„Magyarország a szégyenpadban ül”: keményen odamondott a kormánynak Pokorni Zoltán Közoktatás
Eduline

„Magyarország a szégyenpadban ül”: keményen odamondott a kormánynak Pokorni Zoltán

Az az évi ezermilliárd forint, amit a közoktatásra költünk, nem javítja a helyzetet, hanem jobb esetben is csak konzerválja, rosszabb esetben még növeli is az egyenlőtlenségeket – mondta Pokorni Zoltán egykori fideszes oktatási miniszter abban az interjújában, amelyet a HVG Középiskolai Rangsor kiadványának adott.

HVG: Az esélyteremtés jelszavával az elmúlt években jelentős központosításon esett át a közoktatási rendszer. Az eddig is nagyon sokat számított az oktatási lehetőségek tekintetében, hogy ki hová született, de a mostani rendszer mintha tovább erősítené ezeket a különbségeket. Ön szerint miként változott a közoktatás a Klik megalakulása óta, mennyit javult vagy romlott a rendszer?

P. Z.: Az ilyen nagy struktúrák átalakításánál, mint amilyen az oktatás, három év ritkán hoz mérhető eredményt, ám ha lenne javulás, az látható lenne, de szerintem nem javult a rendszer. A javulás lehetősége is csak egy-két ponton jelent meg. Például a kistelepülések iskoláinak a finanszírozása stabilabb lett, de ezek jelentősége inkább településfejlesztési szempontból lényeges, mivel a gyerekek kevesebb mint 10 százaléka jár ezekbe az iskolákba. A magyar oktatás leggyengébb pontja, hogy nemigen képes ellensúlyozni a társadalmi egyenlőtlenségek tovább mélyülését – sőt, a PISA-mérések azt mutatják, hogy Magyarország e tekintetben a szégyenpadban ül. Az az évi ezermilliárd forint, amit a közoktatásra költünk, nem javítja a helyzetet, hanem jobb esetben is csak konzerválja, rosszabb esetben még növeli is az egyenlőtlenségeket.

A magyar oktatás erősen szelektív jellegének több oka is van. Az egyik meghatározó ok az iskolaszerkezetben volt keresendő, a másik a közfinanszírozott idő alacsony voltában (tehát hogy – összevetve más országok gyakorlatával – kevés időt finanszírozunk közpénzből a gyerekeink számára), a harmadik pedig a pedagógiai kultúránkban, a tantervi nyomásban, az őrült tananyagmennyiségben, amit nagyon rövid idő alatt akarunk a gyerekeink fejébe tenni.

HVG: Gondolatmenetét megszakítva: most annyi történt, hogy a jók helyzete rosszabb lett, viszont a rosszaké sem lett jobb. Tömören: most már az elit gimnáziumokban sincs kréta.

P. Z.: Talán úgy írható le, mi történt, hogy nem csak azt a nénit kísérték át a zebrán, aki át akart menni, hanem mindenkit áttereltek, azaz nem csak a kicsi, hátrányos helyzetű, 5 ezer főnél kisebb települések iskoláinak a fenntartását vette át az állam, hanem azoktól is elvette, akik nem akarták átadni. Szerintem a Klik jóval túl van az optimális méretén, amit a fennálló feltételek, beleértve a közigazgatás felkészültségét is, lehetővé tennének. A másik probléma a szegregációval kapcsolatban a tanulási idő finanszírozása. Más országokkal összevetve alacsony a közpénzből finanszírozott tanulási idő.

Pár évvel ezelőtti adatok alapján egy évben durván 650 tanítási órát finanszírozunk, ez a szám az elmúlt években szerencsére nőtt, de még mindig elmarad Németországétól, ahol ez 150 órával több, míg az USA-ban közel kétszer annyi. Ez nem azt jelenti, hogy egy amerikai gyerek kétszer annyit tanul, mint egy magyar, csak a különbséget – a külön angolt, a zeneórát, és a kosáredzést – nálunk a szülő finanszírozza, ha van rá pénze. A képzés egy részét nem a közintézmények biztosítják a gyerekek számára, hanem a szülők veszik meg a piacon. Így még szép, hogy nyílik az olló azok között, akik ezt ki tudják fizetni, és azok között, akik nem. Amíg Európában mi adjuk majdnem a legkevesebb közpénzből finanszírozott időt a gyerekeinknek, addig ne csodálkozzunk, hogy a középosztály plusz időt fog venni, és már több esztendeje széthasad a családok anyagi helyzete mentén a gyerekek jövője. Jól érzékelhető a finanszírozott idő hiánya a kudarcos gyerekek számában, akiket a szakmunkásképzők hátsó udvarába söpörtek össze, és panaszkodnak rájuk a cégek, hogy nem tudnak olvasni, írni. Ezt a problémakört nem a szakképzésben kell kezelni, hanem hamarabb, az óvoda és az általános iskola megerősítésénél.

HVG középiskolai rangsor

HVG: Szeptember óta már hároméves kortól kötelező az óvoda. Előkerült a kilenc évfolyamos iskola terve is. Ezzel elérhető lenne, hogy a mainál sikeresebb legyen a közoktatás?

P. Z.: A törekvés jó, bár az persze vitatható, hogy jó megoldás-e a kötelező óvodáztatás, ami a szülők számára nem, csak az önkormányzatokra nézve kötelező. Mindenkinek kötelező, de a középosztály kikérheti a gyerekét az óvodából. A problémák harmadik fő okát, vagyis a pedagógiai kultúra és a tantervi nyomás abszurd voltát viszont szerintem kevéssé érzékelte a kormány. Ez a középiskoláinkban is jól látható probléma, ahová már úgy jönnek az általános iskolákból, hogy ott a nyolc év alatt az esetek többségében a gyerekekből sikerrel öltük ki a tudni vágyást, az örömteli kíváncsiságot. A középiskola is nagyrészt még mindig abban a kultúrában él, hogy tudományt ad, nem pedig műveltséget.

Valahol itt van a nyitja annak is, miért nem volt képes – pártállástól függetlenül – egyetlen kormány sem úrrá lenni ezen a tantervi burjánzáson. Tényleg két kultúra határán vagyunk, nemcsak fizikai értelemben, hanem abból a szempontból is, hogy mit tekintünk kívánatos iskolai tartalomnak. Ebben nagyjából két modell létezik. Az egyiket nevezzük déli, mediterrán, katolikus kultúrkörnek, ahol a klasszikus, lexikális tudás eszméje a meghatározó: az, hogy mindet meg kell tanítani abból, amit az elmúlt évszázadok felhalmoztak. Tudni kell, hogy ki volt Torquato Tasso, és mikor volt a német újraegyesítés, hány páncélos vett részt a kurszki csatában. Van egy másik modell, ezt nevezzük északinak, protestánsnak, és e szerint azt kell tudni, amit használok, például a KRESZ-t és a pénzügyi ismereteket. A baj abból fakad, hogy Magyarországon mindkét eszme jelen van.

Tévedés ne essék, a gyerekek most is csak a tananyag kisebb részét tanulják meg, a véges intellektuális kapacitással rendelkező diák – egy normális ellenállással – szelektál. Az illúzió, hogy a tanterv majd egységesen biztosítja a társadalom műveltségét. Most a véletlen szelektál, ahelyett, hogy tudatos válogatás tenné ezt. Ez teszi tönkre az iskoláinkat, fárasztóvá, utálttá és szerethetetlenné. Túl sokat akarunk, és őrült tempóban csak a legjobbak számára nyújtunk valamit. A kicsit gyengébb vagy átlagos teljesítményt nyújtó gyerekek gyakran folyamatos frusztrációként élik meg a mindennapokat.

Az oktatás problémái mellett Pokorni Zoltán beszél még arról is, miért Waldorf iskolát választott gyermekeinek, s szerinte milyen is egy ideális iskola - a teljes interjú olvasható a HVG Középiskolai Rangsor kiadványában. A kiadványt itt lehet megrendelni.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban Közoktatás Székács Linda

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban

Az angol mellé a legtöbben a németet választják második idegen nyelvként, hiszen a magyarországi középiskolák többségében csak ezt, vagy esetleg franciát, spanyolt vagy olaszt lehet. Vannak azonban olyan intézmények is, ahol ritkább idegen nyelveket is tanítanak, például oroszt, kínait, japánt vagy koreait. Megnéztük, milyen ritka idegen nyelvek közül válogathattok az ország legjobb középiskoláiban.