A PDSZ megfogalmazta az elvárásait az új kormánnyal szemben Közoktatás
Eduline

A PDSZ megfogalmazta az elvárásait az új kormánnyal szemben

Tizenkét pontban fogalmazta meg a következő kormánnyal szembeni elvárásait a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ): az érdekvédők a többi között azt szeretnék, ha a közoktatás nagyobb arányban részesülne a GDP-ből, csökkennének az óraszámok, helyreállítanák az érettségi becsületét és követelik az oktatásban dolgozók élet- és munkakörülményeinek javítását.

A PDSZ honlapján közzétett elvárások között szerepel a pedagógusképzés tartalmi és formai kereteinek megújítása, a közoktatásban dolgozók szakmai becsületének helyreállítása a jogszabályokban és a kormányzati kommunikációban.

Követelik, hogy javítsák az oktatásban-nevelésben dolgozók élet- és munkakörülményeit, és bérüket zárkóztassák fel az uniós átlaghoz, bővítsék a jogszabályi garanciákkal a munkavállalói érdekképviseleti tevékenység működési feltételeit. Mint írták, az erőszak kezelésére garantálni kell a pedagógus munkáját segítő alkalmazottak foglalkozását, érdekeltté kell tenni a szülőket a pedagógussal való kapcsolattartásban, valamint motiválni kell az oktatási intézmény környezetében a gyermekkel foglalkozó intézményeket is a kapcsolattartásra.

Szorgalmazzák az érettségi tartalmának újragondolását, mert az meghatározza a tudás tartalmát, valamint az alsóbb évfolyamok oktatási, nevelési tartalmát is. Az elvárások között szerepel a diákok kötelező óraszámának visszaállítása legalább a 2003-as csökkentés előtti mértékre. Az oktató-nevelő munka javítása érdekében csökkentenék viszont a pedagógusok kötelező óraszámát minden intézménytípusban legalább 10 százalékkal. Elengedhetetlennek tartják a pedagógus életpálya kialakítását, s a PDSZ szerint a béren kívüli juttatások mértékét a köztisztviselőkéhez kell igazítani, addig is két fizetési fokozattal bővítenék a bértáblát.

A szakszervezet rámutatott arra: mindenképpen csökkenteni kell azon osztályok létszámát, ahol sajátos nevelési igényű, hátrányos helyzetű vagy tanulási nehézséggel küzdő gyermek van. Ezen osztályok létszámát 15-20 főben kell maximálni, valamint a fent említettek tanulók arányát legfeljebb 20, illetve 15 százalékban kell megállapítani. Ez szükséges feltétele az integrált nevelés hasznos megvalósításának - írták.

A dokumentumban azt írták: az oktatást a rendszerváltás óta minden politikai erő stratégiai kérdésnek nevezi, ennek ellenére az utóbbi években azt élik meg, hogy minden résztvevő - diák, szülő, fenntartó, intézményvezető, pedagógus - arról nyilatkozik, hogy számára egyre rosszabb. Ezért nyilvánvaló, hogy valami nagyon nincs rendben.



mti

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.