"Bizalom, okos szeretet" - ilyen volt a Nemzeti Tanévnyitó Közoktatás
eduline/mti

"Bizalom, okos szeretet" - ilyen volt a Nemzeti Tanévnyitó

"A magyar pedagógus nem a meghátrálás embere, a magyar gyerek pedig sokkal többet ér annál, semhogy kishitűségünkkel elrontsuk a gyerekkorát" - mondta Hoffmann Rózsa a Debrecenben tartott Nemzeti Tanévnyitón vasárnap. Balog Zoltán a pedagógusoktól bizalmat kért a "lehetőségek tanévéhez". Közben a diákok az új tantárgyak és a délután négyig tartó iskola, a tanárok pedig a felemás béremelés miatt aggódnak.

Balog: "bizalom nélkül nem megy"

"Minden kezdetnek varázsa van" - idézte Rainer Maria Rilke német költőt Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter a Debrecenben tartott Nemzeti Tanévnyitón. Hozzátette: a varázst az új tanév kezdetén a gyermekek jelentik. Tanév kezdeti ünnep, emelkedettség, megtiszteltetés. "Megtiszteltetés, mert ránk bízatik Magyarország jövője. Magyar családok, magyar szülők bízzák ránk a legnagyobb kincsüket: lányukat, fiukat, unokájukat" - hangoztatta Balog Zoltán. Ez bizalom nélkül nem megy - mondta. Bízni kell a tanárban, s a tanárnak is bíznia kell a diákban, a nevelés ugyanis nem egyenlő a szolgáltatással, hanem a család és az iskola közös felelőssége - tette hozzá.

Balog Zoltán hangsúlyozta az állam, a kormány, a minisztérium, a tankerületi irányítás felelősségét, utalva a bekövetkezett változásokra, ami - mint hangsúlyozta - végképp nem megy bizalom nélkül.

"Azért változtatunk, hogy jobb legyen. Nem a költségvetésnek, nem a minisztériumnak, hanem az iskolának, s ezen belül a gyerekeknek és az országnak" - jegyezte meg a tárcavezető, majd hozzátette: azt akarják, hogy a felelősségből minőség legyen. A változtatásoktól azt is várják, hogy a pedagógus teljesítménye ne magánügy legyen, elismerése ne függjön a jó kapcsolatoktól, jelenjen meg nyíltan az iskolában a szakmai érték - magyarázta a miniszter.

"Ez a tanév a lehetőségek tanéve lesz. A keretek sok tekintetben újak, még nincsenek kiskapuk, közös erőfeszítéssel ki fogjuk tudni munkálni egy jól működő iskolaszervezet alapjait az új törvény szellemében" - fogalmazott Balog Zoltán.

Mi vár a tanárokra és a diákokra 2013-ban?

Pedagóguskar, életpályamodell - "túlélőcsomag" tanároknak

Új tantárgyak, délután négyig tartó iskola - kisokosunk szülőknek és diákoknak

Felelősség, minőség, bizalom - erre épül a közoktatás, s "hagyjuk a politikát" - mondta az emberi erőforrások minisztere, aki arra kérte a politika szereplőit, hogy "ne rongálják a bizalmat, ne keltsenek bizalmatlanságot csak azért, mert úgy gondolják, ez a kormány csak rosszat akar". A pedagógusokat pedig arra kérte Balog Zoltán, hogy ne engedjék beszivárogni a politikát az iskolába.

Szólt a miniszter a Nemzeti Pedagógus Karról - amely a tanárok szakszervezeti jogokkal rendelkező, kötelező tagságú testülete is -, amely lehetőséget teremt arra, hogy "a szakma elitje végre valahogy kiválasztódjék". Balog Zoltán a bizalmat a tanügyi irányítás részéről kötelezőnek nevezte, s kijelentette: "mi bízunk a magyar köznevelésben".

Utalt a nemzeti tanévnyitónak otthont adó 475 éves Debreceni Református Kollégiumra, amely évszázadokon át igazolta, hogy a megszerzett tudás versenyképességet jelent az országnak, de azt is, hogy a versenyképességnek a nemzettudat megerősítése ugyanolyan feltétele, mint maga a tudás.

Balog Zoltán végezetül a mindennapi testnevelés, valamint a hit- és erkölcstan bevezetésére utalva rámutatott: a testi-, a lelki- és a szellemi erő jelenléte kell jellemezze a 21. századi iskolát. A miniszter "testi-lelki-szelllemi erőben és emberi kapcsolatokban gazdag tanévet" kívánva nyitotta meg a 2013-14-es tanévet.

Hoffmann: "okos szeretetre van szükség"

"Ez lesz az 1018-ik magyarországi tanév, ám ha sokadik is, igazi megújulást hozó, mert változások sora jellemzi, (...) amelyek java része most, 2013 szeptember 1-jétől gyökeresen más, jobb megvilágításba helyezi rövidesen a tanügyet" - ezt már Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár mondta tanévnyitón.

A köznevelési államtitkár a megújulást hozó változások közül egyebek mellett az új nemzeti alaptantervet, az újrainduló szaktanácsadói rendszert és tanfelügyeletet, az intézmények állami fenntartásba vételét, és a "jelentős, minden pedagógusra kiterjedő, öt számjegyű, értékét megőrző béremeléssel kísért pedagógus-életpályamodell bevezetését" nevezte meg. Bár a tanárok alapbére átlagosan 34 százalékkal emelkedik, a túlóradíj eltörlése és egyes pótlékok kivezetése miatt van, akinek nettó 30 ezer forinttal csökken majd a fizetése. A részleteket itt olvashatjátok.

Hozzátette: az igazgatók kinevezésének miniszteri szintre emelése a tanártársadalom egészének korábbinál sokkal nagyobb megbecsülését szimbolizálja, akárcsak a felálló Nemzeti Pedagógus Kar. Hoffmann Rózsa felidézte a tavalyi országos tanévnyitón mondott szavait, hogy "az okos szeretet az a pedagógiai érzelmi többlet, ami átöleli, magába foglalja és élővé teszi a tanítást".

A magyar pedagógiatörténet méltán dicsekedhet azzal, hogy évszázadok óta ennek az okos szeretetnek a jegyében fogantak meg a nagy átalakítások - mondta. A jól megtervezett és megszervezett nevelésügy mindig úgy tekintette, és ma is úgy tekinti, hogy a legnagyobb halmaz az emberiség java, ezen belül foglal helyet a nemzet, a haza java, majd a kisebb közösségé - mint egyház, szakma, város vagy község -, azután a még kisebb közösség, a család, s végül az egyén, az egy ember java - tette hozzá. Ez nem fontossági sorrend, ez az emberi lét metszete - magyarázta az államtitkár hozzátéve: a nevelésnek arra kell a gyerekeket felkészítenie, és a tanításnak olyan tudást kell közvetítenie, amely ennek a metszetnek minden elemét a maga helyén kezeli.

"A mi nevelési elgondolásunk leginkább ebben különbözik több XX-XXI. századitól: (...) csak a szeretetből táplálkozó, az egyén és a közösségek javát egyaránt szolgáló pedagógiának van jövője" - fogalmazta meg üzenetét Hoffmann Rózsa, megjegyezve: az ilyen pedagógiának az erkölcs, a társadalmi együttélés normáinak a megismerése, tudatosítása és gyakorlása alkotja az alapszövetét.

Ezért kezdik el az új tanévben az erkölcstan, illetve alternatívájaként a hit- és erkölcstan tanítását. Ez a tantárgy "lesz és legyen az okos szeretet tantárgyiasult formája: hogy minden felnövekvő gyermekben az örök emberi jó, a szép és az igaz erényei legyenek élete során a mozgatórugók, vagy éppen a fékek" - jelezte az államtitkár.

Hoffmann Rózsa beszédében - utalva arra, milyen kihívásokkal kellett a közoktatásnak megküzdenie a kétszáz éve született Eötvös József volt kultuszminiszter idején - elenyészően apró hiányosságnak nevezte, ha a heti öt testnevelés órából néhányat az udvaron vagy a tanteremben kell tartani, vagy ha egy napot késik a diákoknak névre szólóan érkező, fele arányban ingyenes tankönyvcsomag.

Nagyon úgy néz ki, nem minden pedagógus kap karácsonyi jutalmat Közoktatás Kurucz Tünde

Nagyon úgy néz ki, nem minden pedagógus kap karácsonyi jutalmat

Van olyan tankerület, ahol több mint bruttó 112 ezer forintos jutalmat kapnak a pedagógusok karácsonyra, más tankerületekben pedig közölték, hogy idén nem lesz karácsonyi pulykapénz, sőt arra is akad példa, ahol még a karácsonyi ünnepségre is a pedagógusok viszik a házi süteményt.