Több mint 7800 BA- és BSc-diplomás hallgatót vettek fel mesterképzésre idén: a legnépszerűbbek a tanári szakok, de a nemzetközi tanulmányok, a kommunikáció és médiatudomány, a vezetés és szervezés, valamint a pszichológia is bekerült a top ötbe.
Valószínűleg senkinek nem okozott nagy meglepetést a legnépszerűbb mesterszakok listája: ahogy idén, úgy 2010-ben is a tanári szakok álltak az élen, a második és a harmadik helyen a nemzetközi tanulmányok, valamint a kommunikáció és médiatudomány szerepelt, amelyet a vezetés és szervezés, a pszichológia, a pénzügy, a geográfus, a fordító és tolmács, a biológus, valamint a marketing követett. A 2011-es felvételi eljárás nagy nyertese a kommunikáció, valamint a logisztikai menedzsment mesterszak - mindkettő kétszázötvennel több diplomást vonzott, mint tavaly. A közigazgatási, vállalkozásfejlesztés, nemzetközi gazdaság és gazdálkodás, biológia és az andragógia képzésre is jóval többen jelentkeztek, mint 2010-ben.
A 2011-es alap- és mesterszakos felvételi ponthatárok teljes listáját itt nézheted meg
A legtöbb jelentkező az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szeretett volna mesterdiplomát szerezni - összesen 4343-an jelölték meg az ELTE mesterszakjait a jelentkezési lapon. A második helyen a Budapesti Corvinus Egyetem áll 2894 felvételizővel, ezt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (2264 jelentkező), a Szegedi Tudományegyetem (1811 jelentkező) és a Debreceni Egyetem (1777 jelentkező) követi.
Mesterszakos felvételi - hogy számolnak?
A mesterképzéses felvételiről és a pontszámítás módjáról a felsőoktatási intézmények saját hatáskörükben döntenek, egy azonban közös: mindegyik egyetemen és főiskolán százpontos rendszerben kell értékelni a jelentkezők teljesítményét. A legtöbb intézmény a főiskolai, BA- vagy Bsc-diploma minősítése, az alapszakos tanulmányi átlag, a szóbeli és írásbeli vizsga eredménye alapján összesíti a pontokat - pluszpontot érhet az OTDK- vagy TDK-helyezés, a tudományos munka és a nyelvtudás. Legfeljebb tíz pontot kaphatnak azok a hallgatók, akik hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetűek, gyereket nevelnek vagy fogyatékkal élők.
Nem jelentkeznek külföldre az alapdiplomás hallgatók
A többciklusú felsőoktatási rendszer szabad átjárást tesz lehetővé a hallgatók számára a különböző intézmények között. A tapasztalatok szerint sokan szívesen élnek ezzel a lehetőséggel, és nem feltétlenül abban az intézményben folytatják a tanulmányaikat, ahol alapszintű oklevelet szereztek. Az oktatók szerint azonban az átmenet nem zökkenőmentes. „Sajnos nagyon különböző felkészültséggel érkeznek hozzánk a hallgatók” – világít rá a problémára Heidrich Balázs, a Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Karának (BGF-PSZK) dékánja, hozzátéve, hogy emiatt a mesterképzésen felzárkóztatást segítő póttárgyakat is meg kell hirdetniük.
A bolognai rendszer azt is lehetővé teszi, hogy az alapszintű diplomát szerzett hallgatók külföldön tanuljanak tovább. Bár az oktatási államtitkárság szerint nincs kimutatás arról, hányan választják a külföldi mesterképzéseket, a tapasztalatok azt mutatják, egyelőre nem jellemző, hogy a hallgatók tömegesen jelentkeznének külföldi intézményekbe.
eduline
A 2011-es alap- és mesterszakos felvételi ponthatárok teljes listáját itt nézheted meg
A legtöbb jelentkező az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szeretett volna mesterdiplomát szerezni - összesen 4343-an jelölték meg az ELTE mesterszakjait a jelentkezési lapon. A második helyen a Budapesti Corvinus Egyetem áll 2894 felvételizővel, ezt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (2264 jelentkező), a Szegedi Tudományegyetem (1811 jelentkező) és a Debreceni Egyetem (1777 jelentkező) követi.
Intézmény | Jelentkezők száma | Felvett hallgatók száma |
Eötvös Loránd Tudományegyetem | 4343 fő | 1609 fő |
Budapesti Corvinus Egyetem | 2894 fő | 910 fő |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem | 2264 fő | 1076 fő |
Szegedi Tudományegyetem | 1811 fő | 856 fő |
Debreceni Egyetem | 1777 fő | 852 fő |
Pécsi Tudományegyetem | 1247 fő | 521 fő |
Pázmány Péter Katolikus Egyetem | 773 fő | 296 fő |
Szent István Egyetem | 707 fő | 130 fő |
Miskolci Egyetem | 590 fő | 256 fő |
Károli Gáspár Református Egyetem | 553 fő | 130 fő |
Mesterszakos felvételi - hogy számolnak?
A mesterképzéses felvételiről és a pontszámítás módjáról a felsőoktatási intézmények saját hatáskörükben döntenek, egy azonban közös: mindegyik egyetemen és főiskolán százpontos rendszerben kell értékelni a jelentkezők teljesítményét. A legtöbb intézmény a főiskolai, BA- vagy Bsc-diploma minősítése, az alapszakos tanulmányi átlag, a szóbeli és írásbeli vizsga eredménye alapján összesíti a pontokat - pluszpontot érhet az OTDK- vagy TDK-helyezés, a tudományos munka és a nyelvtudás. Legfeljebb tíz pontot kaphatnak azok a hallgatók, akik hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetűek, gyereket nevelnek vagy fogyatékkal élők.
Intézmény |
Képzés | Ponthatár |
ELTE-PPK | tanár - magyartanár |
51 pont |
ELTE-PPK | tanár - matematikatanár |
54 pont |
ELTE-PPK | tanár - angoltanár |
46 pont |
ELTE-PPK |
pszichológia |
75 pont |
ELTE-PPK |
andragógia |
82 pont |
BCE-GTK |
vezetés és szervezés |
70 pont |
BCE-GTK |
pénzügy |
66 pont |
BCE-TK |
nemzetközi tanulmányok |
67 pont |
DE-BTK |
kommunikáció és médiatudomány |
74 pont |
BGF-KVIK |
turizmus-menedzsment |
51 pont |
SZTE-TTIK |
biológus |
68 pont |
PTE-TTK |
geográfus |
66 pont |
Nem jelentkeznek külföldre az alapdiplomás hallgatók
A többciklusú felsőoktatási rendszer szabad átjárást tesz lehetővé a hallgatók számára a különböző intézmények között. A tapasztalatok szerint sokan szívesen élnek ezzel a lehetőséggel, és nem feltétlenül abban az intézményben folytatják a tanulmányaikat, ahol alapszintű oklevelet szereztek. Az oktatók szerint azonban az átmenet nem zökkenőmentes. „Sajnos nagyon különböző felkészültséggel érkeznek hozzánk a hallgatók” – világít rá a problémára Heidrich Balázs, a Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Karának (BGF-PSZK) dékánja, hozzátéve, hogy emiatt a mesterképzésen felzárkóztatást segítő póttárgyakat is meg kell hirdetniük.
A bolognai rendszer azt is lehetővé teszi, hogy az alapszintű diplomát szerzett hallgatók külföldön tanuljanak tovább. Bár az oktatási államtitkárság szerint nincs kimutatás arról, hányan választják a külföldi mesterképzéseket, a tapasztalatok azt mutatják, egyelőre nem jellemző, hogy a hallgatók tömegesen jelentkeznének külföldi intézményekbe.
Az Educatio 2009-es hallgatói motivációs kutatásában a megkérdezettek több mint 40 százaléka jelezte, hogy mesterképzésben folytatná tanulmányait az alapszintű diploma megszerzése után. Legtöbben a természet-, a társadalom- és a bölcsészettudományi alapszakok hallgatói közül tervezik a továbbtanulást, míg a jórészt osztatlan képzést nyújtó jogi, szociális vagy orvos- és egészségtudományi területen ez az arány - érthető okokból - jóval alacsonyabb. |
eduline