Így néz ki magyarország általános hírfogyasztása az Oxfordi Egyetemhez tartozó Reuters Institute felmérése szerint Campus life
Gál Luca

Így néz ki magyarország általános hírfogyasztása az Oxfordi Egyetemhez tartozó Reuters Institute felmérése szerint

Az Oxford Egyetem Reuters Újságíró Kutatóintézete kiadta az éves Digital News Report-ot, melynek célja, hogy megtudják, milyenek a különböző országok hírfogyasztási szokásai. Ebben összesen 46 országot értékeltek, amiben Magyarország is szerepel.

A kormányzó Fidesz 2022. áprilisi földcsuszamlásszerű győzelmét követően, amely Orbán Viktor negyedik egymást követő miniszterelnöki ciklusához vezetett, számos médiaorgánum leépítésbe kezdett, néhány nagy cím pedig megszüntette a nyomtatott kiadást.

– kezdi bevezetését a Reuters Institute for The Study Of Journalism magyarországi elemzésében a Digital News Report-ban, amit évente ad ki az Oxfordi Egyetem újságíró kutatóintézete.

Az elemzés szerint 2022-ben komoly változások zajlottak le a magyar médiapiacon, amit a választások kimenetele és az infláció is nagyban befolyásolt. A választásokat követően komoly leépítések voltak megfigyelhetőek a sajtóban. Így történt ez a KESMA kormánypárti médiakonglomerátumnál is, ami több mint 400 kiadvánnyal rendelkezik. Számos lapnak megszűnt a nyomtatott kiadása, mint a Magyar Hírlapnak, ami már csak online működik, míg a kormánybarát Pesti TV-t minden formában megszüntették, de számos, a kormánnyal nem egyértelműen együttműködő médium is csökkentette a költségeit.

A Reuters szerint a médiaorgánumok bezárása közvetlenül a választások után azt mutatja, hogy a kormány a médiát politikai eszköznek tekinti. Ezt az is alátámasztja, hogy a kormányon lévő párt a médiastratégiájában komoly hangsúlyt fektetett a közösségi médiára. Ennek ékes példája a Megafon, egy olyan konzervatív közösségi média inkubátor, ami kormánypárti véleményvezérek képzését végzi.

Hiányzik a bizalom

A felmérés szerint Magyarországon az emberek hírekbe vetett általános bizalma mindössze 25%, amivel a vizsgált 46 ország közül az utolsó előtti helyezést értük el. Ehhez erősen hozzátartozik az oroszországi eseményekkel kapcsolatos félreinformálás és a „dollár média” negatív reklámozása. A bizalom csökkenése mellett a legtöbb médiaorgánum eléréseinek száma is alacsonyabb lett.

Megnézték összesítve a TV, rádió és nyomtatott sajtó heti eléréseinek arányát is. Hetente, vagy több mint 3 naponta egy héten a tíz legkeresettebb csatorna rangsorban a következő:

  1. RTL (41%)
  2. TV2 (27%)
  3. ATV (23%)
  4. Retro Rádió (17%)
  5. Rádió 1 (15%)
  6. HírTV (15%)
  7. Blikk (13%)
  8. MTV (12%)
  9. HVG (12%)
  10. DunaTV (11%)

Ugyanennek a kategóriának az online népszerűségi rangsora így alakult:

  1. index.hu (35%)
  2. 24.hu (34%)
  3. origo.hu (29%)
  4. telex.hu (27%)
  5. 444.hu (26%)
  6. hvg.hu (24%)
  7. rtl.hu (22%)
  8. portfolio.hu (17%)
  9. atv.hu (16%)
  10. tv2.hu (15%)

2016 óta nem változott, hogy melyik a legnépszerűbb hírforrás a magyarok számára. 2023-ban is a polgárok elsődlegesen online tájékozódnak a hírekről (85%), míg a TV-ből való informálódás már csak a harmadik helyen van 51%-kal, amit a közösségi média előzött meg 61%-os aránnyal. A legalacsonyabban a nyomtatott sajtó áll, ami még 2016-ban 27%-os használatot mutatott, mostanra ez az arány lecsökkent 7%-ra. Emellett az is kiderült, hogy a magyarok 9%-a fizet csak elő online hírekre.

A hírekbe vetett általános bizalom nagyon alacsony, mindössze 25%-os bizalmi szintet mértek a kutatás során. A válaszadók politikai beállítottsága alapján is megfigyelték az arányokat. A jobboldali válaszadók 36%-ban, míg a baloldaliak 28%-ban bíznak meg a hírekben. A kutatás szerint a HVG és az RTL orgánumai maradtak továbbra is a legmegbízhatóbbak.

A legnépszerűbb márkák bizalmi eredményei:

  1. HVG (51%)
  2. RTL (50%)
  3. telex.hu (44%)
  4. ATV (43%)
  5. 24.hu (42%)
  6. 444.hu (38%)
  7. Index.hu (38%)
  8. Regionális és lokális újságok (34%)
  9. HírTV (32%)
  10. Népszava (32%)
  11. Origo.hu (32%)

A világsajtó szólásszabadsági indexe Magyarországon 72 pont, ami sajnos még a felét sem éri el a maximális 180-as pontszámnak.

A közösségi médián keresztüli hírfogasztás aránya:

  1. Facebook 76% (53% hírek)
  2. YouTube 72% (28% hírek)
  3. Facebook Messenger 65% (12% hírek)
  4. TikTok 28% (28% hírek)
  5. Instagram 34% (7% hírek)
  6. Twitter 12% (5% hírek)