Az összehasonlító elemzést választottátok? Már megnézhetitek a megoldási javaslatot Érettségi-felvételi
Eduline

Az összehasonlító elemzést választottátok? Már megnézhetitek a megoldási javaslatot

Mutatjuk, hogy az Eduline által felkért szaktanár szerint milyen szempontokat kellett belefoglalni az összehasonlító elemzésbe.

Már elérhető a magyarérettségi hivatalos megoldása, az Oktatási Hivatal által közzétett középszintű javítási útmutatót itt, az emelt szintű megoldásokat pedig ide kattintva nézhetitek meg.

Megvan a magyarérettségi nem hivatalos megoldása, itt találjátok a szövegértési tesztet

Van bármi értelme a memoritereknek? Így kellett megoldani az érvelési feladatot a magyarérettségin

Hogyan kellett megoldani a magyarérettségin a gyakorlati szövegalkotást? Mutatjuk

Ha arra vagytok kíváncsiak, hogyan kellett novellát elemezni, itt nézhetitek meg a szaktanár megoldását.

Értelmezze az alábbi költeményeket! Elemzésében térjen ki a beszédhelyzetekre, valamint a költemények szerkezeti jellemzőire! Értelmezze a lírai alanyok Váradhoz és értékeihez fűződő viszonyát, valamint a versek poétikai eszközeinek szerepét!

Janus Pannonius: Búcsú Váradtól

Juhász Gyula: Várad

-Janus Pannonius humanista magyar költő Búcsú Váradtól című verse elégico-óda, amelyben a  Váradtól búcsúzó, ténylegesen induló költő ambivalens lelkiállapota jelenik meg. Érezhető a műben az erős érzelmi kötődés, és a jövőbe vetett bizonytalanság, esetleg félelem.
-JP szövege igékkel van telerakva, amely mutatja azt az aktivitást, amely a költőt Váradon jellemezte, illetve előrevetíti a változást, amely a távozással életében be fog állni.
-Szövege kapcsán a személyes kötődés egyben találkozik a reneszánsz értékszemlélettel :
„hőforrás-vizeink”-egészség, az irodalom, a művészetek és a szabad egyéniség jelenik meg.
-a búcsúzás kapcsán a búcsúzás nehézsége mellett az utazás fizikai nehézségei is megjelennek, okot adván a költőnek az aggodalomra („nem tart vissza folyó s az ingovány sem”), azonban a refrén nem pusztán a szövegnek ad ismétlő lendületet, hanem a költő saját magát is motiválja vele, erőt merít a búcsúzás fizikai és lelki részéhez
-Juhász Gyula a 20. századi magyar irodalom egyik meghatározó, komplex lelkivilágú költője, akinek életében szintén hasonlóan pozitív fókuszpont Nagyvárad. Juhász Gyula is kiemelkedő helyszínnek tartja a helyiséget, azonban szempontjai már ötvözik a 20. századi individuum és a költő saját értékrendszerét, kevésbé általánosak, a költő jobban reflektál Várad kapcsán önmagára („benned lettem én is újjá”). JGY kötődése személyesebb, amiket végig is vesz: utal költészeti sikereire, a megismert szerelemre, személyes élményeire („Kispipában kék ködök közt,/ hány szürke bánatot feledtem”)
-ezek alapján JGy szövege inkább óda jellegű, amelyben az elégikus vonások kis mértékben jelennek meg, mivel a vers hangvétele a sok szép emlék kapcsán fennkölt és boldog. A szöveg érzelmekkel teli vallomásként is értelmezhető a városhoz, amely oly sokat adott neki, és ahova mindig is vágyik. Érezhető, hogy JGY számára a fizikális elszakadás nem jelent lelki elszakadást, míg a JP szövegben semmilyen utalás nincs arra, hogy a költő motivációt lelne az emlékezésben, ott a búcsú véglegesnek és megmásíthatatlannak érezhető.
-elmondható, hogy a két szöveg hasonló szempontot képvisel, atekitetben, hogy mindkét szerző értékekkel teli kapcsolatot ápol Váraddal, amelyet a címek is egyértelműen mutatnak (mindkettő központba helyezi Váradot), azonban míg JP a veszteségélményre koncentrál (ezt a címbeli búcsú szó is mutatja), addig JGY versalkotó szempontja a jóleső emlékezés, amely érezhetően pozitív energiát ad a szerzőnek.

Az első infókat a szövegértés feladatrészről itt, a rövid szövegalkotási feladatról pedig itt olvashatjátok. Az Eduline szaktanárt is megkérdezett a feladatokról, véleményét a szövegértésről ide kattintva , a rövid szövegalkotásról pedig itt éritek el.

A műelemzés feladatrészről az első infókat itt, a szaktanári véleményt pedig ide kattintva olvashatjátok.

Érettségizzetek velünk!

Az Eduline-on az idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről: a vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk találjátok meg a tudnivalókat.

És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat.

Délutánonként arról olvashattok, hogy mit gondolnak a tanárok és a vizsgázók a feladatsorokról, és persze ti is leírhatjátok véleményeteket kommentben, sőt a szaktanároktól is kérdezhettek.

Ha elsőként szeretnétek megkapni a megoldásokat, lájkoljátok Facebook-oldalunkatitt pedig feliratkozhattok hírlevelünkre. A 2022-es érettségiről itt találjátok legfrissebb cikkeinket.

Kiderült, hány elsősnek kellett idén évet ismételnie Közoktatás Kurucz Tünde

Kiderült, hány elsősnek kellett idén évet ismételnie

Még mindig toronymagasan elsőben a legnagyobb az évismétlők aránya – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére megküldött adataiból, ugyanis az elmúlt tanév végén százból továbbra is mintegy öt olyan gyerek volt, akiknek idén újra kell járniuk az első osztályt. Rajtuk kívül ötödikben és hetedikben is magas volt a bukási arány.