Érettségi botrány: egymásnak ugrottak a diákok és a tanárok Érettségi-felvételi
Szabó Fruzsina

Érettségi botrány: egymásnak ugrottak a diákok és a tanárok

Nem igaz, hogy az angolérettségin lejátszott hanganyag gyenge minőségű volt, és a felvételen megszólalók sem beszéltek túl gyorsan vagy zavaró akcentussal – így reagált több nyelvtanár az emelt szintű angolérettségi „listening” részének felülvizsgálatát követelő diákok petíciójára. Időközben az érettségizők egy részéhez meg is érkezett a válasz az írásbeli panaszra: az Oktatási Hivataltól megkapták a pénteki sajtóközlemény szövegét.

„Az érettségi napján felügyelő tanárként én is részt vettem az egyik budapesti szakközépiskola angolérettségijének lebonyolításán. Itt is panaszkodtak a diákok a hang minőségére, de kollégáimmal a vizsga után azonnal visszahallgattuk, és nem találtunk kifogásolhatónak a hanganyag minőségét” – írta az eduline-nak Csongrádi Eszter, a Péleusz Nyelviskola munkatársa, hozzátéve: az Oktatási Hivatal (OH) mind a tételeket, mind a hanganyagot több szakértővel is megvizsgáltatja. „Az érettségi előtt az iskolák technikai felszereltségét is alaposan ellenőrzik, elsősorban a diákok érdekében. Ez az idén is így történt. Minden iskolában és vizsgahelyszínen, ahol nyelvi érettségi zajlott, a vizsgát megelőző napokban több technikai próbát tartottunk. Próbahanganyagokat játszottunk le, amelyek nyelve, hossza és minősége tökéletesen megegyezett az Oktatási Hivatal által a vizsga napján kiküldött hanganyaggal” – magyarázta.

Ahogy arról beszámoltunk, az emelt szintű angolérettségi után több tucat diák és szülő tett panaszt az Oktatási Hivatalnál, a vizsgaszervező középiskolákban és a kormányhivataloknál, szerintük ugyanis az írásbeli harmadik – a hallott szöveg értését tesztelő – részének hanganyaga rossz minőségű volt, a beszélőket nem lehetett érteni. Az érettségizők a Facebookon létrehoztak egy csoportot, petíciójukat – amelyben azt követelik, hogy a hivatal vizsgálja meg a felvételt, az érettségizőknek adjanak lehetőséget a hallás utáni szövegértés rész újraírására, vagy ne számítsák be az ott szerzett pontokat – hétfő délelőtt juttatták el a fővárosi kormányhivatalnak.

Oktatási Hivatal: válaszoltak a diákoknak

Az Oktatási Hivatal az eduline kérdésére már pénteken úgy reagált: a vizsgahelyszíneken lejátszott CD-k minősége mindenütt megfelelő volt, a hanganyag pedig „minden tekintetben” megfelel a vizsga előírásainak. Hozzátették: a CD-k sokszorosítása minden évben ugyanazzal a „professzionális technológiával történik, és mindeddig egyetlen darabról sem bizonyosodott be, hogy hibás, vagy rosszul működő lett volna. Mindezek alapján szinte bizonyosra vehető, hogy a vizsgahelyszíneken lejátszott CD-k minősége mindenütt megfelelő, az elkészült és ellenőrzött vizsgaanyaggal azonos volt. Hozzátesszük, hogy minden vizsgahelyszínen rendelkezésre álltak tartalék CD-k arra az esetre, ha valamelyik CD megsérülne, lejátszhatatlanná vált volna”.

Ugyanezt a pénteki közleményt küldte el a Oktatási Hivatal azoknak az érettségizőknek, akik nem valamelyik kormányhivatalnál – az emelt szintű vizsgákat a kormányhivatalok szervezik –, hanem náluk tettek panaszt.

Az OH egyébként azt is kiemeli, hogy a feladatsorok szakmai minőségéről "tapasztalt, gyakorlott szaktanárok, valamint szakmai és anyanyelvi  lektorok gondoskodnak", és más ellenőrzéseket is beépítenek a folyamatba. "A kész feladatsorokat – mielőtt azok a feladatsorkészletbe kerülnének – két, a bizottságtól független, úgynevezett csúcslektor vizsgálja meg. Az adott vizsgaidőszakban a hivatal ebből a tételkészletből sorsolja ki azt, amelyik a vizsgázók elé kerül. A sorsolás után a feladatlapot újabb két független szakértő, gyakorló szaktanár megvizsgálja, és észrevételeit megbeszéli a tételkészítő bizottsággal. A szóban forgó feladatsor – és annak részeként a hanganyag is – ezen a folyamaton ment végig, és a minden szakértő egybehangzó véleménye szerint a teljes vizsgaanyag megfelel az emelt szintű vizsgakövetelményekben előírtaknak" – írják.

„Az idén három oktatási intézményben végzek technikai jellegű munkát az érettségivel kapcsolatban, és sehol nem találkoztam se magnóval, se táskarádióval. Ahol a technikai feltételek hiányoztak, ott az intézmény dolgozói és a szülői munkaközösség segített abban, hogy a nyelvi érettségi az előírásoknak megfelelően megtartható legyen. Ez annál is inkább fontos, mivel a hivatalból kiküldött tételek, a hanganyagok másolása tilos” – reagált az eduline-nak egy informatikus a diákok petíciójára, amely többek között azt tartalmazza, hogy a középiskolák rossz technikai háttere is megnehezítette az érettségizők dolgát, „a nagy termek saját visszahangjukkal hozzájárulva a szövegnek dupla-visszhangot adtak, amely végképp ellehetetlenítették a szöveg megértését”.

Mindenki haragszik mindenkire

A csütörtök este indult tiltakozás négy nap alatt általános sértettségbe csapott át. Az érettségi feladatok kidolgozásában részt vállaló nyelvtanárok a tiltakozó diákokra, az angolból emelt szinten érettségizők a tételkészítő bizottságra és az Oktatási Hivatalra haragudnak, legalábbis erről árulkodnak a Facebook-kommentek és a tanároktól kapott levelek. „Az érettségi előkészítése és lebonyolítása hosszú hónapok munkája, és most néhány felkészületlen diák alaptalan állításai miatt a munkánk rossz fényben lett feltüntetve” – mondja például Csongrádi Eszter.

„Azért mentünk az emelt szintű érettségire, mert úgy gondoltuk, hogy a tudásunk megfelel a követelményeknek. A felkészülés alatt – ami nem az elmúlt két napot jelenti – több száz feladatot megcsináltam, és azokat az eredményeket produkáltam, amire számítottam, egyet kivéve: listening. Nem azért, mert izgultam, nem azért, mert nem készültem, és mások sem azért. Több ezer tanuló van egy véleményen” – érvel egy diák, hozzátéve: ezeken a pontokon múlhat az egyetemi-főiskolai felvételijük.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!