Az alapfokú oktatásra fordított kiadások egytizede, 129 milliárd dollár megy veszendőbe az oktatás nem megfelelő...

Az alapfokú oktatásra fordított kiadások egytizede, 129 milliárd dollár megy veszendőbe az oktatás nem megfelelő színvonala miatt - állapította meg az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO) egy szerdán nyilvánosságra hozott jelentésben.
"Kinek használ az oktatás, ha a gyermekek úgy kerülnek ki az iskolából, hogy nem sajátítják el a készségeket, amelyekre szükségük van?" - tette fel a kérdést Pauline Rose, az UNESCO Oktatást mindenkinek nevű programjának igazgatója. Az UNESCO 164 tagállama 2010-ben Dakarban, az oktatási világfórumon hat célkitűzést fogalmazott meg 2015-re.
A tanulmányból arról árulkodik, hogy a hátralévő kevesebb mint két év alatt nem fog sikerülni elérni ezeket a célokat - véli Irina Bokova, az UNESCO főigazgatója.
A leginkább marginalizálódott társadalmi helyzetben élő embereknek ma sincs lehetősége oktatásban részesülni, ahogy tíz évvel ezelőtt sem volt - mutatnak rá a tanulmányban. Hozzáteszik azonban azt is: "Jóllehet a végső szakaszba érkeztünk, még nem késő felgyorsítani a folyamatot".
A szegény országokban négy fiatalból egy nem tud egy teljes mondatot elolvasni, s Nyugat-Afrikában, ahol a gyerekeknek csak egy kis része sajátítja el az alapokat, a tanárok több mint felét alkalmi szerződéssel foglalkoztatják, kevés fizetésért dolgoznak és alacsony képzettséggel rendelkeznek - állapítja meg az UNESCO jelentése.
A világon mintegy 250 millió gyermek nem sajátítja el az írás, oktatás, számolás alapjait. 2011-ben 57 millió gyerek nem járt iskolába. Többségük konfliktus dúlta országokban élt.
Az oktatás színvonalának javításához a világban hozzáértő, a tananyagot és oktatási módszereket ismerő tanárokra van szükség, akik emellett folyamatos továbbképzést kapnak, hogy a hátrányos helyzetű tanulóknak is segíteni tudjanak - hangsúlyozza az UNESCO.