Anya-vagy apataxi helyett Pedibusszal mennek iskolába a gödöllői gyerekek Közoktatás
Kurucz Tünde

Anya-vagy apataxi helyett Pedibusszal mennek iskolába a gödöllői gyerekek

Sárga láthatósági nyakbavaló, matricás füzet és egy csapatnyi gödöllői gyerek, akik reggelente nem autóval, hanem gyalog, szervezett felnőttkísérettel érkeznek az iskolába.

Néhány évtizeddel ezelőtt az volt a furcsa, ha egy elsőst autóval vittek suliba, hiszen még az alsósok többsége is gyalog - gyakran csoportokba verődve-  vagy biciklivel ment még a szakadó esőben és a térdig érő hóban is iskolába. Ehhez képest most gyakorlatilag dugóban araszolnak a kocsik és lehetetlen küldetés becsengetés előtt szabad parkolóhelyet találni nagyjából bármelyik városi általános iskola környékén.

Félnek a zebrán

Persze a forgalmat sem lehet összehasonlítani a 20-30 évvel ezelőttivel, de azt is érdemes megjegyezni, hogy a Generali friss kutatása szerint a 16-75 éves magyarok kétharmada nem érzi magát biztonságban, ha zebrán kell átmennie. A legjobban a gyalogátkelőkön a középkorú nők és azok a szülők tartanak, akiknek óvodás vagy iskolás korú gyereke van.

A megkérdezett szülők kétharmadának az iskolai időszakban napi szinten kell átkelnie gyalogátkelőn az iskola vagy az óvoda megközelítésekor, a legtöbben pedig a 10-11 éves kort gondolják megfelelőnek arra, hogy a gyerekük elkezdjen egyedül közlekedni.

Ez ugyanakkor nem általános. Az önállósodás életkora függ többek között

  • a gyerek személyiségétől,
  • az iskola és az otthon közti távolságától, és
  • a szülők 60 százaléka szerint attól is, hogy van-e gyalogátkelő útközben.

Lábbusszal az iskolába

Addig viszont az „iskolából hozom-viszemet” valahogy meg kell oldani, ami sok esetben megterheli a családi logisztikát, főleg ahol nem egy, hanem több gyerek van. Vannak azonban olyan városok, mint például Gödöllő, ahol a gyerekek nem autóval, hanem Pedibusszal is mehetnek minden reggel az iskolába.

 

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy csoportnyi gyerek - leginkább alsósok, negyedikesek és ötödikesek - felnőtt kísérőkkel teszik meg az iskoláig vezető utat nemcsak szép napos időben, hanem esőben, hóban, fagyban és ónosesőben is.

Török Noémi, a Pedibusz koordinátora elmondta, hogy 2021-ben a városi főépítész külföldi példa alapján vetette fel az ötletet, ezután pedig az iskolák segítségével felmérték, hogy a szülők körében lenne-e ilyenre igény. Mivel rengeteg pozitív visszajelzést kaptak, ezért kialakítottak az útvonalakat. Itt figyelembe vették többek között, hogy melyik megállóban mennyi gyerek csatlakozna a járathoz, de az is fontos szempont volt, hogy van-e az útvonalon zebra vagy lámpa.

Már a próbajáratok szervezésénél kiderült, hogy szükség lesz önkéntesekre is, hiszen első körben viszonylag kevés szülő tudta vállalni a reggeli sétát, így felvették a helyi civil szervezetekkel például a gödöllői nyugdíjas egyesületetekkel is kapcsolatot. Közülük többen szívesen csatlakoztak a kezdeményezéshez, hiszen nyugdíjasként a reggeleket emiatt egy kellemes sétával indíthatják, de később a home office-ban dolgozó szülők, pedagógusok is bekapcsolódtak a programba.

Legalább két felnőtt kíséri a gyerekeket

Egy járatot a napi beosztás alapján mindig legalább két felnőtt kísér. Ha esetleg valakinek az a nap mégsem jó, a beosztásban szerepel, hogy ilyen esetben ki helyettesíti.

Jelenleg három útvonalon megy az Pedibusz négy iskolai végállomással. Két járaton 15 fő az átlagos létszám, de a legnagyobb járattal átlagosan 25-30 gyerek közlekedik reggelente. Most indul még másik két járatunk is, ahol az előzetes jelentkezések alapján egy ilyen öt-tíz fős indulócsoportra számítunk. Mindig azt nézzük, hogy hol van igény, hol vannak úgy, hogy legalább 5-6 gyereket tudunk csoportba szervezni, akik utána együtt tudnak járni iskolába.

- emelte ki Török, majd hozzátette, hogy minden járatnak van egy fix útvonala és egy fix menetrendje. Minden útvonalon belül van 3-4 megálló is. A járat tartja is ezt a menetrendet, hiszen az iskolába mindenkinek időben be kell érni.

 

A koordinátor kiemelte, hogy minden járatnak van egy Messenger-csoportja, ahova beírhatják a szülők, hogyha esetleg egy-két percet késnek vagy ha lebetegszik a diák, és aznap nem megy iskolába. Így a kísérők mindig tudják, hogy nagyjából hány főre számíthatnak vagy kire kell még egy picit az egyik megállóban várni.

Extra matrica az esős-havas napokon

A gyerekek minden megtett napért matricát kapnak, az esős-havas napokért pedig extra matrica jár, amit különböző motivációs ajándékokra (például esőponcsóra) válthatnak be.

Török Noémi hozzátette, hogy az eddigi tapasztalatok nagyon jók, hiszen igaz, hogy a gyerekeknek egy kicsivel korábban kell elindulniuk, de a járaton mindig tudnak beszélgetni, barátkozni. Arra is akadt példa, hogy közösen, a kísérővel együtt elmondták azt a verset, amit aznapra kellett megtanulni az iskolában, vagy énekeltek, ha pedig esett egy kis hó, akkor egy rövid hógolyózásra is jutott idő. Az iskolákból is nagyon pozitívak a visszajelzések, hiszen a programban résztvevő gyerekeknek van idejük lélekben is ráhangolódni az órákra.

A koordinátor végül megjegyezte, hogy annál nagyobb öröm számukra nincsen, mint amikor olyan felsősök mennek egyedül vagy a barátaikkal gyalog, esetleg biciklivel az iskolába, akik néhány éve még a Pedibusszal tették meg ezt az utat.

 

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.