Középiskolai felvételi 2026: ilyen feladatokat, témaköröket kaphatnak a diákok matekból Közoktatás
Kurucz Tünde

Középiskolai felvételi 2026: ilyen feladatokat, témaköröket kaphatnak a diákok matekból

Valószínűségi kísérletek, felszín-és térfogatszámítás – csak néhány dolog, amit kérhetnek matekból a központi írásbelin. Ugyanis 2026. január 24-én írják a negyedikesek, hatodikosok és azok a nyolcadikosok a központi írásbelit magyarból és matekból, akik olyan középiskolába szeretnének bekerülni, ahol ez felvételi követelmény. Mutatjuk, évfolyamonként milyen témakörök szerepelhetnek a matek feladatsorokban.

A központi írásbelin a matek vizsgasor évfolyamtól függetlenül 45 perces, melynek keretében 10 feladatot kell megoldaniuk a diákoknak. Ez azonban nem könnyű, hiszen nem egy hagyományos tesztről van szó, ahol csak és kizárólag az iskolai tananyagot kérik számon. A központi írásbeli ugyanis méri a középiskolához szükséges készségeket és kompetenciákat is, így sokszor a tanultakat újszerű, néha egészen szokatlan módon kell alkalmazniuk a felvételizőknek.

Középiskolai felvételi 2026

Hogy matekból ez mennyire nehéz, jól mutatja, hogy a 2025-ös központi írásbelin átlagosan

  • a nyolcadikosok 22,5 pontot
  • a hatodikosok 26,2 pontot
  • a negyedikesek matekból 35,7 pontot értek el.

Vagyis, ha valaki nyolcadikban az 50 pontból már 23 pontot szerzett, akkor már átlagon felül teljesített. Egy magas pontszámhoz, ha valaki egy HVG top100-as elitgimibe szeretne bekerülni, azonban rengeteget kell gyakorolni, és a felkészülést nem szabad az utolsó hétre, napokra hagyni.

HVG Középiskolai rangsor 2026

Idén is összeállította a középiskolai rangsorát a HVG. Nézd meg a teljes listát Magyarország száz legjobb középiskolájáról a hvg360-on. A nyomtatott kiadványt, amely bővebb ismertetőt is tartalmaz, itt tudod megrendelni, vagy október 28-tól az újságárusoknál is beszerezhető.

Az Oktatási Hivatal évfolyamonként már közzétette matekból is a témaköröket, melyek az alábbiak.


Negyedikesek

A nyolcosztályos gimibe készülőknél felvételin a 10000-es számkör biztos ismerete kulcsfontosságú. A feladatok között a számolási műveletek mellett sok logikai és rendszerezési probléma is megjelenhet.

  • Természetes számok 10000-es számkörben.
  • Számok képzése és helyi érték szerinti bontása, helyi-, alaki- és valódi érték fogalmának ismerete.
  • Számok helye a számegyenesen. Számszomszédok, számok tízesre, százasra, ezresre kerekítése. Természetes számok nagyság szerinti összehasonlítása, a „több”, „kevesebb”, „ugyanannyi” fogalmak, és jelölésük (>, <, =) ismerete.
  • Kétjegyűek összeadása és kivonása. Kerek tízesek szorzása és osztása egyjegyűvel.
  • Írásbeli összeadás, kivonás, szorzás egy- és kétjegyű szorzóval, osztás egyjegyű osztóval.
  • Műveletek közötti kapcsolatok: összeadás, kivonás, szorzás, osztás, zárójel használata.
  • Hiányos művelet és műveletsorok megoldása az eredmény ismeretében a művelet megfordításával.
  • Szöveges feladat értelmezése, megjelenítése, leírása számokkal.
  • Szimbólumok használata matematikai szöveg leírására, az ismeretlen szimbólum kiszámítása.
  • A törtrészek értelmezése, egységtörtek többszörösei.
  • Negatív számok a mindennapi életben.
  • Relációk a mindennapi életben, ezek kifejezése nyilakkal.
  • Sorozatok néhány hiányzó vagy megadott sorszámú elemének kiszámítása.
  • Sorozatok képzési szabályának keresése, kifejezése szavakkal.
  • Adott szabályú sorozat folytatása.
  • Sorozat szabályának felismerése. Összefüggések az egyszerű sorozatok elemei között.
  • Táblázatok értelmezése, kapcsolatok táblázat adatai között. Fadiagram, ágrajz használata.
  • Adatok lejegyzése, táblázatba rendezése.
  • Egyszerű diagramról adatok, összefüggések leolvasása.
  • Egyszerű diagramok készítése.
  • Testek egyszerű geometriai tulajdonságai.
  • Alakzatok kerületének kiszámítása.
  • Alakzatok területének számítása alkalmi egységgel való lefedéssel, darabolással.
  • Tengelyes tükrözés (pl.: alakzatok tükörképének keresése, alakzatokban tükörtengely keresése), nagyítás, kicsinyítés.
  • Mérések alkalmi egységekkel. Egység és mérőszám kapcsolata.
  • Átváltások szomszédos mértékegységek között.
  • A mértékegységek használata és átváltása szöveges és számfeladatokban.
  • Mérés az egységek többszöröseivel.
  • A „biztos”, a „lehetséges, de nem biztos” és a „lehetetlen” értelmezése.
  • Összeszámlálási (kombinatorikai) feladatok megoldása, az összes eset felírásával.
  • Gyakoriságok, véletlen események előfordulásának vizsgálata, ábrázolása.
  • Matematikai szaknyelv használata (értelemszerűen használja például a következő kifejezéseket: és, vagy, minden, van olyan, tagadás), igaz, hamis állítások, egyszerű, következtetések.
  • Szöveges feladatok megoldása következtetéssel, visszafelé gondolkodással, egy-két lépéses alapműveletekkel leírható matematikai modell segítségével. Adatok különböző típusainak felismerése (pl. felesleges adat).
  • Halmazok: két halmazból álló Venn-diagram értelmezése. Két halmaz közös része. Logikai „és”, logikai „nem” helyes használata.
  • Tájékozódás négyzethálón, térképen.
Középiskolába felvételizel?

Lépj be te is a "Középiskolai felvételi 2026 - minden fontos infó egy helyen" Facebook-csoportba

Értesülj az elsők között többek között:

a felvételi követelményekről

a középiskolai pontszámításról

a legjobb gimnáziumokról

a központi írásbeliről

valamint az ideiglenes-és egyeztetett listákról.

 

Ha van kérdésed, tedd fel nyugodtan a csoportban, segítünk.

Hatodikosok

Hatodikban már összetettebb gondolkodásra, több lépéses megoldásokra van szükség. A feladatok a számolás mellett a logikai, rendszerezési és geometriai látásmódot is vizsgálják.

  • Halmazok ábrázolása, halmazműveletek alkalmazása konkrét esetekben.
  • Természetes számok, helyi érték, kerekítés. Műveletek, műveleti sorrend. Osztó, többszörös.
  • Törtek fogalma, különböző alakjai. Törtek egyszerűsítése, bővítése, összehasonlítása. Törtek összeadása, kivonása, szorzása, osztása természetes számmal.
  • Tört fogalmának alkalmazásai, törtrészek ábrázolása szöveges feladatokban.
  • Tizedes törtek. Tizedes törtek átírása közönséges tört alakba, közönséges törtek átírása tizedes tört alakba. Tizedes törtek összeadása, kivonása, szorzása, osztása természetes számmal.
  • Negatív számok. Ellentett, abszolút érték. Egész számok összeadása, kivonása.
  • Számegyenes, koordináta-rendszer, koordináták leolvasása, pontok ábrázolása
  • Mértékegységek, mértékegységváltások.
  • Adatok leolvasása, ábrázolása, rendszerezése, elemzése. Táblázatok, diagramok, grafikonok.
  • Két vagy több szám átlaga. Átlag fogalmának ismerete, alkalmazása.
  • Geometriai alapfogalmak, ponthalmazok. Átlók, szimmetria konkrét esetekben.
  • Háromszögek csoportosítása (egyenlő szárú, szabályos, derékszögű, hegyesszögű, tompaszögű); háromszög belső szögeinek összege, háromszög-egyenlőtlenség.
  • Téglalap, négyzet tulajdonságai.
  • Sokszögek kerületének fogalma, kerület kiszámítása ábra alapján.
  • Téglalap, négyzet kerülete, területe.
  • Sokszögek területének meghatározása darabolással.
  • Térszemlélet, testek nézetei, hálói.
  • Téglatest, kocka tulajdonságai.
  • Felszín-, térfogatszámítás.
  • Sorozatok, szabályfelismerés, szabálykövetés.
  • Összeszámlálási feladatok megoldása.
  • Valószínűségi kísérletek, események gyakorisága.
  • Biztos; lehetséges, de nem biztos; lehetetlen események.
  • Matematikai szaknyelv használata, például és, vagy, minden, van olyan, tagadás.
  • Igaz, hamis állítások, egyszerű következtetések.
  • Szöveges feladatok megoldása különféle módszerekkel, például szakaszos ábrázolással, visszafelé gondolkodással.

Nyolcadikosok

A nyolcadikos felvételi már a komplex problémamegoldásról szól: algebrai kifejezések, arányosságok, statisztika és geometriai transzformációk is előfordulnak.

  • Elemi kombinatorika (összeszámolás, sorrendek száma, kiválasztás).
  • Matematikai állítások (igaz és hamis állítások megfogalmazása, állítások igazságának eldöntése, ha...akkor szószerkezetek megértése, alkalmazása, állítások tagadása).
  • Műveletek törtekkel.
  • A tizedes törtek fajtái (véges, végtelen, végtelen szakaszos).
  • A kerekítés szabályainak alkalmazása.
  • Pozitív egész kitevőjű hatványok ismerete, a velük végzett műveletek azonosságainak alkalmazása (azonos alapú hatványok szorzása, osztása, hatvány hatványozása, azonos kitevőjű hatványok szorzása, osztása).
  • Számrendszerek ismerete.
  • Összetett számok prímtényezős felbontása, osztó, többszörös, legnagyobb közös osztó, legkisebb közös többszörös.
  • Műveletek algebrai kifejezésekkel (zárójelfelbontások, összetett műveletek, a műveleti sorrend biztos ismerete, helyettesítési érték).
  • Elsőfokú egyenletek megoldása.
  • Szöveges feladatok megoldása egyenlettel.
  • Százalékérték, százalékláb és alap meghatározása összetett feladatokban.
  • Két halmaz közötti hozzárendelések, alaphalmaz, képhalmaz fogalma, meghatározása egyszerű esetekben, egyértelmű, többértelmű hozzárendelés.
  • Megfeleltetés, arányos osztás, egyenes arányosság, koordináta-rendszer, pont koordinátái, grafikon.
  • Grafikonok értelmezése, elemzése, adatok leolvasása.
  • Számpárok ábrázolása koordinátarendszerben.
  • Szabály megállapítása grafikon és táblázat alapján.
  • Átlag, módusz, medián.
  • Gyakoriság és relatív gyakoriság, valószínűség és relatív gyakoriság kapcsolata.
  • A háromszögek csoportosítása, négyszögek, speciális négyszögek.
  • Geometriai transzformációk megadása, alkalmazása.
  • Háromszögek egybevágósága.
  • A tengelyes tükrözés és tulajdonságai.
  • A középpontos tükrözés és tulajdonságai.
  • A középpontos és a tengelyes szimmetria alkalmazása, szimmetrikus alakzatok.
  • A paralelogramma, trapéz és a deltoid származtatása, tulajdonságai.
  • A háromszög, paralelogramma, trapéz és a deltoid kerülete, területe.
  • Sokszögek fogalma.
  • A sokszögek szögeire, átlóira vonatkozó összefüggések.
  • A háromszög oldalai és szögei közötti elemi összefüggések.
  • A háromszög nevezetes vonalainak fogalma.
  • A hasáb felszíne és térfogata.

Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint "az ez évi feladatlapok, sem felfogásukban, sem szerkezeti szempontból nem térnek el lényegesen az utóbbi évek feladatlapjaitól. Témaköreikben, különös tekintettel a számkör bővítésére, minimális eltérés tapasztalható. Ennek megfelelően az előző évek feladatlapjai nagy mértékben felhasználhatók az eredményes felkészüléshez." A korábbi évek vizsgasorait itt nézhetitek meg.


Középiskolai felvételi 2026: ilyen feladatokat, témaköröket kaphatnak a diákok matekból Közoktatás Kurucz Tünde

Középiskolai felvételi 2026: ilyen feladatokat, témaköröket kaphatnak a diákok matekból

Valószínűségi kísérletek, felszín-és térfogatszámítás – csak néhány dolog, amit kérhetnek matekból a központi írásbelin. Ugyanis 2026. január 24-én írják a negyedikesek, hatodikosok és azok a nyolcadikosok a központi írásbelit magyarból és matekból, akik olyan középiskolába szeretnének bekerülni, ahol ez felvételi követelmény. Mutatjuk, évfolyamonként milyen témakörök szerepelhetnek a matek feladatsorokban.