Bemutattak egy új digitális segédanyagot, amivel közelebb szeretnék hozni az irodalmat a középiskolások számára Közoktatás
MTI

Bemutattak egy új digitális segédanyagot, amivel közelebb szeretnék hozni az irodalmat a középiskolások számára

A Déryné Programhoz tartozó segédanyag-csomag a Dráma Mindenkinek! elnevezést kapta, és olyan segédanyagot tartalmaz, amivel az új generáció jobban megértheti és megkedvelheti a magyar irodalmat.

„A diákok között nagyon sok tehetséges és okos gyerek van, azonban a körülöttük lévő világ megváltozott, ehhez pedig a felnőtteknek és a szakembereknek is alkalmazkodniuk kell, hogy a rendelkezésünkre álló gazdag kulturális kincsünket - köztük az irodalmat - át tudják adni nekik” - mondta Novák Irén, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) művészetért és közösségi művelődésért felelős helyettes államtitkára az oktatási segédanyag szerdai bemutató rendezvényén, közölte az MTI.

A Dráma Mindenkinek! a már korábban is létező Déryné Program KultUp alprogram részeként valósult meg. „Ez a program interaktív módon tudja közvetíteni az irodalmi örökségünket a gyerekek számára, a pedagógusoknak pedig olyan lehetőséget biztosít, melynek segítségével könnyebben tudnak egy-egy tananyagot, vagy nagy irodalmi klasszikust feldolgozni a gyerekekkel” - hangsúlyozta a helyettes államtitkár.

Kis Domonkos Márk, a Déryné Program ügyvezető igazgatója beszámolt róla, hogy körülbelül száz alkotó egy éve dolgozik az oktatási segédanyag-csomagot tartalmazó projekten. Az óravázlatok elsősorban pedig a "dráma és színház" tantárgyhoz készültek, ám ezek azonban az irodalom tantárgy oktatását is segíthetik

Az ügyvezető igazgató azt is kiemelte, hogy a projekt során 25 irodalmi mű, többek között

  • a Halotti beszéd és könyörgés,
  • Janus Pannonius Pannónia dicsérete című verse,
  • Madách Imre Az ember tragédiája című alkotása,
  • Gárdonyi Géza A láthatatlan ember című regénye,
  • valamint Polcz Alaine Asszony a fronton című műve

került kiválasztásra az órák keretéül. Az irodalmi alapanyagokat pedig a Nemzeti Alaptantervben javasolt törzsanyag alkotja.

Az interaktív oktatási csomagban szerepel az egész óra menetét tartalmazó drámaóra-terv, azaz 25 darab egy, vagy kétrészes animációs kisfilm, melyek befogadhatóbbá teszik a műveket a fiatal generáció számára. Valamint egy kiadvány is, ami az órán megszerzett élményt hivatott mélyíteni és gazdagítani.

Mindegyik film az adott mű egy sűrített adaptációja, aminek kifejezetten az a célja, hogy a műben felmerülő témákat, társadalmi, vagy egyéni ügyeket előtérbe helyezze. A filmes jelenetek közvetlenül kapcsolódnak a foglalkozás középpontjában álló témákhoz - például történelmi eseményekhez és társadalmi problémákhoz - anélkül, hogy azok a teljes művet bemutatnák - tette hozzá Kis Domonkos Márk.