Az első próbakörben a dolgozók 90 százaléka szavazott arra, hogy továbbra is így folytatná a munkát, végül mégis vissza kellett hozni az 5 napos munkahetet.
A Telex utánajárt, hogy pontosan mi miatt szünteti meg a Telekom a másfél évig tartó négynapos munkahét tesztelését.
A Telekom 2022-ben - Magyarországon egyedüliként – bejelentette, hogy egy kísérlet keretében 150, majd később 300 munkavállalójánál bevezeti a négynapos munkahetet.
A cég a döntésük mellett azzal érvelt, hogy a tapasztalatok alapján így hatékonyabb lehet a munkavégzés, és a hosszabb hétvégének köszönhetően a munkavállalók jobban kitudják pihenni magukat. Bár a próba első szakasza nagy sikert aratott, hosszútávon mégsem volt fenntartható a munkarend.
A második próbaszakasz kiértékelése során a cég megállapította:
„Másfél évnyi tesztelést követően világossá vált, hogy nem lehetséges egy olyan megoldás bevezetése, amellyel egységesen minden munkavállaló tud élni az egyéni vagy munkafolyamati megkötések miatt, a 4 napos és az 5 napos munkarend párhuzamos működése pedig hosszú távon üzleti kockázatokat jelentene.”
A Telekom a következő konkrét problémákra mutatott rá:
- A feladatalapú munkakörökben dolgozókkal ellentétben, a fix munkaidős beosztással rendelkezők 4 nap alatt nem tudták elvégezni az eredetileg 5 napra tervezett munka mennyiségét.
- Sérült a munka-magánélet egyensúlya. A meghosszabbított munkanapok mellett sokan nem tudtak elmenni a gyerekeikért az óvodába, iskolába vagy egyéb foglalkozásra vinni őket.
- Komoly szervezési kihívásokat jelentett a cég részéről, mivel az egy csoportban dolgozók egyik fele hétfőn, a másik része pedig pénteken vette ki a plusz szabadnapot.