A nyolcadikos általános iskolások matektesztjében volt olyan feladat, amellyel meggyűlhetett a diákok baja, a magyarteszt azonban nem okozott meglepetést. Szaktanárokkal elemeztük a négyosztályos gimnáziumok és szakközépiskolák írásbeli felvételi feladatsorait.
Matek: az idén is kevés volt az idő
Azt már megszokhattuk, hogy a központi matekfelvételi mindig komoly kihívást okoz a nyolcadikosok többségének, az idén azonban olyan feladatot kaptak a diákok, amellyel még egy középiskolásnak is meggyűlt volna a baja.
„Az utolsó példában még azokat is érhették kellemetlen meglepetések, akik szisztematikusan készültek a felvételire” – mondta az eduline-nak Baloghné Békési Beáta, a matekmindenkinek.hu szakmai vezetője, aki szerint a rendelkezésre álló idő alatt a matektagozatra jelentkezők közül is csak a legjobbak tudták megoldani a feladatot. A 45 perc egyébként is kevés volt a példák számához képest, így nagyon feszített tempóban, profi módon kellett dolgozni ahhoz, hogy a fokozatosan nehezülő feladatokkal időre elkészüljenek.
Az eduline körkérdésére egy másik matematikatanár azt mondta: az idei tapasztalatok is azt mutatják, hogy ha 45 helyett 60 percet kapnának a diákok, jobban értékelhető eredmények születnének. A feladattípusok egyébként az előző években megszokottak voltak.
Magyar: átlagos nehézségű
Ezzel szemben a magyarteszt átlagos nehézségű, sokrétű és érdekes volt, a diákok elegendő időt kaptak a feladatok megoldására - mondta az eduline-nak a budapesti Eötvös József Gimnázium igazgatóhelyettese.
Eszes Valéria szerint az idén is gyenge pontja volt a magyar nyelvi felvételi feladatsoroknak, hogy szinte azonos eredménnyel oldják meg azok a diákok, akik az ország erősebb gimnáziumait célozzák meg, így ezek a tesztek valódi szűrésre kevéssé alkalmasak.
Központi középiskolai felvételi |
A hat-, nyolc- és négyosztályos középiskolákba jelentkező diákoknak magyar nyelvből, illetve matematikából kell felvételizniük: a vizsgák 45-45 percesek, köztük 15 perc szünetet kell tartani. A tesztek elsősorban nem a tantárgyi, lexikális tudást mérik, hanem azokat a képességeket és készségeket, amelyek a középiskolában szükségesek. A feladatsor - éppen azért, mert az általános iskolák eltérő ütemben haladnak - nem a nyolcadikban, hanem a hetedik osztályban és a korábbi évfolyamokon megszerzett készségeket teszteli. Nem minden középiskola köti vizsgához a felvételt, van, ahol az általános iskolai jegyek alapján döntenek. |
Egy másik szaktanár szerint nagyon hasznosak a szólások és közmondások ismeretét ellenőrző feladatok, ezekkel ugyanis ráirányítják a tanárok figyelmét erre a sokszor elhanyagolt területre - sok fordulatot ma már nem használunk, ezekkel a diákok csak az órákon és olvasmányaikban találkozhatnak.
A felvételi feladatsorokat a megoldásokkal együtt itt nézhetitek meg. A nyolcosztályos középiskolák feladatsorait itt, a hatosztályosokét pedig itt olvashatjátok.
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről! |