Furcsa dolgot mondott Orbán az oktatásról, a KSH is cáfolja Közoktatás
Eduline

Furcsa dolgot mondott Orbán az oktatásról, a KSH is cáfolja

Orbán Viktor forrásbővülésről beszélt a Kossuth Rádióban pénteken, ám nem egészen világos, mire gondolt. A statisztikák szerint ugyanis évek óta csökken az oktatásra fordított állami források mértéke.

 

Az MTI szerint Orbán Viktor péntek reggeli rádióinterjújában forrásbővülésről beszélt az oktatásban. Pontosan így fogalmazott a hírügynökség: „az ágazat forrásbővüléséről elmondta: fejlesztési oldalon 450 milliárd forint, béroldalon pedig körülbelül 230 milliárd forint érkezett az oktatásba az elmúlt időszakban.”

Eleve nem tudjuk, mit takar pontosan az „elmúlt időszak”, de ha vetünk egy pillantást arra, hogy mennyit költ oktatásra GDP-arányosan Magyarország, akkor a legnagyobb jóindulattal sem beszélhetünk forrásbővülésről.

Az oktatás bármely területét nézzük, egyértelmű a források csökkenése. Bár mindenütt (a KSH és az OECD szerint is) 2013-asok a legfrissebb adatok, de ebben az évben például középfokú oktatásra a GDP 0,6 százalékát költötte a kormány, míg 2003-ban közel 3,3 százalékot. Tehát tíz éve alatt ötödére esett vissza a középfokú oktatásra költött pénz mennyisége a GDP-hez viszonyítva.

A fenti megállapítás igaz az oktatás egyéb szintjeire, így felső- és alapfokú oktatásra is kevesebb pénz jutott 2013-ban, mint tíz évvel korábban, ha nem is volt a csökkenés annyira szembetűnő, mint a középfokú oktatásnál.

Persze, kevesebb diák vesz részt az oktatásban, hiszen a népesség fogyásával a fiatalok száma nagyobb mértékben csökken, a forráskivonás ennél is nagyobb mérvű volt az utóbbi években. Erről bővebben ebben a cikkünkben írtunk.

Ebben az írásunkban pedig azzal foglalkoztunk, mennyit költ az állam felsőoktatásra, és mennyit kéne.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.