Így lehet kiválasztani a legjobb középiskolát - lépésről lépésre Közoktatás
Eduline

Így lehet kiválasztani a legjobb középiskolát - lépésről lépésre

Nyílt napok, továbbtanulási börzék, felvételi-előkészítők, esélylatolgatás az általános iskolai jegyek alapján – sok feladat vár a középiskolai felvételi évében a diákokra és a szülőkre.

Az első lépés: mit szeretne a diák?

Az iskolaválasztás legfontosabb szempontjai – értenek egyet pedagógusok és pszichológusok – a diák érdeklődési köre, képességei és személyisége. Vagyis a szülők első és legfontosabb feladata, hogy legkésőbb a középiskolai felvételi évében választ kapjon többek között arra a kérdésre, hogy a gyermekének van-e már bármilyen elképzelése a jövőről. Van-e olyan tantárgy, amelyet szívesen tanulna magasabb óraszámban, szeretne-e három-négy tantárgyat idegen nyelven tanulni, szakmát szerezne vagy inkább „sima” érettségit. Talán még ennél is fontosabb, hogy a szülő tudja, bírná-e a diák a tagozatos vagy két tannyelvű oktatással járó plusz terhelést, esetleg jobban érezné-e magát egy, a hagyományostól eltérő pedagógiai módszereket használó intézményben.

Tipp: az elmúlt években az összes iskolában új kerettanterveket vezettek be, átalakították a szakgimnáziumi és a szakközépiskolai oktatást, ezért nem érdemes a tíz-húsz évvel ezelőtti ismeretek alapján középiskolát választani. Minél előbb információt kell szerezni arról, pontosan milyen képzést kínálnak a négy-, öt-, hat- és nyolcosztályos gimnáziumok, a két tanítási nyelvű és nyelvi előkészítős intézmények, a tagozatos iskolák, a szakképző intézmények.

Milyen középiskolák közül lehet válogatni?

Azok a szülők, akik nem először vágnak neki a felvételi procedúrának, valószínűleg tisztában vannak azzal, milyen középiskolák működnek saját településükön, a szomszéd városban vagy kerületben. A kevésbé tapasztalt szülőknek azonban még a tanév elején érdemes utánanézniük, milyen gimnáziumok, szakgimnáziumok és szakközépiskolák közül válogathatnak.

Hogyan lehet kiválasztani a legjobb középiskolát? Ezt tanácsolják a szakemberek

Milyen szempontok alapján döntenek a családok, amikor középiskolát választanak? És vajon a szülő vagy a gyerek szava a döntő, ha a továbbtanulásról van szó?

Az önkormányzatok oldalán is megtalálható a helyi oktatási intézmények listája, de lehet használni az Oktatási Hivatal köznevelési információs rendszerét is, ahol megye, város, fenntartó, iskolatípus – szakgimnázium, szakközépiskola, szakiskola, gimnázium – alapján is lehet böngészni.

Tipp: ha a család lakhelyének közelében nincs olyan középiskola, amelyet szívesen választanának, az Oktatási Hivatal keresőjében azokra az intézményekre is leszűkíthetik a keresést, amelyek saját kollégiumot működtetnek.

Továbbtanulási börzék

A szakgimnáziumba vagy szakközépiskolákba készülő diákok nemcsak iskolát, hanem szakmát is választanak, ezért érdemes megnézniük a pályaorientációval foglalkozó npp.munka.hu oldalon található 7-8 perces foglalkozásbemutató videókat és elolvasni a rövid ismertetőket (az adatbázisban egyébként nemcsak az OKJ-s végzettséggel, hanem a diplomával betölthető munkaköröket is meg lehet találni). A szakképző intézmények is szerveznek szakmabemutatókat a következő hónapokban, sőt a nagyobb városokban szakképzési továbbtanulási kiállításokat is tartanak.

Tipp: A továbbtanulási kérdésekben bizonytalan diákok segítséget kérhetnek a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Továbbtanulási és Pályaválasztási Tanácsadó Tagintézményétől – információkat kaphatnak a különböző iskolatípusokról, sőt pályaorientációs tanácsadásra is lehet jelentkezni. A szakképzés felé indulók a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara megyei pályaorientációs tanácsadóihoz is fordulhatnak.

Mit tanácsol az osztályfőnök?

Érdemes még a központi felvételi vizsga jelentkezési határideje előtt beszélni az osztályfőnökkel, esetleg egy-két szaktanárral a továbbtanulási tervekről. Ha a szülő bízik az osztályfőnök hozzáértésében, megéri kikérni a véleményét arról, vajon a diák bírna-e egy „erős” gimnáziumot vagy szakgimnáziumoz, milyen esélyekkel indul egy-egy népszerűbb iskola felvételijén. Mivel az általános iskolai pedagógusokhoz volt tanítványaiktól és a szülőktől sok visszajelzés érkezik a középiskolákról, információt is lehet kérni tőlük az intézményekről.

Tipp: a nyolcadikosok jelentkezési lapjának kitöltésével, elküldésével nem a szülőknek kell foglalkozniuk, ezeket a feladatokat az általános iskolai pedagógusok végzik el. Persze az űrlapok kitöltéséhez szükséges információkat – milyen intézményekbe, milyen tagozatra jelentkezik a diák – az iskola által meghatározott dátumig el kell juttatni az osztályfőnököknek.

Kötelező olvasmány: a felvételi tájékoztató

Október 20-ig az összes középiskolának közzé kell tennie saját honlapján felvételi tájékoztatóját, amelyet – ha már körvonalazódott, milyen iskolatípust választana a diák – érdemes alaposan átolvasni. A tájékoztatókban nemcsak a 2019 szeptemberében induló osztályok listáját és az oktatás jellemzőit lehet megtalálni, hanem a felvételi helyi szabályait is: például választ lehet kapni arra a kérdésre, hogy meg kell-e írniuk a jelentkezőknek a központi felvételi vizsgát matematikából és/vagy magyarból, szerveznek-e szóbeli felvételit, milyen általános iskolai jegyeket vesznek figyelembe, és a különböző eredményeket hogyan súlyozzák a felvételizők rangsorolásakor.

Tipp: érdemes minél hamarabb feljegyezni a felvételi legfontosabb dátumait – a központi írásbeli vizsga és a felvételi eljárás jelentkezési határideje mellett az írásbeli és a szóbeli vizsgák időpontját is.

Ilyen lesz a 2019-es középiskolai felvételi: minden, amit a pontszámítási szabályokról tudni kell

Mennyit ér az írásbeli és a szóbeli? Mit lehet beleszámolni a hozott pontokba és milyen tantárgyakat kell figyelembe venni? Összefoglaltuk a középiskolai felvételi legfontosabb pontszámítási szabályait.

Milyenek az óraszámok?

A tantárgyak listáját és az óraszámokat is ajánlott megnézni iskolaválasztás előtt – fontos tudni, heti hány órát különít el egy-egy fontosabb tantárgy oktatására az adott középiskola. A minimális óraszámokat a kerettantervek határozzák meg (lásd Mit tanul a magyar diák? című írásunkat), az intézmények a szabad órakerettel azonban maguk gazdálkodhatnak.

Megemelhetik egy-egy tárgy óraszámát vagy új tantárgy (például sakk, jelenismeret vagy éppen pénzügyi és gazdasági kultúra) bevezetésére fordítják, és persze az is fontos kérdés, milyen idegen nyelvek közül választhatnak a tanulók. A középiskolák oldalán meg lehet nézni a különböző évfolyamok óraszámait, sőt sokszor a különböző osztályok órarendjeit is közzéteszik az intézmények.

Tipp: Bár a középiskolai felvételi évében még távolinak tűnik az egyetemi-főiskolai továbbtanulás, azt is érdemes megnézni, milyen fakultációkat szervez a középiskola a 11-12. évfolyamosoknak.

Az „extra” szolgáltatások

Ha két hasonló profilú középiskola közül kell választani (pontosabban eldönteni, melyik álljon a jelentkezési lista első helyén), érdemes utánajárni, milyen szakkörök munkájába kapcsolódhatnak be a kilencedikesek, milyen sportolási lehetőségek közül választhatnak a diákok, működik-e valamilyen művészeti csoport, például énekkar, színjátszókör vagy éppen tánccsoport az iskolában.

Tipp: annak is utána lehet nézni, csatlakozott-e a középiskola valamelyik nemzetközi diákcsereprogramhoz, vagy van-e lehetőség arra, hogy a nemzetközi érettségire készüljenek fel a tanulók.

Mire jó a Facebook és a Youtube?

A középiskolák Facebook-oldalának és Youtube-csatornájának böngészése közben is lehet némi plusz információt szerezni: meg lehet tudni, milyen iskolai eseményeket szerveznek, milyen iskolai hagyományok vannak, tartanak-e például „gólyanapokat” a kilencedikeseknek. A videók, posztok árulkodnak az iskola hangulatáról.

Tipp: a szülőknek érdemes belenézniük a kiválasztott középiskolák pedagógiai programjába – főleg akkor, ha egyházi vagy alternatív pedagógiai módszereket alkalmazó középiskolát választanának. Emellett érdemes információkat szerezni az érettségi és a felsőoktatási felvételi eredményeiről is.

A nyílt nap

A középiskolai nyílt napokat nem szabad kihagyni, az ott szerzett tapasztalatok, benyomások ugyanis könnyen átírhatják a továbbtanulási terveket. A legtöbb intézmény októberben-novemberben tart nyílt napot, a szülők és a diákok órákat látogathatnak, tájékoztató előadásokon vehetnek részt, megismerkedhetnek egy-két pedagógussal, körbejárhatják az épületet.

Tipp: érdemes megkérni a diákot, hogy a nyílt nap után írja le a benyomásait – főleg akkor, ha több iskolát is végiglátogatnak. Így később közösen át lehet beszélni az ott szerzett benyomásokat.

Milyenek az esélyek?

A diákok jegyei szűkítik a továbbtanulási lehetőségeket, az általános iskolai bizonyítványban szereplő eredményeket ugyanis az összes középiskola figyelembe veszi a felvételizők rangsorolásakor, csak más-más súllyal. A legnépszerűbb gimnáziumokban és szakgimnáziumokban többszörös a túljelentkezés, ezekbe az intézményekbe a jó jegyek és a felvételin szerzett magas pontszám jelent belépőt. Érdemes ezért minél korábban megnézni azt is, milyen feladatokból áll a központi írásbeli felvételi, és egy-két korábbi tesztet próbaképpen kitölteni – a korábbi évek feladatsorait az Oktatási Hivatal oldalán lehet megtalálni.

Tipp: rengeteg felvételi-előkészítő közül válogathatnak azok, akik úgy érzik, hogy gyermeküknek jól jönne némi plusz gyakorlás a központi írásbeli felvételi előtt. Ma már e-learning képzéseket is lehet választani, a legnépszerűbbek azonban a hagyományos – délutánonként vagy szombatonként tartott – kurzusok, amelyeken szaktanár segítségével gyakorolhatják be a diákok az írásbelin előforduló feladatok megoldását. Igaz, mindezért több tízezer forintot kell fizetni: egy 32 órás matematikai felkészítő például 64 ezer forint, máshol egy négy hónapos kurzus (hetente 2x45 perces órákkal) 28 ezer forint.

A felvételi sorrend

Ha megvannak a kiválasztott középiskolák, már csak egy döntés van hátra: meg kell határozni az intézmények és a tanulmányi területek sorrendjét (hiszen úgy is dönthet egy diák, hogy egy iskolán belül több típusú képzésre is beadja a jelentkezését). A lista élére az a középiskola és az a tanulmányi terület kerüljön, ahová a diák a legszívesebben járna. A sorrend azért fontos, mert a felvételiző a listán szereplő első olyan intézménybe iratkozhat be, amely elfogadta felvételi kérelmét, utólag nem dönthet úgy, hogy mégis a második vagy sokadik helyre sorolt képzést kezdené el.

Tipp: akkor sincs baj, ha az írásbeli, esetleg a szóbeli felvételi után úgy dönt a diák, hogy valamelyik – eredetileg hátrébb sorolt – középiskolába szívesebben járna, mint a lista élén álló intézménybe. A sorrenden egy alkalommal, 2019. március 21-án és 22-én lehet változtatni.

A cikk a HVG Középiskola 2019 kiadványában jelent meg. A HVG ismét elkészítette a legjobb 100 gimnázium listáját. A rangsorok mellett számos interjút, cikket találtok a középiskolai oktatásról, az iskolai nyelvoktatásról, beiskolázási költségekről, az iskolaválasztásról, szakgimnáziumokról. A HVG középiskolai rangsorát rendeljétek meg itt.

Kiderült, hány elsősnek kellett idén évet ismételnie Közoktatás Kurucz Tünde

Kiderült, hány elsősnek kellett idén évet ismételnie

Még mindig toronymagasan elsőben a legnagyobb az évismétlők aránya – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére megküldött adataiból, ugyanis az elmúlt tanév végén százból továbbra is mintegy öt olyan gyerek volt, akiknek idén újra kell járniuk az első osztályt. Rajtuk kívül ötödikben és hetedikben is magas volt a bukási arány.