Csokonai-életmű, klasszicizmus, Vas István egyik műve, hivatalos levél - ezek voltak az emelt szintű magyarérettségi témái és feladatai az idén. A diákoknak nem okozott gondot a vizsga, az eduline által megkérdezett végzősök 70-80 százalékos eredményre számítanak.
Itt találjátok az emelt szintű magyarérettségi hivatalos megoldását.
Itt pedig a középszintű feladatsor hivatalos javítókulcsát nézhetitek meg.
"Könnyűek voltak a feladatok, egyedül a verselemzés volt nehezebb" - mondta Hegedűs Angéla, az aszódi Petőfi Sándor Gimnázium, Gépészeti Szakközépiskola és Kollégium diákja. Az emelt szintű magyarérettségin a bevezető szöveg Csokonai Vitéz Mihály Tüdőgyulladásomról című verse volt, a vizsgázóknak több, a költő életművével kapcsolatos kérdésre is válaszolniuk kellett, például egy-egy műfajra kellett példát írniuk.
Itt van a középszintű magyarérettségi szövegértési feladatsorának nem hivatalos megoldása
A középszintű magyarérettségi szövegalkotási feladatsorának megoldási javaslatai
Diákvélemények a középszintű magyarérettségiről
A szövegalkotási részben Vas István Cambridge-i elégia című versét kellett elemezniük, egy Krasznahorkai László-idézet alapján kellett érvelni amellett vagy az ellen, hogy változik-e a hagyomány és az emberek gondolkodása, illetve egy hivatalos levelet kellett írni egy színháznak a diákönkormányzat nevében. Az emelt szintű magyarérettségin a középszintű vizsgával ellentétben a diákoknak mindhárom feladatot meg kellett oldaniuk, az idejüket maguk oszthatták be.
Tanári vélemény az emelt szintű magyarérettségiről |
Szabó Roland, az érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium magyartanára szerint az emelt szintű feladatsor nem volt nagyon nehéz, de könnyűnek sem lehet nevezni. A Vas István-mű elemzése például "klasszikus emelt szintű feladat" volt, "a cím és a mű viszonyáról kellett írni, de valószínűleg néhány diák magáról a műről írt, pedig nem az volt a feladat" - mondta az eduline-nak. A hivatalos levél írása nem jelenthetett problémát a vizsgázóknak, "a műfaj szabályait én például átismételtem a végzősökkel a fakultáción, ezeket kellett előhívni vizsga közben". Szabó Roland szerint az emelt szintű vizsga első, nyelvi-irodalmi műveltségi részében volt néhány feladat, amellyel könnyen pontot lehetett veszíteni. "A második feladatban például olyan műveket kellett felsorolni, amelyekben a szenvedés és az elmúlás is megjelenik, nem volt elég csupán az egyik motívum" - mondta, hozzátéve: a feladatok egy része teljesen egyértelmű volt, ezek közé tartozott például az, amelynél a klasszicizmus jellemvonásait kellett összegyűjteni. |
"A Csokonaival kapcsolatos feladatlappal kezdtem, belefértem az időbe. A többiek még írták, amikor eljöttem" - mondta Angéla, aki körülbelül 70 százalékos eredményre számít. "Az ELTE magyar szakára jelentkeztem első helyen, ezért nagyon remélem, hogy jól fog sikerülni" - tette hozzá.
Kremmer Sarolta, a budapesti Veres Péter Gimnázium végzőse szerint is könnyű volt a feladatlap - igaz, ő éppen a napokban ismételte át Csokonai életművét. "Örültem, hogy nincs mondatelemzési feladat, azzal mindig bajban vagyok" - mondta. Ő is fél órával előbb kijött a vizsgáról. Az ELTE jogász és szociológia szakjaira jelentkezett, 80 százalékos eredményre számít.