A diákok körében jobban sikerült TIMSS-felmérést domborítja ki az Oktatási Hivatal Közoktatás
eduline/mti

A diákok körében jobban sikerült TIMSS-felmérést domborítja ki az Oktatási Hivatal

Furcsa összehasolításba keverte a PISA-tesztet az Oktatási Hivatal elnökhelyettese.

Két nagyobb nemzetközi felmérés, a TIMSS és a PISA kapcsán előbbit domborította ki a Brassói Sándorral, az OH köznevelési elnökhelyettesével a Magyar Hírlapban megjelent interjú. Brassói felhozta, hogy a PISA-val szemben a TIMSS mérés régebbi, ami nem túl releváns annak tekintetében, hogy milyen kompetenciákat mér és milyen hatékonysággal. Elmondta azt is, hogy a TIMSS-teszet 57 ország végzi el a diákok körében, ami a PISA-mérésben résztvevő közel 72 tagországhoz képest szűkebb.

Mi a TIMSS és a PISA

A Bostoni Egyetem kutatói a negyedik és nyolcadik osztályosok körében készült felmérése során a diákok matematikai és természettudományos kompetenciáit vizsgálják. A feladatok a megkövetelt lexikális tudás mérésére alkalmasabbak, némileg kisebb hangsúlyt kap a problémamegoldás és a kreativitás. Ezzel szemben a PISA utóbbira helyezi a nagyobb hangsúlyt, tehát a természettudományos és matematikai feladatok inkább a környezetet adják, a lényeg a problémamegoldáson, az összetett gondolkodásra való készség mérésén van. A PISA ezek mellett méri a 15 éves diákok szövegértési készségeit is, hogy mit tudnak kezdeni az elolvasott információval.

Összetettsége miatt a PISA-felmérések nagyobb presztízsűek, ugyanis egy ország versenyképességét jól jellemzi, hogy a 15 évesek milyen készségekkel rendelkeznek, milyen színvonalú az oktatási rendszer.

Brassói László árnyalta a képet, hogy a TIMSS csak a tárgyi tudás mérésére lenne alkalmas, mindössze arról van szó, hogy a feladatokat azok szerint állítják össze, amit a tagországok tanterve szerint tudnia kell a diákoknak. Hozzátennénk, igaz, hogy ezen a téren tisztességes eredmények születtek a magyar diákok részéről, ám ez magában hordozza annak a lehetőségét, hogy a tantervünk a rossz nemzetközi viszonylatban. Megnyugtató lehet viszont, hogy a diákok meg tudják tanulni azt, amit megkövetelnek tőlük, a rendszer alkalmas ennek a tudásnak az átadására.

A mérések azt mutatják, hogy jobban oda kell figyelni a felső tagozatosok szövegértési és matematikai képességeinek, tudásának erősítésére, illetve hatékonyabb felzárkóztató programok kellenek - véli Brassói. Például, a gyengén sikerült 2015-ös PISA-teszt teljesen új volt abból a szempontból, hogy az egész mérést digitális alapon kellett megoldani. Ez nem azt jelenti, hogy számítógépen kellett kitölteni egy hagyományos tesztet, hanem a tesztpéldák "gyakorlatilag virtuális kísérletek, interaktív szimulációs feladatok voltak" - tette hozzá. A gyenge PISA-eredmények megjelenésekor mellékelt értelmező szövegben az OH is ezt emelte ki, bár magának a felmérés digitálisra való áthelyezése nem csak a kutatók kényelmi szempontjait, hanem a diákok digitális készségeinek felmérését szolgálta, amiben súlyosan lemaradtunk az európai versenytársainktól.

Félreértés ne essék, mindkét mérésnek nagy jelentősége van, ám az eltérő hangsúlyok miatt más-más dolgok mérésére alkalmasak, ezeket együttesen kell vizsgálni, mikor a magyar diákok képességeiről, az oktatási rendszer minőségéről alkotunk képet.

Hatalmas bullshittel magyarázzák a PISA romló eredményeit

A mérés változott, emiatt ekkora a visszaesés a diákok teljesítményében - írja az Oktatási Hivatal. Ahogy az egész magyar sajtó zengi, tovább zuhant a hat éves Fidesz-KDNP kormányzás alatt a magyar diákok teljesítménye az értő olvasás és a természettudományos ismeretek terén, egyedül a matematika tartotta magát az egyébként sem túl magas értéken 2012 óta.

Hány percet telefonozhat, tabletezhet egy gyerek naponta? Campus life Kurucz Tünde

Hány percet telefonozhat, tabletezhet egy gyerek naponta?

Milyen hosszú távú következménye lehet, ha egy kisgyerek túl sokat van az online térben? Mikor lehet okoseszközt adni először a gyerek kezébe? Hogyan lehet kimozdítani a legkisebbeket a való világba? Dr. Konok Verával, az Alfa Generáció Labor vezetőjével és társalapítójával beszélgettünk.