Az átlagnál stresszesebbek a magyar pedagógusok Közoktatás
Székács Linda

Az átlagnál stresszesebbek a magyar pedagógusok

Tíz százalékkal meghaladja a nemzetközi átlagot.

A túl sok adminisztráció, a gyakori változások a szabályozásokban és a túl sok tanóra a magyar pedagógusok főbb stresszforrásai az október 7-én megjelent friss OECD-jelentés szerint.

Az Oktatási Hivatal szerint ez egy 2024-ben végzett nemzetközi TALIS vizsgálaton (Nemzetközi Tanítás- és Tanulás Vizsgálat) alapul, amelyben tanárokat és intézményvezetőket kérdeztek a tanítás és a tanulás körülményeiről. A felmérés során többek között kitértek a pedagógusok demográfiai hátterére, a szakmai fejlődésükre, a tanári pálya megítélésére, az autonómiájukra és a munkahelyi stresszre is.

Az utóbbi mértéke Magyarországon 10 százalékkal magasabb (29%), mint az OECD-átlag, ugyanakkor ennek mértéke nem változott az előző felméréshez képest.

A magyar pedagógusok számára az adminisztratív feladatok mellett az oktatási reformokhoz és változásokhoz való alkalmazkodás, illetve a tanórák magas száma a leggyakrabban előforduló stresszforrás. Ez mindkét esetben magasabb az OECD-országok átlagnál.

- írják.

Az adminisztrációs feladatok mellett

  • a fegyelem fenntartása, és
  • a tanulók teljesítménye miatti felelősségre vonás

jelenik meg még gyakori stresszforrásként.

Ezeket ugyanakkor a magyar pedagógusok az OECD-átlagnál kevésbé gyakran élik meg.