Az Instagram helyett a TikTok a befutó a tizenéveseknél Campus life
eduline/mti

Az Instagram helyett a TikTok a befutó a tizenéveseknél

Tízből hét gyerek már biztosan találkozott álhírekkel, 18+-os tartalommal, zsaroló vagy adathalász üzenettel, és magát tizenévesnek kiadó felnőttel – derült ki egy friss felmérésből.

Már a 7-12 évesek is aktívan használják a közösségi oldalakat, pedig egyes platformok szabályzata nem engedi a regisztrációt 13 éves kor alatt – derül ki a Yettel digitális oktatási programja, a ProSuli megbízásából készült kutatásból.

A legnépszerűbb platform egyébként továbbra is a Facebook és a Messenger, az Instagramot viszont megelőzte a TikTok, ezt a gyerekek fele használja. A YouTube-ot tízből négyen használják rendszeresen.

A kutatásban részt vevők szerint a gyerekeik jellemzően magukról, barátokról vagy családtagokról, a lakóhelyükről, hobbiról, háziállataikról vagy iskoláról készített fotókat osztanak meg, de idén 18 százalékról 44 százalékra ugrott azoknak az aránya, akik semmi ilyesmit nem posztolnak.

A szülők visszajelzése szerint a gyerekek 71 százaléka már biztosan találkozott álhírekkel, 18+-os tartalommal, zsaroló vagy adathalász üzenettel, illetve magát gyereknek kiadó felnőttel az online térben. A felmérés eredményei azt mutatják, hogy ezeket az eseteket a gyerekek 82 százalékban jelzik a szüleiknek.

A szülő-gyerek beszélgetéseknek egyébként nem tartoznak a leggyakoribb témái közé az online térben zajló események – sokkal gyakrabban beszélgetnek az iskolában történtekről, a tanulásról, a helyes viselkedésről, a gyerekeket az iskolában vagy tanítás után ért sérelmekről. A chatelés idegenekkel, a közösségi oldalak használata, az internetes zaklatás, az online „helyes viselkedés” témájáról csupán 46 százalékban esik szó.