PDSZ: "egyre komolyabb indulatokat" szül a tanárok új bértáblája Közoktatás
MTI

PDSZ: "egyre komolyabb indulatokat" szül a tanárok új bértáblája

Számos probléma tapasztalható a közoktatásban a tanévkezdés után is, a tanárok bérezésétől kezdve a tankönyvellátáson...

Hoffmann Rózsa és Mendrey László. A PDSZ elnöke szerint sok a probléma az iskolákban

Számos probléma tapasztalható a közoktatásban a tanévkezdés után is, a tanárok bérezésétől kezdve a tankönyvellátáson át a tanulók 16 óráig való kötelező iskolában tartózkodásáig - mondta Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke pénteken Budapesten sajtótájékoztatón.

A problémák között említette, hogy az ígért béremelésnek csak 60 százalékát kapták meg a pedagógusok, akiknek alapbére ugyan emelkedik, ám vannak közöttük olyanok, akiknek a jövedelmük csökken, mert a rendszer eltörölte a túlóradíjat, s "ez egyre komolyabb indulatokat szül". Szerinte nem egyértelmű, hogy az 1992 előtt nem közalkalmazotti viszonyban oktató kollégák munkaidejét beszámítják-e a munkabérek megállapításánál.

Mendrey László arról is beszélt, hogy vannak olyan iskolák, ahol már most heti 32 tanórát osztottak a tanárokra, máshol ez a szám 24 vagy 26 óra. Annak a véleményének adott hangot, hogy "a tanárok minden 22 óra feletti tanóraterhelése minőségellenes és szakmailag indokolatlan". Mint mondta, nem lenne szabad meghatározni, hogy hol készüljön fel a tanár az óráira, az iskolában vagy otthon.

A PDSZ elnöke szólva úgy fogalmazott, hogy a tankönyvellátásban vannak fennakadások. Példaként hozta fel erre, hogy az egyik általános iskolában az 512 tankönyvcsomagból 350 volt "problémás". A helyzet szerinte ott "abszolút kaotikus".

A szakszervezeti vezető úgy látja, a tanulók minden nap 16 óráig tartó kötelező iskolában tartózkodásának biztosítására az iskolák nem alkalmasak, mert kevés erre a helyük, ahogy a mindennapos testnevelés kivitelezése is ezért ütközik akadályokba. Úgy vélte, a gyerekek túlterheltek, és nonszensznek nevezte, hogy a 9. osztályban egy héten kétszer van 8, kétszer 7 és csak egyszer 6 tanóra.

Mendrey László szerint az a panaszáradat, amely a PDSZ-be eljut, a kormányzati sikerkommunikációnak homlokegyenest az ellenkezője, holott a közoktatás vezetőinek értelmes párbeszédet kellene folytatniuk az abban résztvevőkkel.

Szólt arról is, hogy a jövőben felmérik tagságuk körében, mekkora a támogatottsága egy esetleges sztrájknak, ugyanakkor az e melletti döntést választmányuknak kell a későbbiekben kimondania - tette hozzá.

Hány percet telefonozhat, tabletezhet egy gyerek naponta? Campus life Kurucz Tünde

Hány percet telefonozhat, tabletezhet egy gyerek naponta?

Milyen hosszú távú következménye lehet, ha egy kisgyerek túl sokat van az online térben? Mikor lehet okoseszközt adni először a gyerek kezébe? Hogyan lehet kimozdítani a legkisebbeket a való világba? Dr. Konok Verával, az Alfa Generáció Labor vezetőjével és társalapítójával beszélgettünk.