Sok érettségizőnek még mindig a matek a mumus, és ez nem is csoda: nagyon nagy anyagrészt kell a vizsgán egyszerre átlátni. Az Eduline-on most is szaktanárok segítségével járunk utána, hogyan lehet felpörgetni a tanulást a vizsgák előtti napokban, milyen buktatói vannak a különböző feladattípusoknak, mire érdemes odafigyelni. Most azt gyűjtöttük össze, milyen gyakori hibák fordulnak elő a matekérettségin, és hogyan kerülhetitek el azokat.
Hogyan szerezzünk ingyenpontokat a matekérettségin, azaz hogyan kerüljük el azokat a hibákat a vizsgán, amelyek értékes pontoktól fosztanak meg? Rubovszky Cecília, a Studium Generále matekszekciójának vezetője segített összeszedni a leggyakoribb hibákat és az ellenszerüket.
1. Szöveges kérdésre szöveges választ!
Nagyon fájó pontveszteség az, amikor egy ilyen válaszhiány miatt nem kapjátok meg a helyes eredményért a maximális pontot. Mindig írjatok szöveges választ, és jelöljétek egyértelműen, melyik az a válasz, amit a javítóknak figyelembe kell venniük.
2. Mértékegység, de nem mindegy, melyik!
Visszatérő hiba, hogy a feladatnál megadott mértékegységekkel számoltok, de a választ nem abban a mértékegységben adjátok meg, amiben kérik. Mindig figyeljetek arra, mivel kell számolni, és minek kell kijönnie a végén – ha egyszerűbb, jelöljétek már a feladat leírásában is, ha van átváltás, hogy a végén se feledjétek el. Ami azonban a legfontosabb: olvassátok el figyelmesen a feladatokat!
3. A 18-asat nem szeretném, köszönöm!
A matekérettségi második részében három feladatból kettőt kell majd csak megoldanotok, de a választásotokat jelölni is kell. A feladatlap elején van egy négyzet, amibe bele kell írni azt a feladatszámot, amit NEM szeretnétek, hogy figyelembe vegyenek. Ha ezt nem teszitek meg, automatikusan az utolsó, azaz a 18. feladatot nem veszik figyelembe – akkor is azt húzzák ki, ha ti éppen azt oldottátok meg.
4. Válasszunk okosan!
Középszinten a második feladatsorban 135 percetek lesz a válaszokra – bár bonyolultabbak és összetettebbek a feladatok, használjátok ki. az időt Mielőtt kapásból eldöntenétek, hogy a 18. feladatot nem szeretnétek választani, olvassátok el mindet! Lehetséges ugyanis, hogy olyan témával kezdődik a feladat, amit nem szerettek, de a részkérdések olyan témakörre kérdeznek rá, amely viszont megy. Ilyenkor érdemes mérlegelni.
5. Csak okosan az áthúzással!
Amíg nincs másik megoldásotok, semmit ne húzzatok át, mert lehet, hogy a nagy kavarodásban a végén nem lesz olyan feladatmegoldás, amit értékelni tudnak a javítók. Arról nem is beszélve, hogy egy rossz eredmény ellenére is kaphattok a feladatokra részpontokat, de ha áthúzzátok, ennek nem lesz jelentősége.
6. „Majd a javító kiválasztja.” Nem fogja.
Az előző - egy megoldásom sincs - helyzet ellenkezője, ha két megoldást hagytok egy feladatnál, és arra vártok, hogy a javítótanárok majd eldöntik, mire is gondolt a költő. Hacsak nem olyan egyenletről van szó, ahol két megoldás is lehet, ne hagyjatok a feladat végén két opciót.
7. EL-LE-NŐR-ZÉS
Ezt a tanárok az iskolában is nagyon sokszor elmondják, nem véletlenül. Egyrészt kiszúrhatjátok a saját hibátokat és javíthatjátok, másrészt vannak olyan feladatok, ahol az ellenőrzés pontokat ér. Kár lenne lustaságból vagy figyelmetlenségből elveszíteni ezeket a pontokat.
8. Kössünk ki, kössünk ki!
Az egyenleteknél a kikötés is pontokat érhet, ne felejtsétek el, arról nem is beszélve, hogy pontok nélkül is a feladat része, a megoldás egyik eleme.
9. Ha valami nem megy, ne álljatok meg (sokáig)!
Időt veszthettek és elkezdhettek pánikolni is - ez nem egy jó stratégia. Ha valami nem megy, inkább jelöljétek meg és térjetek vissza később. Ha az segítség, mielőtt belekezdenétek a feladatmegoldásba, olvassátok el az összes feladatot szépen lassan, pontosan. Ha már kapásból eszetekbe jut valami, írjátok le, de önmagában sokat segíthet, ha tudjátok, mi van még hátra.
10. Sok minden eldől már a gyakorlásnál!
Tényleg. Akkor is, ha nem is gondolnátok. A rutin, amit azzal szereztek, hogy időre oldotok meg korábbi feladatsorokat, a vizsgán azt is jelentheti, hogy automatikusan tudjátok, milyen időbeosztással, milyen sorrendben érdemes megoldani a feladatokat.
+1 A számológép
Ha tehetitek, olyat vegyetek/vigyetek, ami a másodfokú függvényt is kiszámolja paraméterekből – már ilyenek is vannak. Éppen ezért most már a másodfokú függvény képletére nem is jár pont, de nagyon fontos, hogy a függvénytábla mellett a számológépeteket is ismerjétek. Ne az érettségin kelljen kitalálni, hogyan kell radiánba tenni aztán vissza fokba.
Ha nem a matekra, hanem a törire készülnétek inkább, akkor itt találjátok a szaktanári tanácsokat és a cikksorozatunk korábbi részeit.