A nemek közötti bérszakadék ezek szerint már a pálya elején és már az állásinterjún kimutathatóan jelentős. A pályakezdő fiatalok preferenciáit vizsgálták, a fizetés mellett az elismert teljesítmény és a fejlődési lehetőségek is fontosak. A többség multiknál dolgozna, az állami szektort jelölték meg a legkevesebben. A válaszadók mintegy fele külföldi munkában és saját vállalkozásban is gondolkodik.
A pályakezdők átlagos nettó bérigénye mintegy 379 ezer forint, ami 17 százalékos növekedés a tavalyi adatokhoz képest, míg a nemek közötti továbbra is 20 százalék a szakadék bérigényben
– ez derült ki a Zyntern.com friss pályakezdő-kutatásából, ahol a magyarországi 16-28 éves korosztály munkaerőpiaci preferenciáit vizsgálták. Nem meglepő módon a többségnél a munkahelyválasztásnál a fizetés az első szempont, ám ehhez hasonlóan fontos a megkérdezett fiatalok számára a teljesítményük elismerése, a jó csapat és a stabilitás, illetve a fejlődési- és karrierlehetőségek.
A felsorolt szempontok közül egyébként a home office és a társadalmi felelősségvállalás, inkább a lista vége felé helyezkedik, bár a szempontok mindegyikénél a megadott 6-os skálán 4 körüli érték volt a legalacsonyabb válaszadói pontszám. A felmérésen az jött ki, hogy a nők általában fontosabbnak értékelték egy munkahelynél a megbízhatóságot, sokszínűséget és a vállalat társadalmi felelősség vállalását, mint a férfiak. Ezzel szemben a férfiaknak lényegesebb a kiemelkedő és friss technológiákkal való munkavégzés. A fővárosi kitöltők pedig magasabbra értékelték a vállalat nemzetközi hátterét, az otthoni munkavégzést és a versenyképes fizetést, míg a vidéki válaszadóknak fontosabb a cég társadalmi felelősségvállalása és hírneve.
Súlyos szakadék már a bérigényekben is
A válaszadók átlag fizetési igénye egészen pontosan nettó 378 600 Ft volt, ez 57 ezer forinttal magasabb, mint 2022-ben. A kitöltők legnagyobb arányban a 301 000 - 325 000 forintos bérsávot jelölték meg, mint ideális pályakezdő fizetést.
Ami meglepő, hogy mekkora a nemek közötti különbség, a férfiak átlagosan több, mint 70 ezerrel többet kérnek az állásinterjún.
Így a fiatal férfiak 423 800 és a nők 351 800 forintos fizetési igényei között 20 százalék a szakadék.
Ez az arány az előző évben szintén 20 százalék volt, 2021-es adatok alapján pedig 15.
A fővárosi és vidéki kitöltők átlag nettó fizetési igénye nem mutat ekkora különbséget. A budapestiek átlagos 381 ezres bérigényéhez képest csupán 7000 forinttal marad el a vidékiek 374 ezer forintos elvárása. Szakterületi bontásban nézve, a legmagasabb átlagos fizetési igényeket az mérnök (440 000 Ft), az IT/Technológia (430 000 Ft), valamint az államtudomány (383 000 Ft) területeken várnák a válaszadók. Ezzel szemben a legalacsonyabb igényei az agrár (335 000 Ft) és a bölcsészettudomány (329 000 Ft) területen tanuló és dolgozó fiataloknak voltak. Érdekesség, hogy a gimnazisták nettó bérigénye (334 000 Ft) magasabb, mint a bölcsész szakterületet képviselő kitöltőké.
Multinál dolgozna a fiatalok többsége
A különböző munkáltatói típusok közül a pályakezdők számára a legvonzóbbak a nemzetközi nagyvállalatok, a kitöltők 71 százaléka dolgozna itt, de a kis- és középvállalatokat is több, mint felük, 55 százalék jelölte meg, ahogyan a hazai nagyvállalatokat is 52 százalék írta be.
Az állami szektorban azonban a fiatalok alig 15 százaléka dolgozna.
A kutatás közlemény szerint a multik népszerűségét az is indokolja, hogy a kutatásban részt vevő fiatalok közel fele, 47 százaléka tervez az elkövetkezendő 5 évben külföldön munkát vállalni. Érdekesség továbbá, hogy míg az idősebb korosztály vállalkozási kedve csökkent a tavalyi évhez képest, a 16-19 éves kitöltők több mint fele saját vállalkozásban gondolkozik hosszú távon.
Amikor legfeljebb öt cégnevet kellett megadni legvonzóbb munkahelyként, a legnépszerűbb a Robert Bosch Kft., a Magyar Telekom Nyrt. és az OTP Bank Nyrt. lett. Az élvonaban helyett kapott még a Richter Gedeon Nyrt., a MOL Nyrt., az Audi Hungaria Zrt., a KPMG Hungary, az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt., az Egis Gyógyszergyár Nyrt, a Samsung Zrt., a Google Hungary Kft., a Morgan Stanley Magyarország Elemző Kft., a Nestlé Hungária Kft., a Vodafone Magyarország Zrt. és a Mercedes-Benz Hungária Kft.
A többség közvetlenül az adott vállalat honlapján, karrieroldalakon és ismerősökön keresztül tájékozódik munkakeresés során. A közösségi médiát kevesebben használják, leszámítva az üzleti célú LinkedInt, emellett gyakran látogatott még a felmérés szerint a Profession.hu és saját oldaluk, a Zyntern is.
(Kiemelt kép: Túry Gergely)