Jurtákban tanulnak és csak heti négy napot járnak be a diákok egy angliai iskolába Közoktatás
Gál Luca

Jurtákban tanulnak és csak heti négy napot járnak be a diákok egy angliai iskolába

Az intézmény egyike azoknak, amelyek nem a szokásos heti 5 napos beosztásban tanítják a diákjaikat.

A Morden településén található Liberty Woodland független iskolában mindenki tegeződik, a mentális egészség a tanterv egyik alappillére, és talán a legvitatottabb, hogy a tanulóknak csak heti négy napot kell iskolába járniuk – írja az intézményről a Guardian.

A gyerekek mentális egészségével kapcsolatos aggodalmak és a tanárhiány miatt itt nem a hagyományos órarend szerint tartják az oktatást. A Liberty Woodland 4-16 éves kor között fogad diákokat, akik a megszokott heti 5 napos tanterv, és a 9:00-től 15:00-ig tartó iskolai nap helyett hétfőtől csütörtökig, 8:30-tól 16:40-ig ülnek az iskolapadban.

Pénteken náluk nincs tanítás, azonban a tanárok ezen a napon is dolgoznak, és online segítik a diákokat az elmaradt feladatokban, valamint a tervezéssel és dolgozatjavítással foglalkoznak.

A beosztás mellett az intézmény kialakítása is jócskán eltér a megszokottól, az órákat ugyanis jurtaszerű sátrakban, úgynevezett „odúkban” tartják, amelyek a háromhektáros terület különböző pontjain helyezkednek el.

 

Az iskola 2019-ben indította el az általános iskola részét, majd öt évvel később egy kis középiskolát is nyitott. A tandíj 2024-ben csaknem 7 000 font (közel 3.5 millió forint) volt.

Az iskola szerint a négynapos tanítási hét modellje azért készült, hogy a diákok számára „nagyobb lehetőséget biztosítson az önálló felfedezésre és a személyes fejlődésre. Ez a megközelítés nemcsak az önállóságot erősíti, hanem kiegyensúlyozottabb és kielégítőbb oktatási élményt is nyújt.”

„Ez egy lehetőség a gyerekek számára, hogy felfedezzék a szenvedélyeiket. A világ drasztikusan megváltozott. Úgy érzem, az iskola nem tartotta a lépést ezzel. Jobb munka-magánélet egyensúlyra van szükségünk”

– mondja Leanna Barrett, az iskola vezetője és alapítója, aki korábban erdei óvodák hálózatát vezette kisgyerekek számára.

Az Angliában tapasztalható tanárhiány miatt egyre több helyen próbálják vonzóbbá tenni a szakmát. A nyugat-londoni All Saints Catholic College állami középiskola például heti két szabad órát biztosít a tanároknak, hogy később kezdhessék a napot. A Dixons Academies Trust, amely 16 iskolát és egy főiskolát működtet, nemrégiben bevezette a tanárok számára a kilencnapos kéthetes munkarendet.

Egy korábban indított petíció, amelyben azt kérték, hogy a heti öt helyett négy napra osszák el az iskolai órákat, több mint 40 000 aláírást gyűjtött. A Covid-járvány óta pedig Angliában csökkent az iskolai részvétel, és egyre több diák tanul csökkentett órarendben, gyakran szorongás vagy betegség miatt. Eközben a kormány nehezen tud elegendő friss diplomást vonzani a tanári pályára az alacsony fizetések és a magas munkaterhelés miatt.

 

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely

Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.