Hány természettudós jut egymillió lakosra? És hánynak kellene?
Emelkednie kell az élet- és természettudományi végzettségű kutatók számának – mondta Csák János miniszter.
Emelkednie kell az élet- és természettudományi végzettségű kutatók számának – mondta Csák János miniszter.
Évről évre egyre kevesebb diák választja a tanárszakokat, az országos tanárhiány pedig a természettudományos tárgyak jövőjét fenyegeti a legjobban. A szakemberek szerint központi változtatásokra és döntésre lenne szükség.
Évente több, mint kétszer annyi természettudományos tárgyat - kémiát, fizikát, biológiát vagy földrajzot - oktató szaktanár éri el a nyugdíjkorhatárt, mint ahány hallgató kezdi meg a tanulmányait ezen tanári szakok valamelyikén.
Legutóbb a nyáron parázslott fel pedagógusberkekben a vita a biológia, a fizika és a kémia összevonását előirányzó új tantárgyról, amelynek hazai bevezetését évek óta tervezi a szaktárca.
Sokan álmodoznak arról, hogy külföldön tanuljanak, de amikor választani kell a brit és az amerikai egyetemek között, könnyű elveszni. Mindkét rendszer világszínvonalú, mégis másképp működik: eltér a tanórák felépítése, a felvételi folyamata, a közösségi élet és a mindennapok ritmusa. Ritli Zsanett írása, aki a University of St. Andrews alumnájaként és jelenlegi Fulbright-ösztöndíjas NYU hallgatóként mindkét felsőoktatási rendszerben első kézből szerzett tapasztalatot.