"Ha benyomják a Harry Pottert, ugyanúgy fogják páran utálni, mint most az Egri csillagokat" Közoktatás
Eduline

"Ha benyomják a Harry Pottert, ugyanúgy fogják páran utálni, mint most az Egri csillagokat"

Mit gondolnak az Eduline olvasói a kötelező olvasmányok listájának szűkítéséről, a "Harry Potter vagy Egri csillagok" kérdésről?

Tényleg érdemes lenne kihúzni a kötelező olvasmányok listájáról a Jókai-műveket, a legismertebb Móricz-regényt vagy éppen a Bánk bánt? Van helye a magyarórán a populáris irodalomnak, például az Alkonyat-trilógiának vagy Az éhezők viadalának? Biztosan igaz, hogy a kortárs műveket könnyebben értelmezni tudják a tizenévesek, mint a 19. század irodalmát? És mihez kezdhet egy magyartanár, ha az osztály több mint fele nem olvassa el A kőszívű ember fiait? Ezek a kérdések is előkerültek azon a konferencián, amelyről néhány napja beszámoltunk.

„Nem arról van szó, hogy egyszerűen kidobjuk Jókait vagy a Bánk bánt, de nem minden iskolában kell tanítani” – mondta az MTA és a Magyartanárok Egyesületének közös konferenciáján Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke, aki szerint a szakiskolákban – a mai szakközépiskolákban – a Légy jó mindhalálig például egyszerűen nem tanítható, „nem megy át”. A Bánk bánnal azonban foglalkozni kell, de kérdés, hogy hányadik évfolyamon, „és nagyon sok idő kell hozzá, el kell fogadni, hogy akkor sok más művel meg nem lehet foglalkozni”. Szilágyi Zsófia, a Szegedi Tudományegyetem oktatója is hasonló véleményt fogalmazott meg, a szegedi egyetem oktatója szerint nemcsak iskolatípusonként, hanem iskolánként, osztályonként is más-más műveket lehet bevinni az irodalomórákra, „mert egyáltalán nem mindegy, hogy egy dunaújvárosi szakközépiskolában vagy Radnótiban próbál valaki irodalmat tanítani".

Nem arról van szó, hogy egyszerűen kidobjuk Jókait vagy a Bánk bánt, de nem minden iskolában kell tanítani

Tényleg érdemes lenne kihúzni a kötelező olvasmányok listájáról a Jókai-műveket, a legismertebb Móricz-regényt vagy éppen a Bánk bánt? Van helye a magyarórán a populáris irodalomnak, például az Alkonyat-trilógiának vagy Az éhezők viadalának? Biztosan igaz, hogy a kortárs műveket könnyebben értelmezni tudják a tizenévesek, mint a 19. század irodalmát?

A kötelező olvasmányokról az Eduline olvasói is leírták véleményüket, a kommentek közül válogattunk.

Minden irodalmi művet lehet érdekesen tanítani, és mindegyiket meg lehet utáltatni. Ebben a tanár véleménye a fontos, mert az átsüt a tanítás folyamatán. Nem lehet a tanítást annyira liberalizálni, hogy mindenki azt tanít, amit akar, mert abból káosz lesz. Így is van elég szabad választási lehetősége a tanárnak. Bár van, aki ezzel visszaél, egynovellás írót választ érettségi tételként... pl. Az arany középút jó. Minden magyar irodalomtörténeti alapművet ismerjen a tanuló, de nem mindegyiket egyforma elmélyültséggel! Nem a tanítás anyagával van a baj, hanem a tanári személyiséggel. Legyen színes a tanár módszertani kultúrája, és kapjon a tanításban fontos szerepet a humor, a szellemesség.

Igenis el kell olvastatni egy-két Jókait és a Bánk bánt a csirkefogó kölökkel. Emlékezetem szerint Katona József drámája amúgy is gimnazista tananyag volt, nagyjából a mai tizedik osztály környékén.

Opciót kell nyújtani, hogy választhasson a gyerek. Ha most benyomják a Harry Pottert, ugyanúgy fogják páran utálni, mint most az Egri csillagokat. Miért nem lehet a gyereknek választása, hogy szívesen olvasson? Fiam és pár ismerős gyerek imádja az Egri csillagokat, de nem rajong Harry Potterért... vegyük észre, a gyerekek nem egyformák, sem ízlésre, sem karakterre.

Az olvasás fontos dolog. De nem a szépirodalmi művektől lesz valakinek teljes boldog élete. Nem a szépirodalmi művektől lesz valakinek nagy az általános műveltsége, nem a szépirodalmi műveken keresztül fogja megérteni a világ és a társadalom működését. Sokkal fontosabb lenne a kíváncsiság fenntartása és az érdeklődés kielégítése.

„Jókait és a Bánk bánt levenném a kötelezők listájáról

"Jókait és a Bánk bánt levenném a kötelezők listájáról, Az ember tragédiájának is csökken a népszerűsége, izgalma, olvashatósága. A Csongor és Tünde is teljesen élvezhetetlenné vált a középiskolások zöme számára" - mondta az Eduline-nak adott interjújában Fenyő D. György, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola tanára, a Magyartanárok Egyesületének alelnöke, aki szerint most a lassúságot, a figyelmes, az elmélyülő olvasást kell megtanítani.

Nagyon úgy néz ki, nem minden pedagógus kap karácsonyi jutalmat Közoktatás Kurucz Tünde

Nagyon úgy néz ki, nem minden pedagógus kap karácsonyi jutalmat

Van olyan tankerület, ahol több mint bruttó 112 ezer forintos jutalmat kapnak a pedagógusok karácsonyra, más tankerületekben pedig közölték, hogy idén nem lesz karácsonyi pulykapénz, sőt arra is akad példa, ahol még a karácsonyi ünnepségre is a pedagógusok viszik a házi süteményt.