Friss felmérés: a szülők a szakmát, a gyerekek a diplomát tartják fontosabbnak Pályakezdés
Gál Luca

Friss felmérés: a szülők a szakmát, a gyerekek a diplomát tartják fontosabbnak

Míg a szülők 63 százaléka, addig a kamaszok 70 százaléka tulajdonít nagyobb jelentőséget a diploma megszerzésének.

Az UniCredit Bank reprezentatív kutatása, amely a 15–19 éves kamaszok és szüleik továbbtanulással, pályaválasztással kapcsolatos döntéseinek a hátterét vizsgálta, rávilágított arra, hogy a pályaválasztás kérdésében a fiatalok és szüleik eltérő felfogással rendelkeznek.

Míg a szülők fele közös döntésről számol be, a 15–19 éves kamaszok mindössze 15 százaléka ért ezzel egyet – többségük (60%) szerint a választás elsősorban az ő felelősségük, sőt, minden harmadik fiatal teljesen önállóan határozott.

Az érettségi és az idegennyelv-tudás fontosságát 95 százalékban egybehangzóan elismerik a szülők és gyerekeik, de a diploma és a szakma jelentősége terén már megoszlanak a vélemények: míg a fiatalok inkább a diplomára helyeznék hangsúlyt, a szülők a szakmaszerzésben látják a biztos jövőt.

Különbségek az anyagi háttér és végzettség tükrében

A kutatás szerint a szülők társadalmi státusza nagyban meghatározza a döntési mechanizmusokat. A szakiskolában vagy szakközépiskolában tanuló gyerekek esetében az átlagnál nagyobb arányban (14%) döntöttek a szülők a továbbtanulásról a gyerek megkérdezése nélkül.

Az alacsonyabb iskolázottságú vagy nehezebb anyagi helyzetben lévő szülőknél is hasonló a helyzet, akiknek tizede határoz (teljesen vagy többnyire) egyedül a gyereke jövőjéről, és csak 41 százalékuk vele közösen, míg a jobb anyagi helyzetben élők között ez az arány 5, illetve 49 százalékos.

A jómódú szülők 74 százaléka fontosnak tartja a diploma megszerzését, míg a kevésbé tehetősek körében ez az arány csak 56 százalék.

Szakma vagy diploma: mit tartanak fontosnak?

Bár a diplomás szülők 80 százaléka szerint fontos a felsőfokú végzettség, csak minden harmadik válaszadó szerint nagyon fontos. A spektrum másik oldalán a szakiskolát végzett felnőttek vannak, akik közül feleennyi (41%) gondolja, hogy gyerekének diplomára lehet majd szüksége.

Érdekes módon minden ötödik szülő szerint a gyereküknek érdemes az ő pályájukat folytatni, de a Z generációs fiatalok nagy része (85%) ragaszkodik saját elképzeléseihez.

Generációk közös nevezője

Az érettségi és az idegennyelv-tudás jelentőségét szinte mindenki elismeri: az X és a Z generáció szinte teljesen egyetért abban, hogy kell az érettségi (94% / 93%) és fontos az idegennyelv-tudás (95% / 92%).

Azonban a lakóhely és az életkor képes befolyásolni az értékelést. Fontosabbnak gondolják az érettségit azok a szülők, akiknek van érettségijük (77%) vagy diplomájuk (78%); továbbá, akik átlagos (69%) vagy jó (77%) anyagi helyzetben élnek; de az is igaz, hogy a rossz anyagi körülmények között élő szülők 61 százaléka is fontosnak tartja az érettségit.

A budapesti szülők (77%) gondolják leginkább szükségesnek a nyelvtudást, szemben a falvakban élő válaszadókkal (56%). Továbbá míg a diplomás szülők 83 százaléka, addig az általános iskolát végzetteknek már csak 43 százaléka szerint kell idegen nyelveket tudni manapság.

Az adatok összességében azt mutatják, hogy a pályaválasztás ma már egyre inkább a fiatalok kezében van, akik tudatosan tervezik jövőjüket, miközben a szülők igyekeznek tanácsadóként támogatni őket.

 

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.