Magyarosan sikerült a Nemzeti Tanévnyitó Közoktatás
Eduline

Magyarosan sikerült a Nemzeti Tanévnyitó

Hagyományosan szörnyen unalmas volt a VII. sorszámmal is jelzett kormányzati tanévnyitő az érdi Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnáziumban. Ennek megfelelően röpködtek a Gárdonyi-idézetek, az "új év, új kezdet" frázisok, az egytelen színt a diákok jelentették az ünnepségen.

A Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnáziumban a hagyományoknak megfelelően kitűzőt kaptak a felsőbb évesektől az elsős kisdiákok, ez volt talán a legfelemelőbb pillanata a keddi ünnepségnek. A VII. Nemzeti Tanévnyitó (hogy mi értelme számmal is jelölni, azt hagyjuk), üdítő színfoltjai tényleg a diákok voltak, de egy politikus vagy egy polgármester nyitóbeszédétől nem is szokás sziporkákat várni.

A gyerekek nem maradtak a színpadon, így senkit nem érthet az a vád, hogy a közel egy órás rendezvényen biodíszletként használták őket. A helyszínen felsorakozott a kormányzati oktatáspolitika krémje, élen Balog Zoltán miniszterrel, Palkovics László oktatási államtitkárral és Pölöskei Gáborné Klik-elnökkel. Megjelent még Sipos Imre államtitkár, Czunyiné Bertalan Judit kormánybiztos, valamint Hoffmann Rózsa is.

Érden egy sajátos helyi oktatáspolitika bontakozott ki 2015-ben, mikor az önkormányzat lehetőséget bizotosított, hogy a város diákjai maguk válasszanak ifjúsági polgármestert, akiket bevontak a városi ifjúságot érintő döntéshozatalba. Erdélyi Áron ifjúsági alpolgármester beszéde sajnos sokban hasonlított a politikusokéhoz, ám így is inkább színt vitt az ünnepségbe a jelenléte, aki örült annak, hogy a kapott lehetőséggel tanulhatják a demokráciát és az együttműködést a diákok.

Majd erősorrendben következtek a döntéshozók beszédei. Balog Zoltán miniszter: "Kérdés, hogy meg tudjuk-e szólítani az általunk fontosnak tartott értékekkel" a diákokat - mondta a miniszter, utalva a digitális világ sajátosságaira, mindent megváltoztató erejére. Itt kitért arra, hogy a diákok digitális kompetenciái a nemzetközi versenytársainkhoz mérten lemaradást mutatnak, de bízik a kormány új stratégiájában, hogy ezt fejlődésnek induljon. Reméli, hogy a kisiskolásoknak a 45 perces órából a 30 perc tanulás és 15 perc játékosság kevésbé lesz terhelő, mint eddig.

Elsősorban a családok szociális helyzetének javulását emelte ki, hogy mennyivel kisebb terhet jelent most iskolába küldeni a diákokat, mint akár egy évvel korábban. A tartalmi és oktatáspolitikai kérdésekben már vegyesebb volt a kép, elismerte, hogy vannak fejlesztendő területek, ám így is eredményeket sikerült elérni a diákok terhelésének csökkentésében, az igazgatói jogkörök szélesítésében, valamint megoldást lát abban is, hogy az állam gyakorolja  a majd a fenntartói és a működtetői jogokat az önkormányzatok helyett. Örült annak is, hogy tudomása szerint már " egy fillér adóssága" sincs a Kliknek.

A Klebelsberg-ösztöndíj eredményére utalva sikernek tekinti, hogy 30 százalékkal többen jelöltek meg első helyen tanári képzést az egyetemeken, mint korábban - az ösztöndíj 75 ezer forintot jelent havonta a hallgatóknak.

A közönséget felrázandó, A Forrás néptánc együttes iskolásainak produkciója következett, magasan a legjobb dolog volt, ami történhetett ezen a délutánon, kompenzálva a politikusok szájából elhangzott Gárdonyi-idézeteket, amelyek erőltetettségén felsírhattak a magyartanárok.

Palkovics László már egy-két megjegyzést tett az oktatáspolitika kritikusai felé is, mondván "ne romboljuk az egymás iránti bizalmat", mert az végeredményben a gyerekek bánják majd, de végeredményben megköszönte a pedagógusok sztrájkbizottságának is a javaslatokat. Elmondta azt is, hogy nem szabad "egy huszárvágással" változtatni a rendszeren, a kormány a folyamatosságra törekszik - bár itt nem említette meg a komplex természettudomány bevezetését, aminek a tanítási módszerre irányuló javaslatai sincsenek kidolgozva, de szeptemberben már tanulni kell 9. osztályban.

A zárásban a drámatagozatos iskolások verses előadása készítette elő Czunyiné Bertalan Judit digitalizáció fontosságáról tartott beszédét. A verselőket kísérő harmonikás hangzása tökéletes átvezetés volt a politikushoz.

Megkaptuk, ami egy Nemzeti Tanévnyitónál megkapható, egy évünk van lélekben felkészülni a következőre.

Nagyon úgy néz ki, nem minden pedagógus kap karácsonyi jutalmat Közoktatás Kurucz Tünde

Nagyon úgy néz ki, nem minden pedagógus kap karácsonyi jutalmat

Van olyan tankerület, ahol több mint bruttó 112 ezer forintos jutalmat kapnak a pedagógusok karácsonyra, más tankerületekben pedig közölték, hogy idén nem lesz karácsonyi pulykapénz, sőt arra is akad példa, ahol még a karácsonyi ünnepségre is a pedagógusok viszik a házi süteményt.