A kréta, a papír és a digitális eszközök jól megférnek egymás mellett Közoktatás
Szponzor tartalom

A kréta, a papír és a digitális eszközök jól megférnek egymás mellett

Tankockák, Wordwall, Redmenta, Excel vagy Adobe Acrobat – csak néhány azon digitális platformok közül, amik segíthetik a diákokat a tananyag elsajátításában. Arról nem is beszélve, hogyha órán vagy a leckeírásnál kerülnek elő, akkor teljesen más kompetenciát fejlesztenek, mint a hagyományos módszerek.

Az okostelefon, a tablet vagy csak a sima, mezei laptop a hétköznapi élet része, de nem mindegy, hogyan, mennyit és mire használják őket a diákok. A Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság 2022-es felmérése szerint a 8-15 évesek átlagosan napi 234 percet, vagyis mintegy 4 órát töltenek a telefonjuk előtt. Korábban Varga Krisztina, a zsombói Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanára, a ProSuli szakmai koordinátora úgy fogalmazott, hogy a szülőknek és a pedagógusoknak nemcsak bizalmi légkört kell kialakítaniuk a gyerekekkel, hanem példát is kell mutatniuk, hogyan használhatják okosan, a mindennapi életüket megkönnyítve és a tudásuk növelése érdekében a netet és az ehhez kapcsolódó digitális eszközöket.

Mi a ProSuli?
A Yettel ProSuli (korábban Hipersuli) projekt 2015-ben indult. Feladata, hogy összefogja és támogassa a digitális újításokra nyitott pedagógusokat és iskolákat, segítse a gyerekek és a szülők tudatos internethasználatát. A ProSuli programnak jelenleg mintegy 200 iskola a tagja. Azoknak az oktatási intézményeknek, amelyek szeretnének bekerülni a programba, egy űrlapot kell kitölteniük a ProSuli honlapján, de pedagógusként is bárkinek lehetősége van részt venni az akkreditált digitális módszertani képzésen.

Nem mindegy, mire szeretné a tanár használni

A témával kapcsolatban megkérdeztük Kulman Katát, aki többek között egyetemi oktató az ELTE TÓK Tanító- és Óvóképző Kar Matematika Tanszékén, és mellette a ProSuli nagykövete.

Amikor a saját hallgatóimat tanítom arra, hogyan érdemes digitális eszközt választani, mindig azt tanácsolom, hogy nem érdemes olyan eszközt használni, amit nem éreznek sajátjuknak, nem tudnak vele bánni, nem igazodnak el rajta.

- emelte ki Kulman, majd hozzátette, hogy ma már sokféle applikáció segíti a pedagógusok munkáját. A választás mindig attól függ, milyen korosztálynál, milyen célra - például a diákok közötti differenciálásra, csoportmunkára vagy éppen dolgozatírásra - szeretnék használni.

Kulman kitért arra, hogy matekórán például a gyorsabban haladó diákoknak alsóban vagy felsőben össze lehet állítani egy rövid feladatsort a Tankockákban, ugyanez például egy tizenkettedikes érettségiző osztályban már nem lenne hatékony. Ugyanakkor egy inkább a nagyobbaknak szánt, komolyabb Redmenta-tesztet sem fog megírni egy másodikos.

Az egyik cél a figyelem fenntartása

A digitális módszertani szakértő kitért arra is, hogy tantárgyanként érdemes a különböző feladatbankokat és interaktív oldalakat használni. Egy alsós matekórán például nagyon hasznos lehet a Matific, vagy az Okos Doboz. Az előbbinek van felsős változata is. A GeoGebrában pedig van emelt szintű matekérettségire készítő feladat is, de egyszerűbbeket az nkp.hu oldalon is lehet találni.

„Ha ezek között a pedagógus nem találja meg, amit keres, és kreatív, akkor a feladatkészítő programokkal például a Wordwall segítségével saját maga is összeállíthat olyat, amilyet szeretne” - fejtette ki Kulman. Hozzátette azt is, hogy gyakran motivációs célból is bevethetők a digitális eszközök az órán. Azonban arra a szakember szerint nem árt figyelni, hogy a „színes-szagos” feladatokkal a diák figyelmét csak egy bizonyos ideig lehet megszerezni, ezért a digitális eszközhasználatnak is meg kell találni az órán belül a helyét.

„A Kahoot! például mindig mindenkinek tetszik, még az egyetemi hallgatóknak is. Az egyik legegyszerűbb alkalmazás és ha az óra elején van ilyen, más hangulatba kerülnek a hallgatók, feldobottabbak lesznek” -mondta Kulman, aki szerint a tanórákon kívül is lehet használni a digitális eszközöket. Házi feladatot nemcsak papíron, hanem Redmentában vagy Tankockában is fel lehet adni.

Csak a tanáron múlik, mennyire hajlandó megismerni új dolgokat, eszközöket, hiszen nagy a tárház és folyamatosan születnek új eszközök. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy a digitális eszközök alkalmazása önmagában nem elég ahhoz, hogy hatékonyabbá, érdekesebbé tegye a tanulást - ehhez továbbra is szükség van jól képzett, elhivatott pedagógusokra.

 

A digitális eszközök más kompetenciákat fejlesztenek

Az iskolai digitális eszközhasználattal kapcsolatban Kulmanhoz hasonló a véleménye Csenoch Máriának is, aki a Debreceni Egyetem Informatikai Karának egyetemi docense, és szintén a ProSuli nagykövete.

Vannak olyan feladatok, amelyeket ha digitális eszközökkel oldunk meg, akkor egészen más kompetenciákat lehet fejleszteni, mint hagyományosan, papíralapon. A feladat típusa, célja és maga a feladat az, ami megadja, hogy melyik eszközt érdemes választani

- jegyezte meg Csernoch, ezután pedig hozzátette, hogy például a hetedikesek számára a mondatrészek tanulása egy „nyers, unalmas téma, amit kevesen szeretnek.”

„A szintaxisfák felépítéséhez kitaláltunk egy olyan megoldást, hogy a szóalakokat leírjuk egy papírfecnire, a gyerekek ezeket a fecniket mozgatva kirakják a szintaxisfát, utána ugyanezt a feladatot megoldjuk PowerPointban, harmadik lépésként pedig jelöljük a szövegben, hogy melyik szó milyen mondatrész, szimpla, vagy dupla, stb. aláhúzással. Ezt sokkal jobban élvezik a gyerekek, mint a hagyományos mondatelemzést” - tette hozzá a docens, aki szereti kombinálni a digitális eszközöket a hagyományossal.

Milyen a ProSuli akkreditált képzése pedagógusoknak?
Yettel ProSuli digitális módszertani képzése pedagógusoknak 30 órás és 30 kreditpontot ér. A képzés célja, hogy a szemléletformálás mellett gyakorlati digitális oktatási-módszertani tudással gazdagodjanak a résztvevő tanárok. Személyes jelenléti oktatás illetve online is elérhető. Jelentkezni a pedagógusok ezen a linken tudnak.

A tervezést a diákokkal papíron, táblán végzik, de a megvalósítás már digitálisan zajlik. Az ellenőrzés pedig a kettő kombinációja. Egy ilyen órán az az ideális, ha minden tanulónak saját gépe van vagy legalább kettőnek egy, mert csak így tudnak valamilyen digitális produktumot létrehozni.

Csernoch fontosnak tartja, hogy a digitális kultúra tantárgyat töltsék meg valódi tantárgyi tartalmakkal, illetve hogy az órán belül is valósítsanak meg különböző tantárgyi integrációkat. Ne szeparálják el a szövegkezelést a táblázatkezeléstől, fájlkezeléstől, programozástól, adatbáziskezeléstől. Alsóban nyilván ez még kevésbé tud megvalósulni, de Csernoch szerint már egy egyszerű becslési feladatot egy elsős is meg tud oldani Excelben. A docens szerint, ahol igazán össze kell érnie a tantárgyi integrációknak, az a középiskola.

Csernoch kiemelte, az alapszoftverek, mint például az Office, Adobe Acrobat alapparancsait fontos, hogy a diákok is elsajátítsák, hiszen erre a későbbiekben, a munka világában szinte biztos, hogy szükségük lesz.

Bárhogy is építi be a különböző digitális eszközöket a tanár az órájába vagy a leckeírásba, ha esetleg valahol elakad, vagy bővítené az ismereteit, akkor arra már itthon is van lehetősége. A Yettel ProSuli programja keretében az akkreditált digitális módszertani képzésen bármelyik pedagógus részt vehet, ahol a gyakorlati oktatás keretében a tudatos nethasználaton túl az oktatást segítő applikációkat, az interaktív prezentálást és a digitális differenciált számonkérés módszereit is megismerheti.




A cikk a Yettel támogatásával jött létre, előállításában és szerkesztésében az eduline.hu szerkesztősége nem vett részt.

 

„Itt nincs gazdagság, de mi boldogok vagyunk” Közoktatás Székács Linda

„Itt nincs gazdagság, de mi boldogok vagyunk”

Dél-Amerikába Magyarországról körülbelül 12-15 óra utazással lehet eljutni. Van, aki egy ilyen útra sosem vállalkozik, míg mások már tizenévesen nekivágnak a világnak. Ágó jelenleg Paraguayban, Anna tíz évvel ezelőtt Brazíliában töltött egy teljes tanévet cserediákként. Az élményeikről az Eduline-nak meséltek.