Tízmilliárdot kapnak az "új Klikek" Közoktatás
MTI

Tízmilliárdot kapnak az "új Klikek"

Önálló költségvetési intézményként átlagosan tízmilliárdos forrással rendelkeznek majd azok a strukturális egységek, amelyekhez egyenként ötven-hatvan iskola tartozhat az új állami intézményfenntartó rendszerben - tájékoztatta a Magyar Időket Bíró Gábor, aki a Nemzeti Pedagógus Kar delegáltja a Köznevelési Kerekasztal fenntartói munkacsoportjában.

A napilap szerdai számában megjelent cikk szerint Bíró Gábor rámutatott: a rendszer kialakításánál fontos szempont az intézmények egyenletes eloszlása, mivel a jelenlegi tankerületi rendszerben ez nem valósul meg.

Bíró Gábor arra is felhívta a figyelmet: a centrumok irányításánál elsősorban arra van szükség, hogy ott megfelelő szakmai stáb jöjjön létre, és olyan vezető kerüljön egy-egy egység élére, aki a gazdálkodási mellett a köznevelés szakmai feladatait is kézben tartja.

A cikk kitér arra, hogy a Köznevelési Kerekasztal a május 17-i ülésén dönt az új állami intézményfenntartó rendszer végleges koncepciójáról, amely ezt követően kerül a kormány elé. Amennyiben a fenntartás és a működtetés egy kézbe kerülne, az az iskolaigazgatók szerepének növelését is szolgálná, mivel az iskolavezetés érdemi munkakapcsolatba kerülne a működtetést biztosító személyzettel - mondta Bíró Gábor.

Szerinte az önkormányzatoknál általában már nincs meg az elégséges infrastruktúra és a humánerőforrás ahhoz, hogy biztosítani lehessen az oktatási intézmények megfelelő fenntartását. Szerinte az eddigi egyeztetésekből kiderült, hogy a települések döntő többsége nem tudná visszavenni a fenntartást.

Az Egyesült Királyságban vagy az USA-ban jobb egyetemre járni? Felsőoktatás Vendégszerző

Az Egyesült Királyságban vagy az USA-ban jobb egyetemre járni?

Sokan álmodoznak arról, hogy külföldön tanuljanak, de amikor választani kell a brit és az amerikai egyetemek között, könnyű elveszni. Mindkét rendszer világszínvonalú, mégis másképp működik: eltér a tanórák felépítése, a felvételi folyamata, a közösségi élet és a mindennapok ritmusa. Ritli Zsanett írása, aki a University of St. Andrews alumnájaként és jelenlegi Fulbright-ösztöndíjas NYU hallgatóként mindkét felsőoktatási rendszerben első kézből szerzett tapasztalatot.