Gimnazisták is tanulhatnak a berlini műszaki egyetemen Felsőoktatás
MTI

Gimnazisták is tanulhatnak a berlini műszaki egyetemen

Gimnazisták is tanulhatnak a berlini műszaki egyetemen (Technische Universität Berlin - TU), és akár vizsgát is...

Gimnazisták is tanulhatnak a berlini műszaki egyetemen (Technische Universität Berlin - TU), és akár vizsgát is tehetnek a hallgatott tárgyakból. Az Egyetemi tanulmányok 16 éves kortól című programban felső tagozatos gimnazisták vehetnek részt a gimnázium engedélyével. A TU az áprilisban kezdődő nyári szemeszterben több mint hetven kurzust nyit meg az érdeklődők előtt. A gimnazisták ingyen tanulhatnak, és a fővárosi egyetem a nem berlini, hanem Brandenburg tartományi diákoknak megtéríti az utazási költségeket.

A program célja, hogy már jóval a felvételi időszak előtt kapcsolat alakuljon ki az egyetem és a leendő hallgató között, aki így már gimnazista korában megtapasztalhatja a felsőoktatási tanulmányok természetét. A gimnazisták vizsgázhatnak is a választott tárgyakból, teljesítményük pedig beleszámít az egyetemi képzésbe, ha az érettségi után a TU-ra iratkoznak be. 

A 2006-ban indult programban eddig csaknem 900 gimnazista vett részt. A jelentkezők a következő félévben elvégezhetik például a Bevezetés a filozófiába című kurzust, de választhatnak tárgyakat akár az építészmérnöki vagy az informatikusi képzési programból is.

A német felsőoktatási intézményekben tanulók száma 2001 és 2011 között csaknem 30 százalékkal nőtt, és a legutóbbi szemeszterben elérte a 2,5 millió főt. Az érettségizők száma az utóbbi években rendre félmillió körül alakult, a német statisztikai hivatal szerdán megjelent adatai szerint tavaly 498 400 volt. A felsőoktatási tandíj intézménye az ezredforduló után elterjedt, majd lassan megszűnt Németországban. Az intézmény "fénykorában", a kétezres évek közepén a 16-ból 7 tartomány egyetemein, főiskoláin kellett fizetni a tanulásért, az idén viszont az utolsó két tartományban, Alsó-Szászországban és Bajorországban is döntést hoztak a tandíj eltörléséről.

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.