A matektól rettegnek az érettségizők, a kémia jól megy Érettségi-felvételi
Eduline

A matektól rettegnek az érettségizők, a kémia jól megy

Történelemből kifejezetten jól, matematikából viszont rosszul teljesítenek a diákok az érettségin. Szaktanárokat kérdeztünk arról, mi állhat a háttérben, és hogyan hat majd az eredményekre a Hoffmann-féle szigor.

érettségi 2012

Kifejezetten rossz eredmények tavaly sem születtek az érettségin, ennek ellenére 2013-tól szigor jön

Mumustárgya az érettségin többnyire még azoknak is van, akik egyébként nem töltik állandó dolgozat- és feleltetéspánikban az iskolai pályafutásukat. A „reálosok” az irodalomtól és/vagy a történelemtől félnek, a „humánosok” a matektól, és van, aki szinte mindentől. 

Az egyikből sikerül, a másikból nem

Az Oktatási Hivatal több évre visszamenőleg részletes statisztikákat közöl tíz érettségi tárgy (a magyar nyelv és irodalom, a matematika, a történelem, az angol, illetve a német nyelv, a biológia, a fizika, a kémia, az informatika és a földrajz) eredményeiről, így könnyen meg lehet állapítani, miből vizsgáznak a legjobban a diákok, és miből a legrosszabbul.

A tanulói jogviszonyban álló, nappali tagozatra járó, középszinten érettségiző diákok átlagait átnézve pedig rögtön egy meglepő információval szembesülünk: a diákok rendre kémiából szerepelnek a legjobban, ahol a középérték 4,00 alá egyszer sem ment 2007 óta, sőt 2010-ben 4,36 lett.

Idén érettségizel?
Az írásbeli után azonnal szeretnéd megtudni, hány pontot szereztél? Az eduline-on rögtön a vizsga után megtalálod a középszintű feladatsorokat és a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat. Lájkold az eduline-t a Facebookon, vagy iratkozz fel hírlevelünkre itt, így emailben is megkapod a megoldásokat, sőt szaktanárainktól is kérdezhetsz!

A kémia ugyanakkor a legkevésbé népszerű választható tárgy is, ami nagy valószínűséggel sokat magyaráz abból, hogy miért ilyen sikeresek a vizsgázók: akinek nem megy, annak eszébe sem jut próbálkozni vele. Érdemesebb tehát a három fő tantárgyra, a magyarra, a matematikára és a történelemere koncentrálni – bár ha elmondjuk, hogy ezek közül a legjobban a történelem (3,6-3,7 körül), a legrosszabbul pedig a matematika teljesít (alig valamivel 3,00 fölötti átlagokkal), rögtön hozzá kell tennünk azt is, hogy utóbbi ezt a nem túl előkelő pozíciót mind a tíz tárgyat nézve is őrzi.

Miért épp a matematika?

„A matematikaérettségik eredménye nem meglepő, ezek az átlagok nincsenek alacsonyabban, mint az éves matematikajegyek” - mondja Baloghné Békési Beáta, a matekmindenkinek.hu szakmai vezetője. A szaktanár a többi tárgytól való lemaradás okát elsősorban abban látja, hogy a matematikában az egyes témakörök szervesen egymásra épülnek, így aki valahol elveszíti a fonalat, annak később is meggyűlik majd a baja a tananyaggal.

„A matek ilyen szempontból különleges. Történelemből előfordulhat, hogy valaki egy szót sem tud például a francia forradalomról, de ettől még gond nélkül meg tudja tanulni mondjuk a második világháború eseményeit, és kaphat belőle ötöst is. A matematika viszont nem ilyen: ha valaki például nem tanulja meg rendesen a törtek témakörét, az emiatt később sok minden mást sem fog érteni. Ez ügyben a 45 perces órák miatt is hátrányban van a matematika, hiszen ha a diák figyelme ellankad, otthon a könyvből kicsi a valószínűsége, hogy pótolni tudja, amiről lemaradt” – magyarázza.

Készülj velünk a matekérettségire
Tudni szeretnéd, hány pontot szereznél a középszintű matekérettségi első részében, ha ma lenne a vizsga? Az eduline és a matekmindenkinek.hu közös előkészítőjével hétről hétre letesztelheted a tudásodat.

1. teszt - halmazok, koordinátageometria, számtani sorozat, logaritmus, gráfok, statisztika

2. teszt - mértani sorozat, trigonometria, logaritmus, kamatos kamat

3. teszt - algebra és számelmélet, sík- és térgeometria, függvényábrázolás, exponenciális egyenlet és koordinátageometria

4. teszt - sorozatok, abszolútértékes egyenlet, kombinatorika, logaritmus azonosságai, exponenciális függvények és térgeometria

5. teszt - mértani sorozatok, koordinátageometria, trigonometria, kombinatorika és valószínűségszámítás, függvények

6. teszt - lineáris függvény, másodfokú egyenlőtlenség, geometria, vektorok, logaritmus és trigonometrikus egyenlet

Baloghné Békési Beáta szerint a diákoknak a matematikaérettségin a legnagyobb kihívást a geometria, a koordinátageometria, a logaritmusok témaköre, a trigonometria, valamint a kombinatorika és a valószínűségszámítás jelenti. Ezek között vannak olyanok is, amelyeket a már említett összefüggések miatt értenek meg nehezebben a diákok, de olyanok is, mint az utolsó kettő, amelyekkel az a gond, hogy a maguk idejében még a tanárok egy része sem tanulta őket, és így a továbbadásuk is problémás. Hogyan lehet egy nap alatt felkészülni az érettségire? Összefoglalónkat itt olvashatjátok el.

És miért pont a történelem?

A történelem- és a magyarátlagok már jóval közelebb vannak egymáshoz, nagyjából a 3,5-3,7-es szint körül mozognak – de a történelem hat évből négyszer még a magyart is verte, jó esetben akár két-három tizeddel is. Az eduline-nak nyilatkozó tanárok egybehangzó véleménye szerint ez elsősorban annak köszönhető, hogy az elmúlt években kompetenciaalapúvá vált a történelemérettségi.

"Egy négyest megszerezni az írásbelin ma már nem nehéz, és ha ott megvan, akkor valószínűleg a szóbelin is meglesz, hiszen ott is források, segédanyagok használatával kell dolgozni” – mondja Edényi László, a fővárosi Zrínyi Miklós Gimnázium történelemszakos igazgatója.

érettségi 2012

Történelemérettségi: a kettest könnyű, az ötöst nehéz megszerezni

Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke szerint még korai lenne kijelenteni, hogy egy trend bontakozik ki, de az egyértelmű, hogy a siker a tudás alkalmazását megkívánó, elemző gondolkodást igénylő vizsgáknak is köszönhető. „Forrásszövegekkel kell dolgozni, sőt sokszor képekkel is, amelyek nem csak illusztrálják a feladatot. Ezeket nagyon jól lehet hasznosítani, akárcsak a karikatúrákat vagy a vicceket” – mondja a szaktanár.

Edényi László ugyanakkor azt is hozzáteszi: az ötös elérése már nem egyszerű, ahhoz ugyanis alkalmazni kell a szaknyelvet, a forrásokat behatóan kell elemezni, írásban pedig jól is kell felépíteni egy-egy esszét, úgy formailag, mint nyelvileg és szakmailag. „Akár a túlfogalmazás is jelenthet problémát, hiszen a terjedelem adott. Még az sem kizárt, hogy valakinek túl mélyek az ismeretei 20-25 sorhoz. Éppen ezért tudni kell egyszerűen és pontosan elhelyezni a témát térben-időben, a megfelelő kulcsfogalmakat a megfelelő helyen elővenni, és ívet adni a szövegnek” – mondja a Zrínyi gimnázium igazgatója. Az elmúlt évek feladatsorait és megoldókulcsait itt nézhetitek meg.

Lesz itt még nemulass

2013-tól az oktatási államtitkárság az érettségi szigorítását tervezi (a kettes eléréséhez nem 20, hanem 25 százalékot kell majd teljesíteni - erről és az előrehozott érettségi megszüntetéséről itt olvashattok), így arról is érdeklődtünk a szaktanároknál, hogy ez jelenthet-e problémát.

Edényi László szerint a kérdés az, hogy minek a 25 százalékát várják el – ha ugyanis a mostanihoz hasonló nehézségű feladatsorokat kell megoldani, akkor ez sem jelenthet problémát.

Miklósi László szerint a követelményszint emelésével párhuzamosan érdemes lenne elgondolkodni a feladatmennyiség csökkentésén, mert a mostani kérdéssorokat már elolvasni is hosszú idő, egyébként a bekeményítés gondot nem okozhat.

A legsérülékenyebb terület ilyen szempontból is valószínűleg a matematika, sokan nagyobb bukási arányt is vizionálnak. Baloghné Békési Beáta szerint ez is előfordulhat. „A kérdés az, hogy mi a célja az érettséginek. A jelenlegi rendszert úgy dolgozták ki, hogy a társadalom 80 százalékának legyen meg a vizsga. Azt kell eldönteni, indokolt-e, hogy szinte bárki tudjon bizonyítványt szerezni"  – mondja a szaktanár.

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.