Központi írásbeli 2026: mutatjuk, mit kérhetnek magyarból Közoktatás
Kurucz Tünde

Központi írásbeli 2026: mutatjuk, mit kérhetnek magyarból

Magánhangzó-törvények, költői eszközök, összetett szavak helyesírása - összegyűjtöttük, évfolyamonként milyen témakörök szerepelhetnek a 2026-os központi írásbelin magyarból.

 

2026. január 24-én délelőtt 10 órakor írjátok a központi írásbelit magyarból és matekból, ha a következő tanévben a kilencediket olyan középiskolában kezdenétek, ahol ez a híresen nehéz felvételi követelmény, vagy pedig 6 illetve 8 osztályos gimnáziumba készültök. Mindkét feladatsorra 45 percetek lesz, amivel 50-50 pontot szerezhettek.

Fontos tudnotok, hogy ez a vizsga nem csupán az iskolai tananyagot kéri számon: az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint olyan készségeket és kompetenciákat is mér, amelyekre a középiskolában szükségetek lesz. A központi írásbelin tantárgytól függetlenül a tanultakat gyakran új helyzetekben, kreatívan kell alkalmaznotok.

Középiskolai felvételi 2026

Mivel a 45 perc alatt 10 feladatot kell megoldanotok, így nem mindegy, melyik feladatra mennyi idő jut.

Milyen feladatok lesznek biztosan magyarból?

Évfolyamtól függetlenül mindegyik magyar feladatlapban van fogalmazás és szövegértés. A fogalmazásotoknak elég hosszúnak kell lennie ahhoz, hogy a gondolataitokat bekezdésekbe tagolva fejtsétek ki, miközben figyeltek a helyesírásra és a szóhasználatra is. Ha a szöveg nem éri el a minimális mondatszámot, az egész feladatra nulla pontot kaptok.

A szövegértési feladatok általában egy másfél oldalas irodalmi vagy ismeretterjesztő műre épülnek, és az ezekhez kapcsolódó kérdésekre kell válaszolnotok.

Középiskolába felvételizel?

Lépj be te is a "Középiskolai felvételi 2026 - minden fontos infó egy helyen" Facebook-csoportba

Értesülj az elsők között többek között:

a felvételi követelményekről

a középiskolai pontszámításról

a legjobb gimnáziumokról

a központi írásbeliről

valamint az ideiglenes-és egyeztetett listákról.

 

Ha van kérdésed, tedd fel nyugodtan a csoportban, segítünk.

Az OH közzétette, hogy évfolyamonként mi szerepelhet a központi írásbelin magyarból.

Negyedikesek

A feladatsor a 2020-as NAT kerettanterv 1–2. évfolyamos teljes, valamint a 3–4. évfolyamos magyar nyelv és irodalom tananyag meghatározott témaköreit tartalmazza.

  • Helyesírás: cselekvést, történést kifejező szavak idejének írása; magán- és mássalhangzók hosszúságának jelölése; j hang jelölése; mondat helyesírása; tulajdonnevek helyes írása (személy-, állat-, földrajzi nevek); összeolvadás és hasonulás (tj, lj, dj, nj, dt, ts betűkapcsolatok); fokozott alakok írása.
  • Hangalak és jelentés: rokon értelmű, ellentétes és egyjelentésű szavak felismerése.
  • Betűrend: azonos és különböző kezdőbetűjű szavak helyes betűrendbe sorolása; elválasztási szabályok alkalmazása.
  • Állandósult szókapcsolatok: szólások, közmondások értelmezése.
  • Összetett szavak: felismerése és alkotása.
  • Szójelentés és szófajismeret: élőlények, tárgyak, gondolati dolgok, tulajdonságok, mennyiségek kifejezése és fokozása; toldalékos formák felismerése szövegben.
  • Igeidők felismerése: múlt, jelen és jövő cselekvések megkülönböztetése.
  • Mondatvégi írásjelek: pont, kérdőjel, felkiáltójel helyes használata.

Hatodikosok

A vizsgasor a 2020-as NAT 1–4. évfolyamos teljes, valamint az 5–6. évfolyamos magyar nyelv és irodalom tananyagát kéri számon.

  • Helyesírási alapelvek: kiejtés elve, szóelemzés elve, hagyomány elve, egyszerűsítés elve.
  • Betűrend és elválasztás.
  • Szavak szerkezete: szótő, toldalék, képző, jel, rag.
  • Hangalak és jelentés: rokon értelmű, ellentétes, azonos alakú, több jelentésű, hangutánzó és hangulatfestő szavak.
  • Állandósult szókapcsolatok: szólások és közmondások.
  • Magánhangzó-törvények: hangrend, illeszkedés.
  • Mássalhangzó-törvények: részleges és teljes hasonulás, összeolvadás, rövidülés, kiesés.
  • Költői eszközök: páros rím, hasonlat, metafora, megszemélyesítés, párhuzam, ellentét, allegória, fokozás, túlzás, megszólítás.

Nyolcadikosok

A feladatsor a 2012-es NAT 1–4. évfolyamos, valamint a 2020-as NAT 5–8. évfolyamos magyar nyelv és irodalom tananyagra épül.

  • Olvasási szintek: szó szerinti, értelmező, kritikai és kreatív olvasás.
  • Kommunikáció: személyes és tömegkommunikáció ismerete.
  • Tömegkommunikáció műfajai: reklám, hír, hirdetés, apróhirdetés.
  • Szóképzés és szóösszetétel, az összetett szavak helyesírása.
  • Szószerkezetek: alárendelő (alanyos, tárgyas, határozós, jelzős), mellérendelő (kapcsolatos, ellentétes, választó, magyarázó, következtető).
  • Mondatfajták: a közlés szándéka szerinti azonosítás.
  • Egyszerű mondat: típusai, szerkezete, helyesírása.
  • Szórend és mondatjelentés kapcsolata.
  • Mondatrészek: állítmány, alany, tárgy, különböző határozók (hely-, idő-, állapot-, mód-, eszköz-, társ-, részes-, ok-, cél-, állandó határozó) és jelzők (minőség-, mennyiség-, birtokos-, értelmező jelző).
  • Művészi szöveg stilisztikai-poétikai sajátosságai: zeneiség, ritmus, rím, ismétlés, fokozás, túlzás, párhuzam, ellentét, szó szerinti és metaforikus jelentés, hasonlat, megszemélyesítés, metafora, allegória.
Azt is érdemes kiemelni, hogy mivel feladatlapok összeállításának elvei és a feladattípusok arányai ugyanazok, mint a korábbi években, ezért az előző évek vizsgasorait érdemes kitöltenetek, melyet ezen a linken érhettek el.

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.