Új felsőoktatási tervezet kidolgozását kérte Hoffmann Rózsától a csütörtöki kormányülésen Orbán Viktor, sajtóhírek szerint a miniszterelnök két órán keresztül sorolta a novemberben nyilvánosságra hozott, és azóta többször átdolgozott koncepció hiányosságait. Az oktatási államtitkárra komoly viták várnak.
"Tüdőlövést kapott Hoffmann Rózsa második felsőoktatási koncepciója is” - így fogalmazott a stop.hu egyik forrása, a csütörtöki kormányülésen ugyanis - sajtóhírek szerint - a miniszterelnök hosszasan sorolta kifogásait, többek között a hatástanulmányokat és a háttérszámításokat hiányolta a felsőoktatási tervezetből.
Nagy Anna kormányszóvivő csütörtök este közölte, hogy a kabinet szerdán tárgyalta első olvasatban a koncepciót, és májusban tárgyal majd arról ismét. Úgy fogalmazott, teljesen természetes, hogy a kormány nem első lépésben dönt egy ilyen horderejű kérdésben, hiszen rendkívül összetett a magyar felsőoktatás jövője.
Az oktatási államtitkár tervezetét már másodjára vétózta meg a kormány: az első változatot november 4-én hozta nyilvánosságra a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, a második, némiképp átdolgozott szöveg január elején vált ismertté. Január második felében – a Magyar Rektori Konferencia és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája, illetve több szakmai szervezet tiltakozása után – félretették a dokumentumot, és újra egyeztetésbe kezdtek, ezúttal már a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium irányításával.
Komoly viták várnak Hoffmann Rózsára
Fotó: MTI A tárgyalásokon egy nyolcoldalas, szűkszavú, konkrétumokat alig-alig tartalmazó „felsőoktatási problématérképet” és „alapelvgyűjteményt” állítottak össze, amelyet már a kormány is elfogadott február 18-án. Igaz, a dokumentumban a legvitatottabb kérdésekről – például a vizsgalehetőségek számáról és a hallgatói képviseleti arányról – mindössze annyi áll, „az intézmények belső döntési mechanizmusa bonyolult, nem átlátható, a hallgatói jogok és kötelességek kiegyensúlyozottsága vitatott”.
Közoktatási tervezet: komoly viták várhatóak
Hoffmann Rózsának nemcsak a felsőoktatási, hanem a közoktatási tervezet elfogadtatásáért is keményen harcolnia kell majd. Az új közoktatási törvény koncepciójának legújabb változatából ugyanis jól látszik, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) több kérdésben eltérő állásponton van, a végső szót április 20-án a kormány mondja majd ki. A két tárca vezetői nem értenek egyet például a tanárok és a diákok óraszámában, az iskolák fenntartóváltásában, a tankönyvellátás ingyenességében, illetve a pedagógusok munkavállalási szabályaiban.
Rózsafa, emlékkönyv, egyedi, kézműves apróság – ilyen, és ehhez hasonló ajándékokkal készülnek az érettségi előtt álló, ballagó diákok az osztályfőnöknek. Vannak olyan iskolák, ahol minden pedagógus kap valami kis apróságot, de arra is akad példa, ahol nem szokás az ajándékozás.