Milyen volt a mai angolérettségi a szaktanár szerint? Érettségi-felvételi
Eduline

Milyen volt a mai angolérettségi a szaktanár szerint?

Változatosak voltak a témák és a műfajok az idei középszintű angolérettségin a budapesti Eötvös József Gimnázium angol és francia szakos nyelvtanára szerint.

Változatos műfajú és témájú szövegekkel kellett a vizsgázóknak foglalkozni, megértésükhöz nem volt szükség az érettségi általános műveltségi szintjét meghaladó ismeretekre

– mondta az Eduline-nak Mongyi Norbert, a budapesti Eötvös József Gimnázium angol és francia szakos nyelvtanára, a PPKE Tanárképző Központjának oktatója, neveléstudományi doktorandusz, aki szerint a korábbiakhoz hasonló volt az idei írásbeli.

A középszintű angolérettségi első részének első feladatában a megfázásról szóló szöveg bekezdéseihez egy megadott listából kellett eldöntendő és nyitott végű kérdéseket párosítani. „Nem ismeretlen ez a feladattípus, gyakran előfordul ebben a feladatrészben interjú vagy tájékoztató szöveg, amelynek bekezdéseihez kérdéseket vagy rövid címeket kell hozzárendelni. A szöveg tartalmát tekintve megfelel a vizsgán elvárható tudásszintnek” – mondta.

A második feladatban különleges adományokról, arany pénzérmékről olvashattak egy rövid szöveget a vizsgázók. A szaktanár szerint a feladattípust tekintve talán ez az, amit a vizsgázók a legkevésbé szeretnek. „Nehézséget okozhat, hogy az állítások igaz vagy hamis mivoltának mellett a szöveg alapján azt is meg kell határozni, hogy melyik állítás igaz/hamis megcímkézéséhez nem közöl a szöveg elég információt” – mondta Mongyi Norbert. „Ilyenkor igaznak az számít, ami benne van a szövegben, csak más szavakkal vagy összefüggésben, hamis az, aminek az ellentettjét olvashatjuk. C betűvel akkor kell az állítást megjelölni, ha az adott állítás nincs megfelelően kifejtve a szövegben, így nem dönthető el, hogy igaz-e vagy hamis” – magyarázta.

A harmadik feladatban egy díjnyertes, környezetbarát bambuszházról szólt a rövid ismeretterjesztő szöveg. „A lakhatási problémák és a fenntarthatóság olyan aktuális témák, amelyek az angol nyelvórákon gyakran előkerülnek” – fogalmazott az Eötvös József Gimnázium angoltanára. Szerinte nyelvtani kompetenciát nem kellett a feladat megoldásához használni, pusztán a szövegértési készséget.

Az utolsó feladatban egy szálloda felújítása során megtalált, második világháborúból megmaradt karácsonyi édességről olvashattak egy cikket a vizsgázók. A szövegben nyolc darab hiányzó mondatrészt kellett elhelyezni, figyelve a szöveg koherenciájára és a tartalmára egyaránt. „Ok-okozati összefüggések, mellé- és alárendelő kötőszavak segítettek a szöveg ismeretének tükrében megtalálni a szövegből kiemelt mondatrészek eredeti helyét. A vizsgára tréningező diákok szintén találkozhattak már a korábbi feladatsorokban ilyen feladattípussal” – mondta a szaktanár. Szerinte az első vizsgarész 60 perc alatt megoldható volt, volt lehetőség a szövegek többszöri, alapos átolvasására.

Nyelvhelyesség: 30 perc munka

A nyelvhelyességi feladatrész megoldására 30 perc állt a vizsgázók rendelkezésére. Az első feladatban egy modern technikát felhasználó művészeti installációról szólt a rövid tudósítás. A zárójelben megadott szavakat kellett megfelelő alakba tenni. Ezeket szófajtani vagy nyelvhelyességi szempontból kellett átalakítani, figyelve a megfelelő helyesírásra. Itt ugyanis csak a teljesen helyes alakokat fogadják el – emelte ki Mongyi Norbert.

A következő feladattípus is szokásos az angol nyelvi érettségin: egy brit étteremlánc telefonmentes kampányáról szóló „lyukas” szöveget kellett kiegészíteni minden esetben négy megadott lehetőség közül eggyel. Az angoltanár szerint az itt szereplő igealakok, determinánsok és segédigék a vizsgán elvárt nyelvi szintnek megfeleltek. A nyelvhelyességet mérő feladatrészben az utolsó feladatnál lehetett a legtöbb pontot szerezni. A múlt időben íródott, egy elveszett pénztárca megtalálásának körülményeiről szóló szöveget kellett kiegészíteni minden esetben egy szóval. „A vizsgázók a szöveg tartalmának és struktúrájának szem előtt tartása mellett használhattak az ilyen feladatoknál elvárt alapszófajokat és viszonyszókat” – hangsúlyozta Mongyi Norbert.

Az íráskészséget mérő feladatok közül az elsőben félig formális stílusú, a vizsgázók életkori sajátosságainak szempontjából releváns témájú - egy nyári önkéntes munkára jelentkező - emailt kellett írni 80-100 szó terjedelemben, betartva a műfaji követelményeket és megfelelően kidolgozva a négy irányító szempontot

-  mondta a szaktanár. A második feladatban egy holland barátunk megkeresésére kellett emailben válaszolni 100-120 szó terjedelemben. „Ehhez hasonló, tanácsadó szövegtípust kell általában létrehozni a hosszabb terjedelmű fogalmazást elváró feladatban. A négy irányító szempontot megfelelően kidolgozva, szótárt használva lehetett 60 perc alatt megírni a két emailt. A szövegtípusok és a téma is megfelelt a vizsga elvárt nyelvi szintjének és a vizsgázók életkori sajátosságainak.”

Az angolérettségiről szóló, folyamatosan frissülő tudósításunkat itt olvashatjátok:

Érettségizzetek velünk!

Az Eduline-on az idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről: a vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk találjátok meg a tudnivalókat.

És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat.

Délutánonként arról olvashattok, hogy mit gondolnak a tanárok és a vizsgázók a feladatsorokról, és persze ti is leírhatjátok véleményeteket kommentben, sőt a szaktanároktól is kérdezhettek.

Ha elsőként szeretnétek megkapni a megoldásokat, lájkoljátok Facebook-oldalunkat, itt pedig feliratkozhattok hírlevelünkre. A 2021-es érettségiről itt találjátok legfrissebb cikkeinket.

Hirdetés