Tíz éve működik a Werk Akadémia. Évről évre újabb és újabb képzések indulnak, reagálva az aktuális igényekre, de vajon mennyire változott a felépítése, most hogyan működik az oktatás és milyen képzések vannak az akadémián. Többek között ezekre a kérdésekre is kerestük a választ Vándor Ágnessel, a Werk Akadémia felelős vezetőjével és Réz András művészeti vezetővel.
Eufórikus indulás, beérett szakmai folytatás
Eufórikus volt az indulás, hatalmas csapattal vágtunk bele, egy része máig velünk van. Az első évfolyam hallgatói azóta is összejárnak, a Werkbe is be szoktak jönni. Nekem égnek áll a hajam, ha arra gondolok, milyen lazán felépített tananyaggal indultunk, mára már jóval kidolgozottabbak a képzési programjaink, kialakult, beérett az oktatógárdánk. A Werk tehát bár veszített a kezdeti hamvas bájából, beérett oktatóintézménnyé nőtte ki magát – mondja Vándor Ágnes az indulásról. Sokáig a stylist képzés vezette a népszerűségi listát, de évek óta stabilan tartja magát a filmes képzés is. Az elmúlt években erősen feljött a művészeti menedzser és a GasztroWerk is.
Rengeteg munka, állandó agyalás és megújulás.- jellemzi az akadémiát Réz András. - Közel kétezer hallgató, akik közül sokan találták meg az útjukat, és művelnek nagyon jó dolgokat a legkülönbözőbb területeken. És közben talán mi is okosabbak lettünk.
Hatalmas tapasztalás volt ez az évtized,. remélem, hogy nemcsak nekem, hanem a holdudvarunknak, a tanárainknak, a hallgatóinknak, a barátainknak és az ellenségeinknek is. Mindig öröm látni, amikor a Werkben az emberek nemcsak önmagukra, de a barátjukra, vállalkozó társukra, élettársukra is rátalálnak. - teszi hozzá Vándor Ágnes.
Fókuszban a hiányszakmák
Az alapítókat főleg a hiányszakmák ösztönözték az akadémia létrehozására. Láttuk, hogy vannak olyan keresett szakmák, amelyekre nem, vagy alig-alig képeznek szakembereket. Tíz éve ilyen volt például a stylist szakma. - meséli Réz András. - Arra gondoltunk, hogy olyan képzést kínálunk, amely nem hírességgé, celebbé, képernyős akármivé tesz, sokkal inkább alkalmassá arra, hogy másokat a nyilvánosság elé tudj vinni. A mi hallgatóink neve rendszerint nem a főcímen szerepel, hanem a stáblistán. De nélkülük a művek nem készülhetnének el.
Önmegvalósítás 18-tól 60-ig
Mások szeretnénk lenni, más tartalommal, más stílusban, más eszközökkel kívánunk tudást nyújtani. - folytatja Vándor Ágnes. - Nyitottabb, szabadabb légkörben hasznos, piacon eladható képzéseket tartunk. Sokan jönnek már több egyetemi diplomával a zsebükben, nemritkán negyven-ötven-hatvan évesen, akik végre önmaguk útját szeretnék járni és nem azt, amit a szüleik, a társadalom kijelölt nekik. Azt látom, hogy a Werk választása egyre tudatosabb, 10 év alatt már kialakult rólunk az a kép, amely megbízhatóan vonzza be a Werkre éretteket. Múltkor jött egy felvételiző, online képzésre jár valahová és megkérdezte, miért nem csinál a Werk egy jót a témában? Érdekes módon, ebben az évben sok irányból vetődött fel ez az igény, ezért is indítjuk el most szeptembertől a HVG-vel az online média és marketing szakot. És ez minden új képzésünk beindításakor így volt: jelentkezett az igény, hogy az adott oktatási területen legyen valami más, legyen valami werkes.
Az utóbbi 10 évben rengeteget változott az akadémia. Új szakok indultak, mások elhaltak. Nem közpénzekből, hanem tandíjakból működtetik az iskolát, tehát jónak kell lenniük - mondják. A változások sokkal gyorsabbak lettek, a Werknek követnie kell őket, alkalmazkodnia kell tudni a hozzá beiratkozók igényeihez, törekvéseihez. Felmerül a kérdés, hogy pontosan hogyan is működik az akadémia, hiszen mégiscsak egy iskola. És, akkor van felvételi vizsga is?
Felvételi vizsga nincs, fogyasztóvédelmi beszélgetés van. - pontosít Réz András. - Szeretnénk elkerülni a csalódásokat. És egyébként is: ha fizetsz érte, jogodban áll megtudni, mire számíthatsz. Közben a leendő hallgató is kiderítheti, szereti-e a helyet, ahova járni fog, elfogadja-e ezt a stílust, szemléletet. Van, aki rögtön érettségi után érkezik, és szeretne bekerülni a divatszakmába, a filmszakmába stb. Van, aki egyetem közben/után jár hozzánk, hogy naprakész és gyakorlati tudással egészítse ki az elméletit. Van olyan vendéglős, gasztroblogger, aki friss ötletekre vágyik, és vannak, akik pályamódosítást terveznek. Ami mindannyiukban közös: szeretnének élő kapcsolatot teremteni a szakmabeliekkel.
Halkan mondom, hogy a hivatal meg ne hallja, de volt, amikor az érettségitől is eltekintettünk. Egy édesanya szívósan telefonált és állította, hogy a harmadikos gimnazista fia már most kiváló könnyűzenei menedzser. Behívtuk a srácot és valóban, rengeteg színvonalas esemény, kiváló szervezőkészség és innovatív gondolkodás volt a sajátja. Hát persze, hogy felvettük. - teszi hozzá Vándor Ágnes.
Kiscsoportos műhelymunka
A Werk arculati tényezője a kiscsoportos oktatás, a közösségi munka. Persze szaktól is függ, hogy hány diák tanul együtt. Az írók kevesen vannak, hiszen hétről-hétre írniuk kell, meg kell beszélniük az írásműveket. A Gasztrowerk sem lehet 10-12 főnél népesebb, hiszen külső helyszínen, gyakorlatokon hozzá kell férniük az ízekhez, a technológiához. A filmesek együtt többen vannak, de az egyes szakokon ott sincsenek 10-12-nél többen. A második félév végére nekik már négy-öt stábot kell alakítaniuk, hiszen júniusra el kell készülnie a vizsgafilmjüknek.
A képzések főleg gyakorlati képzések, amihez jól működő kapcsolatrendszerre van szükség, de a piacképességhez nagyon fontosak.
Sokat könnyít, hogy nálunk nem tanárok, hanem a szakmák aktív képviselői tanítanak, és szívesen bevonják hallgatóinkat az aktuális munkájukba. Sokan már tanulás közben ott ragadnak, elkelnek. Nagyon magasak az elhelyezkedési mutatóink. - állítja Réz András.