"Egy-két feladaton még nekem is el kellett gondolkodnom" - tanárok és diákok a felvételiről Közoktatás
Eduline

"Egy-két feladaton még nekem is el kellett gondolkodnom" - tanárok és diákok a felvételiről

A magyarteszt nem okozott meglepetést a nyolcadikosoknak, a matematikai feladatsort azonban nem mindenki tudta befejezni az időhiány miatt - így jellemezték a szombati középiskolai felvételit az eduline által megkérdezett pedagógusok.

Meglepetést nem okozott a magyarteszt

"Jól átgondolt feladatsor" - így jellemezte a négyosztályos középiskolai felvételi feladatlapot az eduline-nak egy megyeszékhely általános iskolájának magyartanárja. Szombat délelőtt 54 200 nyolcadikos vett részt a négy- és ötosztályos középiskolák felvételijén - a diákoknak 45 percük volt a magyartesztre, amely tíz feladatból állt, jó válaszokkal összesen 50 pontot lehetett szerezni.

Az eduline-nak nyilatkozó pedagógus azt mondta, örül annak, hogy az Oktatási Hivatal ígéretéhez híven nem változtatott a feladattípusokon. Ezért aztán a diákok pont olyan feladatokat kaptak, amilyeneket az iskolában az előző évek feladatlapjai alapján gyakoroltak - tanítványaitól is pozitív visszajelzéseket kapott.

"Kiszámítható volt"

A középiskolai írásbeli felvételi feladatsorait a vizsga után néhány órával az eduline-on is megtalálhatták a diákok, a tanárok és a szülők. Olvasóink többsége a magyartesztel elégedett volt. "A magyar nagyon kiszámítható volt, évek óta mondom a tanítványaimnak, hogy az igekötős igék helyesírását előbb-utóbb fogják kérdezni, és lám. Persze a jóknak nem jó, ha ennyire könnyűek a feladatok, mert nem lesznek nagy különbségek a pontszámok között" - írta egy általános iskolai tanár Facebook-oldalunkon. "Évek óta ugyanazok a feladattípusok. Fel lehetett rá készülni" - így szólt egy másik olvasói komment, tanárként dolgozó olvasóink közül többen tanítványaik tapasztalatait is megírták: "Nekem is az a véleményem, hogy fel lehetett rá készülni. Tipikus példák voltak, évek óta ezek vannak. Én magam is korrepetáltam egy gyereket, boldogan jött ki, nem tartotta egyáltalán nehéznek" - olvasható Facebook-oldalunkon.

A pedagógus szerint a második feladatban található közmondásokkal sok a gond manapság, de szerencsére hatból hármat kellett ismerni, így adott volt némi könnyítés. A hetedik feladat nyelvtani problémákat feszegetett, melyekből az ly-j típusú pontok voltak a legbonyolultabbak, de elég változatos volt a feladat, így aki egyet-egyet nem tudott, még szerezhetett pontokat.

A magyartanár szerint jó, hogy a feladatlap elején feltüntetik, hogy 10-15 percet érdemes hagyni a szövegalkotási feladatra. A szövegnek szerinte jó választás volt, a közösségi média dilemmáit feszegető téma testhezálló volt a gyerekeknek.

Matematika: sok volt a feladat, kevés az idő

A matektesztről - a magyarral ellentétben - megoszlanak a vélemények. Több gyakorló általános iskolai matektanár szerint ebből a tárgyból sem adtak olyan feladatot, ami ne szerepelt volna az előző években, azt azonban elismerték: a feladatokon csak nagyon jó időbeosztással és folyamatos munkával lehetett végigmenni. Ahhoz, hogy egy 14 éves diák az összes kérdésre választ adjon, a megoldásokat azonnal meg kell találni, hosszas gondolkodásra nincs idő - vagyis elképzelhető, hogy a felvételizők egy része nem végzett az összes feladattal 45 perc alatt.

"A feladatok a tananyag részét képezik, igaz, nem ilyen formában jönnek elő az órákon" - mondta egy általános iskolai szaktanár.

A szaktanárok szerint a feladatlap legnehezebb része a végére maradt, ebben kaptak helyet a szöveges feladatok. Ezek lehetnek azok a feladatok, amelyeket sok diák nem tudott megoldani, vagyis várhatóan ezek döntik majd el a felvételizők közötti teljesítménybeli sorrendet. Egyikük azt mondta, a feladatokat elnézve a tavalyi eredményeknél idén jobbra számít.

A budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) tanárai már kijavították a dolgozatokat, oldalukon azt írják: az AKG-ban író kilencedikesek 5-6 ponttal szoktak magasabb átlagot elérni, mint az országos átlag. "Idén ezek az átlagok a következők voltak: 8.-os vizsgázók: magyar 35,5 – matek 27,5. Tavalyi adatok (2016) – zárójelben az országos átlag: 8.-os vizsgázók: magyar 32,5 (29) – matek 24 (18,5). Azelőtti év (2015) – zárójelben az országos átlag: 8.-os vizsgázók: magyar 34,9 (29,7) – matek 29,6 (23)" - olvasható az AKG oldalán.

A szülők és a diákok egy része nehéznek tartotta a matematikai feladatsort: "Egy- két feladaton még nekem is (matematikát is tanítok) el kellett gondolkodnom. Ilyen jellegű feladatokat tanítási órán egyáltalán nem csinálnak. A tankönyvekben sincsenek. Én járattam a fiamat felvételi előkészítőre is, mégis azt mondta, hogy a matematika nagyon nehéz volt. Megnéztem, igaza van" - írta egy édesanya a wmn.hu-n.