Így hathat a gyerekre, ha kiposztolják a szülők az év végi bizonyítványt Közoktatás
Tornyos Kata

Így hathat a gyerekre, ha kiposztolják a szülők az év végi bizonyítványt

Szinte elkerülhetetlen, hogy szembejöjjön velünk egy-két bizonyítvány és büszke szülő, ha június végén megnyitjuk a Facebookot. Bár gyakran jó szándékkal posztolnak a gyerekükről, mégis felvethet problémákat a diákok énképével kapcsolatban, de akár adatvédelmi szempontból is. Az év végi bizonyítványokról beszélgettünk Dombi Ancsa, általános iskolás gyerekekkel és középiskolásokkal foglalkozó tanácsadó szakpszichológussal.

Évtizedek óta ötféle jeggyel osztályozzák a diákokat Magyarországon, az egész éves teljesítményüket pedig a tanévzárón kiosztott bizonyítványok tükrözik. Így minden gyereket egységes rendszer szerint értékelnek, pedig minden gyerek más.

Az egyik leggyakrabban megfogalmazott kritika a módszerrel kapcsolatban, hogy az osztályzatok miatt a tanulók elveszítik a belső motivációjukat a tanulásra, hiszen a tudás helyett az lesz a fontos, hogy jó jegyet kapjanak.

Ráadásul az év végi bizonyítvány nagyban befolyásolja a tanulók énképét. Dombi Ancsa szakpszichológus szerint általánosságban elmondható, hogy ahogy később a munka, úgy az iskola, pontosabban az onnan érkező visszajelzések is meghatározzák, hogyan gondolkodunk önmagunkról.

"Az énkép és az iskolai bizonyítvány kapcsolata függ a környezeti tényezőktől is, hiszen a családok és iskolák különbözhetnek abban, hogy mit közvetítenek a bizonyítvány fontosságáról. A hazai sajátosságokat figyelembe véve – mint az évzáró ünnepségek, kitűnő tanulók kihirdetése – elmondható, hogy az eredmények, amelyek egyébként semmilyen mérési rendszerben nem lehetnek teljes mértékben objektívek, hatást gyakorolnak a diákok énképére"

– mondta a szakértő.

Dombi Ancsa szerint ez az érzés hasonlíthat arra, mintha egy felnőtt munkahelye közzé tenné a belső értékelés eredményeit, vagy a fizetési jegyzéket. Szerinte ráadásul a bizonyítványok posztolása a közösségi oldalakon  GDPR, tehát adatvédelmi szempontból is nonszensz. A pszichológus megérti a szülők büszkeségét, de úgy véli, hogy inkább a saját érzéseiket, büszkeségüket érdemes megosztani, nem pedig a konkrét bizonyítványt.

Gyűjthetők-e gyerekek személyes adatai az interneten?

Személyes adatnak számít minden olyan információ, ami alapján be lehet azonosítani valakit, mint a név, igazolványszám, vagy lakcím. Az ilyen típusú személyes adatok esetében az európai szabályozás fokozott védelmet nyújt, mivel a gyerekek kevésbé vannak tudatában az adatok megosztásával járó kockázatoknak és ezek következményeinek, és kevésbé ismerik a jogaikat – olvasható az Európai Bizottság oldalán.

 

Pontosan ezért a legtöbb weboldalon egy bizonyos korig a szülő vagy a gyám hozzájárulása szükséges ahhoz, hogy a gyerek a személyes adatainak kezeléséhez szükséges beleegyezését megadhassa.

 

Ez igaz a közösségi oldalakra, valamint a zeneletöltési és az online játékvásárlási platformokra is. A szabályozások leginkább azokra a vállalatokra vonatkoznak, amik a szolgáltatásokat nyújtják, ezért is van nagy felelősségük a szülőknek abban, hogy mit tesznek közzé a gyerekeik, vagy akár ők maguk a gyerekeikről.

A fent említett okok miatt fontos, hogy milyen módon kommunikálnak a szülők és pedagógusok a gyerekekkel a bizonyítvánnyal kapcsolatban.

"Itt már nem a jegyeket érdemes dicsérni, hanem a befeketett munkát. Közösen összegyűjthetjük azokat a készségeket, kompetenciákat, amelyeket a közoktatás nem mér. Ilyen például az érzelmi intelligencia, kommunikációs készségek, empátia. A család közösen otthon akár ilyen okleveleket is készíthet"

– javasolja Dombi Ancsa.

A helyzetnek nem kedvez a pszichológus szerint, hogy az érdemjegyes értékelés itthon kulturálisan nagyon erőteljesen beágyazott, nehéz tőle elszakadni. A nemzetközi gyakorlatban nagyon sok jó példa van az úgynevezett játékosított értékelésre, ami jól használva nagyon motiváló lehet, öt érdemjegy közé szorítva viszont nehéz látni az előrehaladást.

Lehet például, hogy a kisdiák megduplázta a pontjait egy dolgozaton, de még így is csak az elégtelen sávjában van. Az osztályzatokban ráadásul sokszor keverdik az objektív teljesítményértékelés és a pedagógiai szándék, ami további nehézségeket okozhat az értelmezésben.

"A legfontosabb, hogy megértsék a szülők és diákok egyaránt, hogy a gyerek soha nem az iskolai teljesítményével egyenlő"

– emelte ki Dombi Ancsa, aki szerint kerülni kell a beszélgetések során az általánosításokat. Ahelyett például, hogy a szülő azt mondja a gyereknek, te nem vagy jó matekos, fogalmazzon inkább úgy, hogy "a harmadik osztályos iskolai teljesítmény most így sikerült".

A szakember kiemelte, hogy a bizonyítvány eredményétől függetlenül nyáron még nem szükséges gyakorolni. A következő tanévről azonban már el lehet kezdeni közösen beszélni, reális, közös célokat kitűzni. Érdemes megnézni, hogy mi kell ahhoz, hogy ezeket el is érjék a gyerekek.

A szülőkkel való együtt tanulás például a legtöbb esetben konfliktusok forrása lehet, ezért hasznos lehet külső segítségben gondolkodni, amennyiben szükséges, de ezt is csak ősztől.

A nyár lehet az önbizalomerősítés időszaka

Egy sikertelenebb iskolai félév mély nyomot hagyhat a gyerekekben, sokáig bánkódhatnak, ha nem olyan jegyeket látnak a bizonyítványban, mint amit szeptermberben elképzeltek maguknak. De nem szabad, hogy ez megbélyegezze az egész vakációt, hiszen rengeteg iskolán kívüli területen kipróbálhatják magukat a szünetben. Lehet, hogy a matek nehezen megy valakinek, de idén akár kiderülhet, hogy kitűnő szakács, festő vagy remekül zenél.

A kísérletezgetéshez akár jó lehetőségek lehetnek a nyári táborok is. Budavári Eszter szakpszichológus korábban azt mondta lapunknak, hogy ezek az élmények igen hasznosak lehetnek, ugyanis egy támogató és biztonságos környezetben tudnak a gyerekek saját magukról és egymásról is tanulni. Ez segítheti a szociális készségeik fejlesztését is, ugyanis megtanulhatják, hogyan barátkozzanak, kezeljenek konfliktusokat vagy fejtsék ki úgy a véleményüket, hogy az ne legyen bántó a másik számára.

 


 

Nagyon úgy néz ki, nem minden pedagógus kap karácsonyi jutalmat Közoktatás Kurucz Tünde

Nagyon úgy néz ki, nem minden pedagógus kap karácsonyi jutalmat

Van olyan tankerület, ahol több mint bruttó 112 ezer forintos jutalmat kapnak a pedagógusok karácsonyra, más tankerületekben pedig közölték, hogy idén nem lesz karácsonyi pulykapénz, sőt arra is akad példa, ahol még a karácsonyi ünnepségre is a pedagógusok viszik a házi süteményt.