Balog: Túl jól sikerült a központosítás Közoktatás
Eduline

Balog: Túl jól sikerült a központosítás

Kinevezték az új tankerületi vezetőket is, akik állítólag nem lesznek igazi vezetők, hanem a több ezer igazgató. Közben zajlik az iskolák teljes államosítása, míg decentralizációról beszél a miniszter. Érti ezt még valaki?

Az átszervezett Klebelsberg Intézményfenntartó Központ állománygyűlésére került sor kedden, amelyen átadták a tankerületi központi igazgatók kinevezéseit. Az eseményen Balog Zoltán miniszter elmondta, hogy az előző keretrendszernek talán az volt a legnagyobb hibája, hogy túlságosan leértékelte az iskolák vezetőinek munkáját.

Bár a hivatali rendszerben épp a vezetőket nevezte ki, a jelenlétükben úgy fogalmazott a miniszter, hogy az iskolaigazgatók nem egyszerűen végrehajtói a tankerület utasításainak, hanem "az igazgatóknak kell lenni az igazi vezetőknek az iskolákban" - hangsúlyozta a miniszter. Hozzátette, hogy akkor lehet tőlük elvárni vezetőhöz méltó felelősséget, ha ehhez megadják az illetékességet is; ez talán az egyik legfontosabb változás a rendszerben - vélte Balog.

„Túltoltuk kicsit a biciklit" - Balog így reagált a központosított oktatásra

Feleannyi papírral kell beérni, mint amennyi diák van és napi egy krétát kapnak a tanárok. A túlközpontosított oktatásról Balog Zoltán az RTL Klubnak beszélt, és úgy látja, „túltolták kicsit a biciklit". „Túlhúztuk ezt a dolgot. Ez egy természetes része annak, hogy ha az ember elmegy egy változtatásba, akkor mindig továbbmegy egy kicsit, mert tudja, hogy majd vissza kell jönni.

2011-ben új alapokra helyezték a magyar köznevelés rendszerét, de jelentős belső korrekciókra volt szükség az intézményfenntartásban - foglamazott a miniszter, megtoldva azzal az aufemizáló kijelentéssel is, hogy a központosítás "túl jól sikerült". A folytatásban úgy vélte, hogy éppen ezért a decentralizáció a "jövő útja", a rendszer alapelveinek a fenntartásával, kérdéses, hogy ebbe miként illeszkedik az önkormányzati iskolák teljes államosítása.

Balog Zoltán azt is mondta, hogy az átalakításnak köszönhetően "szabadabban lehet a rendszerben gondolkodni". "Én ezt tartottam a legnagyobb hiányosságának (...) a rendszernek" - jegyezte meg, már-már önkritikusan.

A témában ajánljuk
Palkovics: Jobb lett volna, ha a tantárgy ki van dolgozva
Tovább tiltakozik Budaörs az iskolák államosítása ellen
Balog Zoltán mégis decentralizálná a közoktatást, ám nem a szakszervezetek szerint

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!