Ez vár azokra a tanárokra, akik 2016-tól magasabb fizetést szeretnének Közoktatás
Eduline

Ez vár azokra a tanárokra, akik 2016-tól magasabb fizetést szeretnének

Április végéig jelentkezhetnek a 2015-ös minősítési eljárásra azok a pedagógusok, akik megfelelnek a feltételeknek, és 2016-tól magasabb fizetést szeretnének. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a jövő évi eljárásról.

Meddig kell jelentkezni?

Március 31-e helyett április 30-ig jelentkezhetnek a 2015-ös minősítési eljárásra azok a pedagógusok, akiknek legalább nyolc év szakmai gyakorlatuk és szakvizsgájuk van, vagy szakvizsgát nem tettek, de több mint harmincéves szakmai gyakorlatot szereztek, illetve azok a gyakornokok, akiket 2013. szeptember 1. és 2013. december 31. között vettek fel valamelyik közoktatási intézménybe.

A határidő a pedagógusok előmeneteléről szóló rendelet módosítása miatt változott. A jogszabály meghatározza a portfólió elkészítésének határidejét is: a 2015-ös eljárásra jelentkező pedagógusoknak november 30-ig kell feltölteniük a dokumentumokat.

Hány pedagógust minősítenek 2015-ben?

Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár néhány hete jelentette be, hogy 30 ezren léphetnek át 2015-ben a pedagógus I vagy pedagógus II kategóriába. Ha ennél többen jelentkeznek az eljárásra, az oktatásért felelős miniszter dönt a résztvevők listájáról.

A legfontosabb dátumok és határidők

Az oktatásért felelős miniszter minden év február utolsó napjáig teszi közzé a következő évi minősítési vizsgák és eljárások keretszámait – vagyis ekkor derül ki, pontosan hány pedagógus és gyakornok léphet előre.

A tanárok és tanítók az igazgatónál jelezhetik, hogy szeretnének részt venni a minősítésben - az intézményvezető a jelentkezést nem tagadhatja meg, május 10-ig rögzítenie kell a pedagógusok adatait az Oktatási Hivatal informatikai rendszerében. A jelentkezéseket a kormányhivatal ellenőrzi, és minden év május 31-ig jóváhagyja.

A miniszter minden évben június 20-ig dönt arról, kik vehetnek részt a következő évi minősítési eljárásokon, a döntésről június 30-ig értesíti a pedagógusokat és az iskolavezetőket. Szeptember 30-ig minden jelentkező megtudja, mikor lesz a minősítő vizsgája, ki lesz a minősítő bizottság elnöke, és rajta kívül milyen tagokból áll majd a bizottság.

Hány hónap alatt lehet összeállítani a portfóliót?

Érdemes minél hamarabb elkezdeni a portfólió összeállítását, az ugyanis legalább négy-hat hónapos munka. Az Oktatási Hivatal nemrég nyilvánosságra hozott, kibővített útmutatója két táblázatban mutatja be a portfólió elkészítésének hét lépését. Javaslatuk szerint az első hónapban ki kell választani, milyen témáról szóljanak az óratervek, illetve el kell dönteni, milyen - szabadon választható - dokumentumokat töltenek majd fel az e-portfóliós felületre a pedagógusok.

Az első három-négy hónapnak a dokumentumok gyűjtéséről kell szólnia, az óravázlatok mellett ekkor kell összegyűjteni azokat a tanulói munkákat, amelyek jól mutatják a pedagógus szakmai munkásságát. Az Oktatási Hivatal azt javasolja, egy-két hónapot érdemes szánni a dokumentumok válogatására. A javaslat szerint a négy-hat hónapos munka során folyamatosan kell írni a reflexiókat, és ezeket érdemes megmutatni másnak - kollégának, igazgatónak vagy bárkinek, aki kritikát fogalmaz meg.

Az utolsó hónapban a kísérődokumentumokat is el kell készíteni - ilyen például a szakmai önéletrajz vagy a szakmai életút értékelése. Ezután kezdődik az e-portfólió feltöltése és az utolsó ellenőrzés - az Oktatási Hivatal persze nem feledkezett meg a hetedik lépésről sem, az ünneplésről. A portfóliókészítésről itt találjátok legfrissebb cikkeinket, a "portfólióbörtönről" pedig itt olvashattok.

Tanfelügyelet: kezdődnek az ellenőrzések

A minősítésre jelentkező pedagógusok munkáját a tanfelügyelők is ellenőrzik majd, a dokumentumok vizsgálata mellett óralátogatásokra, valamint interjúkra is számítani kell. A részleteket itt találjátok.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

Hány percet telefonozhat, tabletezhet egy gyerek naponta? Campus life Kurucz Tünde

Hány percet telefonozhat, tabletezhet egy gyerek naponta?

Milyen hosszú távú következménye lehet, ha egy kisgyerek túl sokat van az online térben? Mikor lehet okoseszközt adni először a gyerek kezébe? Hogyan lehet kimozdítani a legkisebbeket a való világba? Dr. Konok Verával, az Alfa Generáció Labor vezetőjével és társalapítójával beszélgettünk.