességet. Minden ember vágyát. Elgondolkodtat azon, hogy mi minden okozhatja az ember boldogságát.

- A cím egy elvont fogalom, elvontsága utalhat előre a tartalomra, miszerint nem a cselekményen van a hangsúly, hanem a jelképességen, az emberi lélek kerül előtérbe.

- Szerkezeti sajátosságok: in medias res kezdés: látszólag egy párbeszédbe csöppenünk; egy kifejező felszólítással kezd az író. Ezután nagyjából négy szerkezeti egységre bontható a novella. 1. Mit gondol az ember általában a boldogságról? 2. A boldogtalanság állapota: az utazás előtti álmatlan, lázas éjszaka leírása. 3. A megérkezés: a boldogság pillanata. 4. Félig-meddig nyitott befejezés; az író összegzése a boldogságról: „a szenvedés hiánya”.

- Az olvasói várakozással ellentétben nem kapunk egyértelmű választ a boldogság mibenlétére – a boldogság megfoghatatlan, mindenki számára mást jelent. Mást jelent a gyermek számára (mesei elképzelések) és más a felnőtt ember tapasztalata (lásd utolsó mondat).

- Talán azért részletezi az író a boldogtalanság képeit, hogy megerősítse a szenvedés hiányának jelentőségét: az élet apró szépségeit, felismeréseit. - Kifejezőeszközök: ellentétek: boldogság- szenvedés; gyermek – felnőtt; mese – valóság; betegség – élettel teliség stb.

- Toposzok: Az utazás-toposz már Odüsszeusz óta hangsúlyos az irodalomban, a párhuzamos sínek a végtelenség szimbólumai, a vonat, az élet utazása, éjszaka, ősz, álom, ablak – jelképes értelemmel bírnak: az utazás az élet, vonat a megvalósítás eszköze lehet. az éjszaka, ősz a betegséget, boldogtalanságot idézi, a az elmúlás évszak képe. Az éjszaka motívuma több Kosztolányi-versben is megjelenik, a meditálás, elégikus hangulat, magány, egyedüllét, megnemértettség képe. Az álom: vágyak, időérzék elvesztése. Az ablak, fény, a rálátás, felismerés jelképe lehet.

- Eltérések a hagyományos novellától: narrátor: író és főhős (Esti Kornél) alakja keveredik. A beszédhelyzet jellemzői: először E/2. személyű felszólítással indul a novella, majd E/1. személyű emlékezésbe, elmélkedésbe vált az elbeszélő, végül T/2 kiszólással fordul a lélekelemzőkhöz.

- A szöveg narrátora az író, ténylegesen én-beszédet, kivetített belső monológot olvashatunk.

- A cselekmény helyét a lélek világa veszi át, ezért nehéz a novella értelmezése, mert eltér a hagyományos novellaműfaj elvárásaitól.

- Kosztolányira erősen hatott freudi lélektan, a lelki folyamatok különböző értelmezése, ezen a novellán is érezhető,mint ahogy az egész Esti Kornél novellafüzéren is. (Csáth Géza hatása szintén erős Kosztolányi novelláin. - Igazából nincs jelentősége a térnek és időnek, mert a belső, lelki utazás, önmagunkhoz való megérkezés a fontos.

- Lehet utalni Kosztolányi egyéb Esti Kornél-novelláira is, központi szimbólum többükben az utazás. (Pl.: A villamosutazásról szóló fejezet).

József Attila: Elégia (1933) című vers elemzésvázlata

 

  • Téma: gyökérkeresés, helyzetfelmérés, hazaszeretet kinyilatkoztatása, a változatlanság, sivárság bemutatása, feltárása: a haza leszűkítése: külváros, „szomorú táj”, „minden csupa rom”, üres lelkek élnek itt: a kiégettség, lelki üresség a nyomor, a nélkülözés eredménye, az emberi értékek szinte teljes hiánya jellemző itt. Józan szemlélődés, ábrándok nélküli valóságkép=szembenézés a hiánnyal.
  • Ekkor írja a költő A város peremén c. verset is. ez a vers a nagy „tájversek” csoportjába illeszkedik. (Külvárosi éj, a város peremén, Téli éjszaka)
  • Hangnem: nem lelkesült, az odatartozás egyszerű kinyilatkoztatása, felelősségérzés, azonosulás kinyilatkoztatása: „mégis morál”
  • Cím: -
  • műfajjelölő – nem megszokott az elégia műfajában a közösségi probléma
  • inkább ódai a téma, hiszen fontos nagy kérdésről szól, a befejező sorok magasztosak : párhuzam: Vörösmarty: Szózat, Petőfi: Az alföld;
  • elégikus a vers a szomorkás hangulat, a tűnődő hang, a lecsendesedett, higgadt hangvétel miatt, az  élet központi kérdéseivel foglalkozik;
  • a vers rapszódiára is emlékeztet: felszólító és kérdő mondatok, szabálytalan forma, áthajlások (enjambement) – jól tükrözik a belső vitát, a fájdalmas önvizsgálatot.
  • A költő célja: önvizsgálat, kérdező alaphangulat, belső vita kivetítése (drámaiság), a valóság és eszmények, a létező és a képzelet feszült ellentéte is megjelenik
  • Vershelyzet: konkrét tájindítás, a költő is a táj része, felülről szemléli a tájat, lassan közelít. A vers különös tájkép: a városvégi gyárak, üres telkek, meredező tűzfalak, a sivárság kifejezői, A „sárba száradt üvegcserepek, rongyok, a „sárga fű” ezt megerősít, de a tájhoz való odafordulásban mégis érezhető a szánalom, az együvé tartozás megfogalmazása, amit az önmegszólítás megerősít.

A szemlélődés célja: eredet, származás, hovatartozás kutatása. A vers egyszerre külső és belső színtéren játszódik: a tárgyi világban és a lélek, a képzelet világában. A tárgyi világ formálja a szubjektumot: a táj lakóinak sivár életét jelképezi + a költő emberi világát. A vers képei reménytelenséget, tehetetlenséget, lelki, szellemi, fizikai nyomorúságot sugallnak, ugyanakkor kínlódó várakozást is. A fennálló rendben elüresedik a lélek.

  • Beszédhelyzet: E/2. személyű önmegszólítás és E/3. személyű leírás váltakozik. Az előbbi belső vitát tükröz: kérdések. Innen? Ide, Itt – kulcsszavak: helyhatározószók: az idetartozás egyszerű vallomását hozzák felszínre. A táj, a tárgyi világ jellemzői a nyomorúság, reménytelenség, tehetetlen, kínlódó vágyakozás, passzivitás. A vers elején a „lelkem”, a vers végén a „hazám” szavak E/1. személyű birtokos személyjelet tartalmaz: az azonosulást, az odatartozást fejezik ki.
  • A belső vívódás okai: különösen nagy erő kell ahhoz, hogy ezen a tájon, ebben az ürességben érezze otthon magát valaki: túl sok a teendő még; a nyomor kiéget, kiüresít, elaljasít; szinte lelketlen ez a környezet (nincs is emberi szereplője); a néptömegek közömbösek, fáradtak, az objektív szükségszerűségre – a VÁLTOZTATÁSRA – felkészületlenek. A költő feladata a józan szemlélődés, értelmezés, azonosulás a problémával, az üres lelkek feleszmélésének segítése a körülmények ellenére is. MÉGIS MORÁL

 

 

 

Radnóti Miklós: Nem tudhatom (1944)

 

Keletkezés: 1944. II. világháború, fasizmus, zsidóüldözés, munkaszolgálat; nem sokkal a Lager Heidenau-ba kapott behívó után íródott. A haláltudat is befolyásolta a keletkezést.

 

Műfaja: hazafias témájú óda.

 

Téma: vallomás a hovatartozásról, hazaszeretetről, a haza és az élet veszélyeztetettségéről

 

Fentről letekintő nézőpont: a vers alapellentétére utal:

FENT: az idegen, bombázó pilóta nézőpontja: katonai célpontokat lát, csak látcsőn keresztül pásztázza a tájat; csak puszta térképnek tekinti, nem látszik a valóság, sok apró szépség; tárgyilagos, szenvtelen hangnem jellemző, az idegen szemléletet, az embertelenség világát jelképezi.

Fent, ahol minden szépnek kellene, hogy tűnjön „normális” békés viszonyok között, most „pusztítandó vasút, vagy gyárüzem”. A „fent világában” kiszolgáltatottság, a halál, uralkodik.

 

LENT: költő világa, élettel teli, apró bensőséges részletek világa, az otthonosság, személyes emberi világmegtestesítője, a humanizmus járja át a költői nézőpontot, az életszeretet, szolidaritás jellemzi. Lírai, vallomásos hangvétel.

Eszményi, idilli állapot, mert az otthon mindvégig menedéket jelentett a költőnek. A „csókok íze, a kő, mely föntről nem látható, de a költő számára kedves gyerekkori emlék.

 

Szerkezet:

  1. Hosszú egység: személyes vallomással indul a hazaszeretetről, a kötődésről (Szózat-párhuzam) Ezen az egységen húzódik végig a vers alapellentéte: az idegen pilóta és a költő nézőpontjának váltogatása.
  2. Önbírálattal indul: kollektív bűnösséget vállalja ártatlanul is a megbélyegzett, áldozatnak kijelölt költő (Himnusz-párhuzam: „Haj, de bűneink miatt…”) A bűntelenek dicsérete után megjelenik a jövőbe vetett hit. Az egység egy fohásszal zárul: a védelem vágya.

 

Nézőpontok

 

„  A fentről letekintő nézőpont” azonos, a költők egyek a tájjal, amely a saját eredetük, a hazájuk. Fentről való látás, láttatás, szándékolt művészi eszköz, mert így egységbe látják a múltat és jelent, a tájat, a társadalmat, benne önmagukat. Úgy gondoljuk, azért szakadnak el a földtől, mert az visszahúzza őket a kegyetlen valóságba. Itt ugyanakkor ellentétet is látunk. József Attilánál a „lengés” a felülemelkedés”, az önvallomás motívuma, Radnótinál a fent világa”a pusztítás, a háború, a bombázás megjelenítésére szolgál.

 

 

A hazaszeretet

 

Mindkét versben lírai önvallomást tesznek a költők.

József Attilánál a vers zárlatában, főhangsúlyos helyen olvashatjuk, axiómaként:

„Magaddal is csak itt bírhatsz,

óh lélek! Ez a hazám.”

 

Nincs közvetlen háborús veszély, a költő élete sincs közvetlen veszélyben, de nyilván látta József Atttila az ordas gondolatokat és félelmet a készülődő világromlásról.

1933 nyarán már Hitler, a náci párt átvette a hatalmat Németországban. A hazaszeretet vallomása mégis a nemzetének, sőt önmagának szól. A vers egysége a lélek belső rendje, amelyben a táj és a táj szülöttje egy és ugyanaz.

Radnótinál

A vers keletkezése önmagáért beszél:

1944. II. világháború, fasizmus, zsidóüldözés, munkaszolgálat; nem sokkal a Lager Heidenau-ba kapott behívó után íródott. A haláltudat is befolyásolta a keletkezést.

A hazaszeretet megfogalmazása Vörösmartyra való utalással, az egész országért, az emberekért, a jövőért való aggódás (nem saját magáért!) nagy erkölcsiséget, öntudatot mutat.

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.