„Aki nagyon izgult és elrontott valamit, az kifuthatott az időből” Érettségi-felvételi
Eduline

„Aki nagyon izgult és elrontott valamit, az kifuthatott az időből”

Az első feladatlapban szereplő feladatok egyszerűek voltak, de kellő felkészüléssel a második feladatsor sem okozhatott gondot az érettségizőknek – mondta az Eduline-nak a mai matekérettségiről Dr. Perjésiné dr. Hámori Ildikó, a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kar egyetemi docense. A matematika érettségi nap szakmai támogatását, köszönjük a PTE Műszaki és Informatikai Karának.

Mutatjuk a középszintű matekérettségi és az emelt szintű feladatlap hivatalos megoldását

„Az előző évek feladatsoraihoz képest kicsit sok volt a részfeladat, aki nagyon izgult és egyet elrontott, majd visszatért hozzá, az könnyen kifuthatott az időből” – mondta Dr. Perjésiné dr. Hámori Ildikó a PTK MIK egyetemi docense.

Az érettségizőknek az első feladatlapban az 12 rövidebb feladatot kellett megoldaniuk, amiben előkerültek a gráfok, függvények, kördiagramok és a módusz-, illetve mediánszámítás. De kaptak feladatot a diákok a háromszögek szögeiről és mértani sorozatokról is. Az egyetemi docens szerint „ezek a feladatok egyszerűek voltak, nem kellett túl sokat gondolkodni a megoldásukon, ezért az időbe is bőven belefértek a diákok”.

„Aki kellően felkészült és eleget gyakorolt, annak a második feladatsor sem okozhatott meglepetéseket” – mondta. Itt a vizsgázóknak – ahogy azt a korábbi években megszokhatták – több szöveges feladatot is meg kellett oldaniuk. A több témakört érintő feladatokból volt olyan, ami az olimpiai játékokkal foglalkozott, de előkerült egy sétálóutcák lekövezésével kapcsolatos is.

Ennek a megoldására 135 percet kaptak. A II/A rész három, egyenként 9-14 pontos feladatot tartalmazott, mindegyik több részkérdésből állt. A II/B részben három, 17 pontos feladat volt – ezek közül az érettségizőknek kettőt kellett választaniuk, és csak annak a kettőnek a megoldását értékelik majd a tanárok. Mindegyik feladat összetett, több matematikai témakört érintett.

Dr. Perjésiné dr. Hámori Ildikó úgy véli, azoknak a diákoknak, akik felsőoktatásban, műszaki képzésen szeretnének továbbtanulni „nagyon fontos lenne, hogy a választható feladatok közül az elsőt meg tudják oldani”, mégis azt gondolja, hogy a diákok többsége ezt – vagyis a 16-os koordinátageometriáról szólót – hagyta ki. „Általában nincs elég idő az órákon az ilyen típusú feladatok gyakorlására” – indokolta meg a válaszát.

Az egyetemi docens már a leendő hallgatókat látja a mostani érettségizőkben, ezért nagyon örült, hogy voltak a feladatsorban függvénytani, illetve hatványozás azonosságára rákérdező feladatok. „Amit hiányoltam az a logaritmus és a trigonometria. A logaritmus semmilyen szinten nem szerepelt az érettségiben, a trigonometria pedig nagyon egyszerű kérdések formájában jelent meg, pedig fontos lenne, hogy az egyetemre már ezekkel az ismeretekkel érkezzenek a hallgatók”.

„Bár kötelező valamilyen emelt szintű érettségi ahhoz, hogy tovább lehessen tanulni a felsőoktatásban, de nem biztos, hogy a matematikát választották. Aki pedig középszintű érettségivel megy műszaki képzésre, annak az elején nagyon kell kapaszkodnia” – mondta. Szerinte nem az anyag mennyiségén kellene változtatni középszinten, hanem ezeknek a mélységén. „A témák megfelelő súllyal szerepeltek, de a műszaki felsőoktatásban alaposabb, mélyebb ismeretekre van szükség” – tette hozzá.

Éppen ezért szokták az első félév elején felmérni a hallgatók ismereteit, és akinek szüksége van rá, azoknak felzárkóztató kurzusokat indítanak. Ezeken „a középiskolai anyag nem megfelelő ismeretéből fakadó hiányosságokat” pótolják.

Összességében úgy gondolja, hogy a mai érettségin könnyű volt összeszedni a pontokat a ketteshez, „de akinek csak ez volt a cél, annak nagyon problémás lesz helytállni a felsőoktatásban. Aki négyesre írta, az –talán-már kellő alapokkal indul.”

Közzétettük a középszintű matekérettségi összes feladatának nem hivatalos megoldását.

A matekérettségiről szóló, folyamatosan frissülő tudósításunkat itt olvashatjátok:

Matekérettségi: a legfrissebb infók percről percre

Ma a matekkal folytatódnak az érettségik. Ha szeretnétek minden feladatról elsőként értesülni, illetve kíváncsiak vagytok a nem hivatalos megoldásokra, akkor maradjatok velünk egész nap. Ma is percről percre tájékoztatunk benneteket. A matematika érettségi nap szakmai támogatását, köszönjük a PTE Műszaki és Informatikai Karának.

Érettségizzetek velünk!

Az Eduline-on az idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről: a vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk találjátok meg a tudnivalókat.

És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat.

Délutánonként arról olvashattok, hogy mit gondolnak a tanárok és a vizsgázók a feladatsorokról, és persze ti is leírhatjátok véleményeteket kommentben, sőt a szaktanároktól is kérdezhettek.

Ha elsőként szeretnétek megkapni a megoldásokat, lájkoljátok Facebook-oldalunkat, itt pedig feliratkozhattok hírlevelünkre. A 2020-as érettségiről itt találjátok legfrissebb cikkeinket.

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.