Középiskolai felvételi 2025: ilyen feladatokra, témakörökre számíthattok matekból Közoktatás
Kurucz Tünde

Középiskolai felvételi 2025: ilyen feladatokra, témakörökre számíthattok matekból

Sorozatok, táblázatok értelmezése, geometriai transzformációk – csak néhány olyan feladat, ami előfordulhat a központi írásbelin matekból. Mutatjuk, milyen témakörökből érdemes készülnötök.

December 2-ig jelentkezhettek a központi írásbelire, ha olyan középiskolába készültök, ahol ezt kérik a felvételin. Akár negyedikesek, hatodikosok vagy nyolcadikosok vagytok, a vizsgát január 18-án 10 órától írjátok. Először a magyar feladatlapot kapjátok meg, amelyre 45 percetek lesz. (Hogy milyen feladatok kerülhetnek elő magyarból, azzal részletesen ebben a cikkünkben foglalkoztunk.)

A legfontosabb tudnivalók a 2025-ös középiskolai felvételiről

Ezután 15 perc szünet következik, majd megkapjátok a matekvizsgasort is, amit szintén 45 perc alatt kell megoldanotok.

Nem lehet számológépet használni

A mateknál külön nehezítő tényező, hogy számológépet nem vihettek be, így az utolsó kétjegyűvel való osztást is írásban kell kiszámolnotok, amivel plusz percek mehetnek el.

Azonban jó, ha tudjátok, hogy ugyanúgy, mint a magyarnál mateknál is érvényes, hogy ez nem egy hagyományos teszt, ami az iskolai tudást kéri számon, hanem méri a középiskolához szükséges készségeket és kompetenciákat is. Így ne lepődjetek meg, ha a tanultakat újszerű, néha egészen furcsa módon kell alkalmaznotok.

Hogy ez mennyire nem könnyű feladat, jól mutatja, hogy az Oktatási Hivatal statisztikái szerint a 2024-es központi írásbelin matekból az átlagpontszámok a következőképpen alakultak:

  • negyedikesek: 36,9 pont
  • hatodikosok: 27,3 pont
  • nyolcadikosok: 21,1 pont

Érdemes azt is megnézni, hogy a negyedikesek eredményét leszámítva 2023-ban is hasonló eredmények születtek matekból, hiszen az átlagpontszámok az alábbiak voltak:

  • negyedikesek: 28,5 pont
  • hatodikosok: 29,2 pont
  • nyolcadikosok: 21 pont

Az adatokból látszik, hogy egy átlagos nyolcadikos matekból az 50 pontnak még a felét sem érte el. Az Eduline-nak a felvételi után volt olyan diák, aki a nyolcadikos matekfeladatsort egy kellemes matekversenyhez hasonlította, de volt, aki azt mondta, hogy örülni fog, ha 10 pontot írt.

Fontos, hogy a központi feladatlapjait, tehát a matekot is, minden esetben gyakorló pedagógusokból álló bizottságok állítják össze, akik nem részesítik előnyben semelyik jelenleg is forgalomban lévő tankönyvcsalád anyagát sem. Az összeállításnál a készítők azt is figyelembe veszik, hogy az iskolákban nem egyforma ütemben haladnak a tananyaggal, így a vizsgán a korábbi évfolyamok anyagait kérik számon.

Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint a következő témakörökre épül a feladatsor

a 8 osztályos gimnáziumba készülőknél:

  • Természetes számok 10000-es számkörben
  • Számok képzése és a helyi-, alaki- és valódi érték fogalmának ismerete
  • Számok helye a számegyenesen
  • Kétjegyűek összeadása és kivonása. Kerek tízesek szorzása és osztása egyjegyűvel.
  • Írásbeli összeadás, kivonás, szorzás egy- és kétjegyű szorzóval, osztás egyjegyű osztóval.
  • Műveletek közötti kapcsolatok: összeadás, kivonás, szorzás, osztás, zárójel használata.
  • Hiányos művelet és műveletsorok megoldása
  • Szöveges feladatok megoldása
  • Szimbólumok használata matematikai szöveg leírására, az ismeretlen szimbólum kiszámítása
  • A törtrészek értelmezése, egységtörtek többszörösei
  • Negatív számok a mindennapi életben
  • Relációk a mindennapi életben, ezek kifejezése nyilakkal
  • Sorozatok
  • Táblázatok értelmezése,
  • Egyszerű diagramok értelmezése
  • Testek egyszerű geometriai tulajdonságai
  • Alakzatok kerületének, területének kiszámítása
  • Alakzatok területének számítása alkalmi egységgel való lefedéssel, darabolással
  • Tengelyes tükrözés, nagyítás, kicsinyítés
  • Mérések és átváltások
  • A „biztos”, a „lehetséges, de nem biztos” és a „lehetetlen” értelmezése
  • Összeszámlálási (kombinatorikai) feladatok megoldása
  • Matematikai szaknyelv használata (értelemszerűen használja például a következő kifejezéseket: és, vagy, minden, van olyan, tagadás), igaz, hamis állítások, egyszerű, következtetések
  • Halmazok: két halmazból álló Venn-diagram értelmezése. Két halmaz közös része. Logikai „és”, logikai „nem” helyes használata
  • Tájékozódás négyzethálón, térképen

a 6 osztályos gimnáziumba készülőknél:

  • Halmazok ábrázolása, halmazműveletek alkalmazása
  • Természetes számok, helyi érték, kerekítés
  • Műveletek, műveleti sorrend
  • Osztó, többszörös
  • Törtek fogalma, egyszerűsítése, bővítése, összehasonlítása. Törtek összeadása, kivonása, szorzása, osztása természetes számmal
  • Tizedes törtek
  • Negatív számok. Ellentett, abszolút érték. Egész számok összeadása, kivonása
  • Számegyenes, koordináta-rendszer, koordináták leolvasása, pontok ábrázolása
  • Mértékegységek, mértékegységváltások
  • Adatok leolvasása, ábrázolása, rendszerezése, elemzése. Táblázatok, diagramok, grafikonok
  • Két vagy több szám átlaga. Átlag fogalmának ismerete, alkalmazása
  • Geometriai alapfogalmak, ponthalmazok
  • Térszemlélet, testek nézetei, hálói
  • Felszín-, térfogatszámítás
  • Sorozatok, szabályfelismerés, szabálykövetés
  • Összeszámlálási feladatok megoldása
  • Valószínűségi kísérletek, események gyakorisága
  • Matematikai szaknyelv használata, például és, vagy, minden, van olyan, tagadás
  • Igaz, hamis állítások, egyszerű következtetések
  • Szöveges feladatok megoldása különféle módszerekkel, például szakaszos ábrázolással, visszafelé gondolkodással

a 9. osztályba készülőknél:

  • Elemi kombinatorika (összeszámolás, sorrendek száma, kiválasztás)
  • Matematikai állítások (igaz és hamis állítások megfogalmazása, állítások igazságának eldöntése, ha...akkor szószerkezetek megértése, alkalmazása, állítások tagadása)
  • Műveletek törtekkel
  • A tizedes törtek fajtái (véges, végtelen, végtelen szakaszos)
  • A kerekítés szabályainak alkalmazása
  • Pozitív egész kitevőjű hatványok ismerete
  • Számrendszerek ismerete
  • Összetett számok prímtényezős felbontása
  • Műveletek algebrai kifejezésekkel
  • Elsőfokú egyenletek megoldása
  • Szöveges feladatok megoldása egyenlettel
  • Százalékérték, százalékláb és alap meghatározása összetett feladatokban
  • Két halmaz közötti hozzárendelések, alaphalmaz, képhalmaz fogalma, meghatározása egyszerű esetekben, egyértelmű, többértelmű hozzárendelés
  • Megfeleltetés, arányos osztás, egyenes arányosság
  • Koordináta-rendszer, a pont koordinátái
  • Grafikonok értelmezése, elemzése, adatok leolvasása.
  • Számpárok ábrázolása koordinátarendszerben
  • Szabály megállapítása grafikon és táblázat alapján
  • Átlag, módusz, medián
  • Gyakoriság és relatív gyakoriság, valószínűség és relatív gyakoriság kapcsolata
  • A háromszögek csoportosítása, négyszögek, speciális négyszögek
  • Geometriai transzformációk megadása, alkalmazása

A felkészülés során hasznos lehet, ha a korábbi évek feladatlapjait is alaposan átnézitek, ugyanis a feladatlapok összeállításának szempontjai, a feladattípusok belső arányai a korábbi évekhez képest alapvetően idén sem változnak.