Hoffmann szerint "felesleges és értelmetlen" a PDSZ sztrájkja Közoktatás
MTI

Hoffmann szerint "felesleges és értelmetlen" a PDSZ sztrájkja

Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár szerint felesleges és értelmetlen "az iskolai munkát megzavaró"...

Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár szerint felesleges és értelmetlen "az iskolai munkát megzavaró" pedagógussztrájk, amelyet a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) hirdetett meg a március 18-ai héttel kezdődően. Szerinte az érdekvédelmi tömörülés nem "szakszervezethez méltón" viselkedik, hanem ellenzéki pártként, amikor kormánylemondást követel, ha nem teljesítik követeléseiket.

A köznevelési államtitkár péntek esti sajtótájékoztatóján nem vonta kétségbe a PDSZ sztrájkjogát, ugyanakkor arra számít, hogy a sztrájknak "nem lesz nagy foganatja a pedagógustársadalomban".

Cáfolta a PDSZ azon véleményét, miszerint a pedagógusoknak 32 órát az iskolában kellene tartózkodniuk, ugyanis a törvény csak arról szól, hogy ezt az időtartamot pedagógiai munkával kell eltölteniük, ami lehet akár színházlátogatás vagy kirándulás is. Mint mondta, az azonban joggal várható el, hogy a munka törvénykönyvében rögzített kötelező heti 40 órás munkaidő 80 százalékát pedagógiai munkával töltsék a tanárok.

Rámutatott, a PDSZ belátta, hogy a 20 százalékos béremelésre vonatkozó követelésük kevesebb, mint amennyit a kormányzat ígért a pedagógus-életpályamodellel, ezért ezt most nem követelik, s ugyancsak kihátráltak "két és fél hónap gondolkodás után" az iskolai fenntartóváltás visszafordításáról szóló követelésükből.

Hoffmann Rózsa valótlannak nevezte a PDSZ azon állítását, miszerint "minden lehetőséget megragadtak, hogy egyezségre jussanak" a kormányzattal. Ezzel szemben a valóság az, hogy a PDSZ elnöke szót sem kért a  sztrájkbizottság és a kormányzat közötti utolsó tárgyaláson, amely több más pedagógus-szakszervezet bevonásával zajlott, és január 22-én megállapodáshoz vezetett, noha a PDSZ ezt nem írta alá - tette hozzá.

Elmondta, hogy a törvény értelmében a sztrájk idejére nem jár bér az abban részt vevő pedagógusoknak, ezért az iskolák vezetőinek és a tankerületi igazgatóknak nyilván kell őket tartaniuk, hogy azután a munkát nem végző pedagógusok fizetéséből le tudják vonni a meg nem tartott órák munkabérét.

Hoffmann a pedagógushivatáshoz méltatlannak nevezte a PDSZ elnökének azt a kijelentését, hogy "nem kell a gyerekekkel foglalkozni" a sztrájk alatt. Hangsúlyozta: azok jogát is biztosítani kell, akik dolgozni akarnak, illetve "a gyerekeknek is joguk van a tanuláshoz".

Kérdésre elmondta: ha volna is a kormányzatban hajlandóság, hogy "egy ilyen ultimátumnak engedelmeskedjünk, ami természetesen nem járható út számunkra", akkor a többi szakszervezettel kötött megállapodást rúgnák fel. Kitért arra: a jelenlegi kormányzat mintegy 80 köznevelési jogszabályt alkotott "a generális változásért".

Véleménye szerint előállhat az a helyzet, hogy szeptember 1-jén még nem lesz meg a fedezete a béremelésnek, akkor viszont a jelenlegi finanszírozás folytatódik, és a túlórákat is kifizetik, tehát az eddiginél nem járnak rosszabbul a tanárok. Mindemellett a kormányzat célja, hogy lényegesen jobb anyagi körülmények között legyenek a pedagógusok, a végső cél pedig az, hogy a gyermekek magasabb szintű oktatását a napi anyagi gondoktól mentes pedagógusok végezzék - tette hozzá.

Mendrey László, a PDSZ elnöke pénteki sajtótájékoztatóján rámutatott: követelik, hogy a tanárok munkaterhei ne növekedjenek, ehhez azonban szerinte módosítani kell a köznevelési törvény munkaidőre vonatkozó passzusát. Ezért követelik azt, hogy a törvény áprilisra tervezett módosításakor a kormány úgy nyújtsa be javaslatát, hogy vegye ki a heti 32 óra kötelező iskolában való tartózkodásról szóló részt, valamint rendelkezzenek arról, hogy a tanároknak ne kelljen heti 22 tanóránál többet tartaniuk, mert ezzel több tízezer pedagógus állása válhatna biztossá.

Felhívta a figyelmet arra, hogy a pedagógus-életpályamodellel együtt járó béremelésről szóló kormányzati ígéretek nem győzik meg őket, mert az ehhez szükséges 73 milliárd forint "még most sincs a költségvetésben", annak kifizetése "abszolút bizonytalan". Követelésük az is, hogy a kormány ennek teljesítésére vállaljon garanciát, s ha ezt nem teljesíti, távozzon a hatalomból.

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.