2008. december. 16. 06:08 Hatházi Szilvia Utolsó frissítés: 2008. december. 15. 22:10 Közoktatás

Egyedül a házi feladattal

A kevesebb keresetből élő szülők gyermekei gyakran egyedül maradnak a házi feladat megoldásával – derül ki egy kutatásból.

A szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy a szegényebb közösségekben élők között az oktatáshoz való negatív hozzáállás apáról fiúra öröklődik, ezzel mintegy előre kiölik a gyerekekből a küzdelemre való hajlamot. A kutatók hangsúlyozzák, hogy a szülőknek nagyon fontos lenne nagyobb részt vállalni a gyermekeik iskolai tanulmányaiban, és mindenképpen szakítaniuk kellene időt arra, hogy segítsenek a házi feladat megoldásában.

Több kutatás is kimutatta már, hogy nagy különbség van a szegényebb és a gazdagabb gyerekek teljesítménye között. Az egyik oka ennek a lemaradásnak pontosan az, hogy a szülők kevesebb időt és energiát fordítanak a tanulásra. Sok családnál a túl sok munka és a körülmények akadályozzák ezt meg, sok családnál azonban a szülők minden ok nélkül hagyják magukra a gyerekeket a leckével.

A kutatások szerint ezeknek a szülőknek a nagy része nincs tisztában azzal, hogy ez milyen károkat okozhat. Sokuknak az iskolában szerzett személyes tapasztalatuk is közrejátszik abban, hogy igyekszenek távol tartani magukat a munkafüzetektől. Ezek a szülők általában szülői értekezletre sem járnak, tanteremben pedig akkor voltak utoljára, amikor ők maguk is diákok voltak.

Tovább nehezíti a helyzetet, hogy azok a szülők, akik nem tanultak tovább, kevésbé tudnak segíteni gyermekeiket a házi feladatok megoldásában. Ráadásul általában nem is tartják fontosnak az egyetemi vagy főiskolai tanulmányokat – így nem is ösztönzik őket kellőképpen. Ezzel számos lehetőségtől fosztják meg a saját gyerekeiket, sok esetben rejtve marad a tehetségük is, mert egyedül még azt sem tudják igazán felfedezni, hogy mi érdekli őket a leginkább.
„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.