Továbbra is rengeteg a kérdőjel a pedagógusok teljesítményértékelésével kapcsolatban Közoktatás
Tornyos Kata

Továbbra is rengeteg a kérdőjel a pedagógusok teljesítményértékelésével kapcsolatban

A pedagógusoknak most úgy kell felkészülniük az értékelésre, úgy kell kitalálniuk a teljesítménycélokat, hogy azt sem tudják, milyen anyagi többletre számíthatnak – az egyik szakszervezet szerint.

"Igazgatóktól már azt hallottam, a tankerületi központokból szóban azt a tájékoztatást kapták, az értékelés során oda kell figyelniük, hogy 3-5 pedagógusnál több ne kerüljön be a kiváló kategóriába, hogy ne kelljen túl sokat fizetni" – mondta Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) ügyvivője a Népszavának.

Elérhetővé vált az iskolákban és az óvodákban a szeptembertől induló pedagógus teljesítményértékelési rendszer online felülete, a pedagógusok pedig már el is kezdhetnek gondolkodni azon, milyen teljesítménycélokat szeretnének megvalósítani a következő tanévben – derül ki Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár igazgatóknak küldött leveléből, amit a PDSZ osztott meg.

A teljesítményt egyrészt személyreszabott éves célok alapján kell minősíten. Emellett lesznek egységes értékelési szempontok is. Összesen 100 pontot gyűjthet össze így egy pedagógus, de a pontozás eltér aszerint, hogy valaki vezetői megbízásban van-e vagy sem. A dolgozók eredménye a fejlesztendő és a kiemelkedő skáláján mozog: az lehet kiemelkedő teljesítményű, akinek a pontszáma az elérhető pontszám legalább 80 százaléka, átlagos teljesítményű az, akinek pontszáma ennél kisebb, de az elérhető pontszám legalább 50 százaléka, és fejlesztendő teljesítményszintű az, akinek eredménye az elérhető pontszám 50 százaléka alatti.

Anyagi elismerésre csak a kiváló teljesítményű pedagógusok számíthatnak, de a tankerületi iskolákban az igazgató erre csak javaslatot tehet, a döntést a tankerületi központ hozza meg. Az viszont továbbra sem derült ki, milyen mértékű pluszjuttatásra számíthatnak, akik a legjobban teljesítenek – mondta a PDSZ ügyvivője. Nagy Erzsébet szerint a pedagógusoknak most úgy kell felkészülniük az értékelésre, úgy kell kitalálniuk a teljesítménycélokat, hogy azt sem tudják, milyen anyagi többletre számíthatnak.

A lap érdeklődött a tankerületi központok felügyeletét ellátó Klebelsberg Központnál (KK), hogy az értékeléskor van-e bármilyen központi elvárás a kiemelkedő teljesítményt nyújtó pedagógusok számának korlátozására, illetve a tankerületi központok saját hatáskörben kérhetik-e erre az iskolaigazgatókat? Válaszukban annyit írtak,"a KK semmilyen utasítást nem adott, a teljesítményértékelés lebonyolításában pedig nem ők, hanem az Oktatási Hivatal az illetékes."