Zsuzsi néni tűpárnáival üzletelnek a nyolcévesek Közoktatás
Eduline

Zsuzsi néni tűpárnáival üzletelnek a nyolcévesek

Logótervezés, társasági szerződés, részvények és osztalék – mindez szokványosan cseng a mindennapi életben, hiszen hozzátartozik egy vállalkozás elindításához és ügymenetéhez. Egy pécsi iskolában azonban nem vállalkozók, hanem általános iskolások viszik az üzletet.

„Minden diáktól ötszáz forintot kértünk a kft. megalapításhoz. Sokan nem tudták befizetni ezt az összeget, ezért a diákönkormányzattól kértünk kölcsön. A vásáron, ahol a gyerekek először vettek részt a termékeikkel, 24 ezer forint volt a bevétel, így vissza tudták fizetni a kölcsönt. Most egy kirándulásra gyűjtenek” – mesél Keppert Ildikó tanár, a pécsi vállakozás mentora a Csodagyár Kft. megalakulásásról. A pécsi Felső-vámház Utcai Általános Iskolában idén októbertől, a Decsi Általános Iskolában 2004 óta foglalkoznak diákvállalkozásokkal.

Tűpárnától az ökotársasjátékig

A pécsi iskolában idén egy hetedikes osztály indította el az üzletet, a gyerekek elsősorban ajándéktárgyakat és társasjátékokat készítenek, majd vásárokon, eseményeken saját maguk értékesítik. Mécsestartó, tűpárna vagy épp a decsi vállakozópalánták „Óvd a környezeted” ökotársasjátéka, „házi színház-társasjáték, amellyel együtt játszhat a család” - csak néhány a termékek közül. „Magam is meglepődtem, hogy a gyerekek nagy forgalmat bonyolítottak, és a vevők is jól reagáltak a dologra. A diákok megtanulták a számlaadás szabályait is" – mondja a tanárnő.

Üzleti terv, termékmenedzsment és marketing - sikeresek a diákvállalkozók


A Tolna megyei Decs általános iskolájában a 2000-2001-es tanévtől foglalkoznak a tanórákon a gazdasági kultúra fejlesztésével. „Abból indultunk ki, hogy a gyerekek kevés ismerettel rendelkeznek a munkáról és a pénzügyi világról. Gazdasági és vállalkozási ismereteket külön órákon tanulhatnak, a vállalkozás viszont szakkör jellegű” – mondja Tóth Judit, az iskola tanára és a vállalkozás mentora. A "Decs Alsó Diákvállalkozás" 2004 óta működik, minden tanévben két részleggel, egy alsóssal és egy felsőssel.  

A referencia: Zsuzsa néni

„Összegyűjtöttük, majd egy szavazáson választottuk azokat a termékeket, amelyeket érdemes lenne gyártani. Háromféle termék mellett döntöttünk, és mindegyikről piackutatást végeztünk. Azt szerettük volna megtudni, hogy megvennék-e ezeket a termékeket az emberek, és mennyit fizetnének érte, milyen változtatást javasolnak. Utána megterveztük a logónkat, és üzleti tervet írtunk. Végül elkezdtük a gyártást” – szól a decsi vállalkozás negyedikes ügyvezető igazgatójának beszámolója. Az üzletben minden felelősség a gyerekeké, ők szervezik és irányíják a vállalkozásokat. Terveket készítenek a feladatokról, illetve arról, hogy mit fognak gyártani, mennyibe kerül az alapanyag.

Decsi diákvállalkozók: üzletre utaznak

Az ügyvezető-, személyzeti és termelési igazgatót választják, egyes pozíciókra pályázatot is kiírnak. „Volt, aki a referenciaként osztályfőnökét, Zsuzsa nénit adta meg” – meséli nevetve Keppert Ildikó. A vállalkozás persze egyáltalán nem vicc: társasági szerződést kötnek, és figyelnek arra is, hogy ki mennyire tevékeny, az év végi részesedéseket ugyanis ennek megfelelően adják ki. A decsi iskolában - ha nyereséges a vállalkozás - a diákok döntenek arról is, hogy egymás között osztják el a pénzt, vagy jótékonykodásra fordítják.

Amerikai franchise

Mindkét iskola projektje a Junior Achievment Magyarország (JAM) Alapítvány oktatási programján nyugszik. Az alapítvány magyarországi tevékenysége nem nóvum: 1993-ban kezdett el működni, a célja pedig az, hogy alap- és középfokú intézmények diákjaival ismertesse meg a gazdasági élet legfontosabb összefüggéseit. A kezdeményezés az Egyesült Államokból indult, ma már száznyolc ország vesz részt a programban egy non-profit franchise rendszerben. 1993 óta háromszázhuszonöt magyar általános iskola, gimnázium és  szakközépiskola csatlakozott a JAM közösségéhez.

Ha egy iskola el szeretne indítani egy diákvállalkozást vagy a tanórai képzést, regisztrálnia kell a szervezetnél. Az alapítvány biztosítja a tananyagot, a vállalkozáshoz pedig a teljes jogi hátteret: az alapító okiratot, a nyugta- és számlatömböt, emellett az iskolák részt vehetnek a Diákvállalkozások Kiállításán és Vásárán, ahol üzletemberekből álló szakmai zsűri díjazza a vállalkozások munkáit, marketingjét és üzletvitelét.

A tananyag egy részét az amerikai központtól veszik át a szervezetek, de az adott országhoz kapcsolódó speciális ismereteket terjesztő kiadványok mindenhol saját készítésűek. Itthon a tananyag huszonöt százalékát magyar szakemberek írták. „A gazdasági ismereteket alsóban persze játékosan kell előadnunk. Sokkal inkább élmény- és tapasztalatszerzésről szól, nem pedig magolásról” - mesél a módszertanról Tóth Judit. A tanárnő elmondása szerint a cél nem az anyagi haszonszerzés, sokkal inkább a tanulók előrelépése, az erősségek vagy gyengeségek felismerése.

Ahogy a JAM alapítvány írja: „A program segítségével a diákok tizennyolc éves korukra el tudnak igazodni az őket körülvevő világban, még akkor is, ha nem közgazdásznak készülnek. Tisztában lesznek alapvető piaci folyamatokkal, a tőzsde és a bankok működésével, a vállalatok tevékenységével, az álláskeresési technikákkal, a munkaerőpiac igényeivel.” A Decsi iskola tanulói több alkalommal is megnyerték a JAM-vásár legötletesebb termékének járó díjait, két alkalommal pedig gyermekotthonban élő társaiknak ajánlották fel nyereségüket.

Schäffer Dániel
eduline

„Itt nincs gazdagság, de mi boldogok vagyunk” Közoktatás Székács Linda

„Itt nincs gazdagság, de mi boldogok vagyunk”

Dél-Amerikába Magyarországról körülbelül 12-15 óra utazással lehet eljutni. Van, aki egy ilyen útra sosem vállalkozik, míg mások már tizenévesen nekivágnak a világnak. Ágó jelenleg Paraguayban, Anna tíz évvel ezelőtt Brazíliában töltött egy teljes tanévet cserediákként. Az élményeikről az Eduline-nak meséltek.