Nyílt levél Balatoni Katalinnak: „mélázzunk el végre azon, hogyan is kergettük gyerekeinket ilyen helyzetbe” Közoktatás
Palotás Zsuzsanna

Nyílt levél Balatoni Katalinnak: „mélázzunk el végre azon, hogyan is kergettük gyerekeinket ilyen helyzetbe”

Egy tanító, Fejér Zsolt nyílt levélben reagált Balatoni Katalin oktatási államtitkár bejegyzésére, amely szerint a magyar diákok óraszáma az OECD-átlag alatt van, így nem beszélhetünk túlterheltségről.

Balatoni Katalin oktatási államtitkár nemrég az OECD legfrissebb adataira hivatkozva posztolt arról, hogy a magyar diákok óraszáma alacsonyabb az átlagosnál.

  • Alsó tagozatban: Magyarországon 666 óra, OECD-átlag: 804 óra
  • Alsó középfokon: Magyarországon 796 óra, OECD-átlag: 909 óra

Ez azt jelenti, hogy a magyar diákok óraszáma alacsonyabb, mint az OECD-országok többségében” – írta Balatoni, hozzátéve: „a magyar diákok tudása így is nemzetközi szinten kiemelkedő.”

Balatoni Katalin bejegyzésére itt reagáltunk az Eduline-on.

A bejegyzés nagy felháborodást váltott ki. Fejér Zsolt tanító, a Tanító Online Facebook oldalon nyílt levélben az 1-2. osztályos gyerekek mindennapokat így írta le:

6 délelőtti tanóráját követően, az ebédlői tumultust túlélve, s az ebédjét 15 perc alatt belapátolva rohanhat a számára kötelezően kiírt fejlesztő foglalkozásra, majd (…) kb. 15-20 perce marad az iskolaudvaron a többiekkel való játékra, de nem nagyon élheti bele magát, mert ezután várja a jó kis házifeladat-írás…”

Tisztelt Miniszterelnöki Biztos Asszony, kedves Katalin! Ön pontosan tudja, hogy pusztán a tanórák számának...

Posted by Tanító Online on Monday, September 22, 2025

Fejér szerint a túlterheltség rendszerszintű probléma:

az iskolák többségében ezeken az óraszámokon felül, kötelező jelleggel szervezik a felzárkóztató foglalkozásokat is. Akikkel tehát a "normál" időben sem boldogulunk - hogy is boldogulnánk az egyéni haladási tempó figyelembevétele nélkül -, velük "műszak végén", hulla fáradtan akarunk csodát tenni, a tudásszinttől függetlenül egységesen kiadott házi feladatokkal feltéve a koronát napi kínlódásukra… S mindezt évek óta hiába jelzik Önöknek a szakemberek.”

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.