Hagyományosan szörnyen unalmas volt a VII. sorszámmal is jelzett kormányzati tanévnyitő az érdi Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnáziumban. Ennek megfelelően röpködtek a Gárdonyi-idézetek, az "új év, új kezdet" frázisok, az egytelen színt a diákok jelentették az ünnepségen.
A Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnáziumban a hagyományoknak megfelelően kitűzőt kaptak a felsőbb évesektől az elsős kisdiákok, ez volt talán a legfelemelőbb pillanata a keddi ünnepségnek. A VII. Nemzeti Tanévnyitó (hogy mi értelme számmal is jelölni, azt hagyjuk), üdítő színfoltjai tényleg a diákok voltak, de egy politikus vagy egy polgármester nyitóbeszédétől nem is szokás sziporkákat várni.
A gyerekek nem maradtak a színpadon, így senkit nem érthet az a vád, hogy a közel egy órás rendezvényen biodíszletként használták őket. A helyszínen felsorakozott a kormányzati oktatáspolitika krémje, élen Balog Zoltán miniszterrel, Palkovics László oktatási államtitkárral és Pölöskei Gáborné Klik-elnökkel. Megjelent még Sipos Imre államtitkár, Czunyiné Bertalan Judit kormánybiztos, valamint Hoffmann Rózsa is.
Érden egy sajátos helyi oktatáspolitika bontakozott ki 2015-ben, mikor az önkormányzat lehetőséget bizotosított, hogy a város diákjai maguk válasszanak ifjúsági polgármestert, akiket bevontak a városi ifjúságot érintő döntéshozatalba. Erdélyi Áron ifjúsági alpolgármester beszéde sajnos sokban hasonlított a politikusokéhoz, ám így is inkább színt vitt az ünnepségbe a jelenléte, aki örült annak, hogy a kapott lehetőséggel tanulhatják a demokráciát és az együttműködést a diákok.
Majd erősorrendben következtek a döntéshozók beszédei. Balog Zoltán miniszter: "Kérdés, hogy meg tudjuk-e szólítani az általunk fontosnak tartott értékekkel" a diákokat - mondta a miniszter, utalva a digitális világ sajátosságaira, mindent megváltoztató erejére. Itt kitért arra, hogy a diákok digitális kompetenciái a nemzetközi versenytársainkhoz mérten lemaradást mutatnak, de bízik a kormány új stratégiájában, hogy ezt fejlődésnek induljon. Reméli, hogy a kisiskolásoknak a 45 perces órából a 30 perc tanulás és 15 perc játékosság kevésbé lesz terhelő, mint eddig.
Elsősorban a családok szociális helyzetének javulását emelte ki, hogy mennyivel kisebb terhet jelent most iskolába küldeni a diákokat, mint akár egy évvel korábban. A tartalmi és oktatáspolitikai kérdésekben már vegyesebb volt a kép, elismerte, hogy vannak fejlesztendő területek, ám így is eredményeket sikerült elérni a diákok terhelésének csökkentésében, az igazgatói jogkörök szélesítésében, valamint megoldást lát abban is, hogy az állam gyakorolja a majd a fenntartói és a működtetői jogokat az önkormányzatok helyett. Örült annak is, hogy tudomása szerint már " egy fillér adóssága" sincs a Kliknek.
A Klebelsberg-ösztöndíj eredményére utalva sikernek tekinti, hogy 30 százalékkal többen jelöltek meg első helyen tanári képzést az egyetemeken, mint korábban - az ösztöndíj 75 ezer forintot jelent havonta a hallgatóknak.
A közönséget felrázandó, A Forrás néptánc együttes iskolásainak produkciója következett, magasan a legjobb dolog volt, ami történhetett ezen a délutánon, kompenzálva a politikusok szájából elhangzott Gárdonyi-idézeteket, amelyek erőltetettségén felsírhattak a magyartanárok.
Palkovics László már egy-két megjegyzést tett az oktatáspolitika kritikusai felé is, mondván "ne romboljuk az egymás iránti bizalmat", mert az végeredményben a gyerekek bánják majd, de végeredményben megköszönte a pedagógusok sztrájkbizottságának is a javaslatokat. Elmondta azt is, hogy nem szabad "egy huszárvágással" változtatni a rendszeren, a kormány a folyamatosságra törekszik - bár itt nem említette meg a komplex természettudomány bevezetését, aminek a tanítási módszerre irányuló javaslatai sincsenek kidolgozva, de szeptemberben már tanulni kell 9. osztályban.
A zárásban a drámatagozatos iskolások verses előadása készítette elő Czunyiné Bertalan Judit digitalizáció fontosságáról tartott beszédét. A verselőket kísérő harmonikás hangzása tökéletes átvezetés volt a politikushoz.
Megkaptuk, ami egy Nemzeti Tanévnyitónál megkapható, egy évünk van lélekben felkészülni a következőre.